הטיפ היומי: מתי מותר לכם להקליט שיחה, ומה הסיכונים?

למי מותר להקליט שיחה, למי אסור, ומהן ההשלכות של שימוש בהקלטה שלא כדין? גלובס עושה סדר

מתי מותר לכם להקליט שיחה, ומה הסיכונים? / צילום: Shutterstock
מתי מותר לכם להקליט שיחה, ומה הסיכונים? / צילום: Shutterstock

הקלטת שיחה, ללא ידיעת האדם המוקלט, נתפסת בעיני רוב האנשים כאמצעי פשוט, יעיל ולגיטימי להשגת ראיות. הנחת המוצא בהקשר זה היא שאנשים מדברים בחופשיות יתרה בנסיבות לא פורמאליות, כאשר הם סבורים שדבריהם אינם מתועדים, וכי הם עשויים לומר דברים אשר לא היו אומרים בנסיבות אחרות, ולהתכחש לדבריהם בשלב מאוחר יותר.

אבל הקלטה של אדם אחר ללא ידיעתו, ושימוש בהקלטה כזו, אינם תמיד אמצעי חוקי להשגת מידע. לעתים ראיה שהושגה בדרך זו תהיה בלתי כשרה, ועלולה אף להוות עבירה פלילית. מתי מותר לכם להקליט אדם אחר? כיצד הקלטה כזו תהיה כשרה ומהן זכויותיכם אם הקליטו אתכם?

בעזרת עו"ד עומר כרמל, שותף במחלקת ההייטק במשרד עמית פולק מטלון, ומומחה לליטיגציה בקניין רוחני, אספנו 3 טיפים שעושים סדר.

טיפ 1 - למי מותר להקליט שיחה?

לאדם מותר להקליט שיחה אם הוא אחד מהצדדים לשיחה, כלומר אחד המשתתפים בה - הדובר או האדם אשר אליו הדובר פונה, או אדם אשר מיועד על ידי הדובר לשמוע את הדברים - או שהוא מקליט אותה בהסכמתו של אחד מבעלי השיחה.

די בכך שאחד המשתתפים בשיחה נתן רשות לאדם להקליט אותה, כדי שההקלטה תהיה מותרת. עם זאת, אם המקליט אינו צד לשיחה ואף אחד מהמשתתפים אינו מודע לכך שהוא מאזין לשיחה, הדבר עלול להיחשב להאזנת סתר, אשר מהווה עבירה פלילית. במצב כזה, גם הקלטת השיחה או כל שימוש בהקלטה יהיו אסורים.

הקלטה בסתר, על ידי אדם הלוקח חלק בשיחה אינה אסורה גם אם היא נעשית מבלי שיתר המשתתפים בשיחה מודעים לכך שהם מוקלטים. כאשר האדם המקליט משתתף בשיחה, ונוכחותו גלויה ליתר המשתתפים בשיחה, ובפרט לדובר, באופן שברור להם שהוא עשוי לשמוע את דבריהם, ומותר לו להאזין לשיחה, מותר לו להקליט אותה גם ללא הסכמתם.

טיפ 2 - הקלטה לשם ביצוע עבירה או גרימת נזק

הקלטה של שיחה תהיה אסורה, ויתייחסו אליה כאל האזנת סתר, גם אם היא נעשתה על-ידי אחד ממשתתפי השיחה, אם היא נעשית במטרה להזיק לאחד ממשתתפי השיחה, או במטרה לבצע עבירה פלילית. כך, כאשר אחד הצדדים לשיחה מקליט את האחר במטרה לגרום לו לומר דברים שחשיפתם בפני אחרים תזיק לו, או על-מנת לסחוט אותו או לפגוע בפרטיותו - ההקלטה הופכת מטעם זה להיות פסולה.

הקלטה ואף האזנה היא אסורה, גם אם היא נעשית במטרה לפגוע בצנעת האישות של המוקלטים, ונועדה לאפשר גילוי של פרטים אודות יחסים מיניים או רומנטיים ביניהם, אשר נועדו להישאר פרטיים. כך, לאדם אסור להקליט את בן או בת זוגו תוך קיום יחסים או שיחות בעלי אופי מיני, ללא הסכמתם, ובוודאי שאדם אחר אינו רשאי לעשות זאת. גם הסכמתו של אחד מבני הזוג בלבד, אינה מכשירה את ההקלטה או אפילו את ההאזנה, והיא תיחשב להאזנת סתר אסורה.

טיפ 3 - השלכות של שימוש בהקלטה שלא כדין ותוקף ראייתי

אדם אשר משתמש בהקלטה בניגוד לדין או להסכם מפורש ומציג אותה לאדם אחר עלול לעבור בכך עבירה, וגם להיות חשוף לתביעה נזיקית מצד המוקלט. אם הקליטו אתכם בנסיבות כאלה, ייתכן שביכולתכם לפעול משפטית למנוע שימוש בהקלטה או להתרות במקליט לבל ישתמש בה, תוך איום בחיוב בפיצוי.

בהקשר זה נציין כי חוק הגנת הפרטיות כולל סעיף פיצוי ללא הוכחת נזק. אם מטרת ההקלטה היא להשיג ראיות לצורך להליכים משפטיים, יש לזכור כי הקלטה אשר הושגה בניגוד לחוק האזנת סתר או תוך פגיעה בפרטיות, תהיה פסולה מלשמש כראיה בבית משפט, למעט במקרים בהם בית המשפט התיר זאת מטעמים מיוחדים. לכן, חשוב לוודא כי ההקלטה נעשית בהתאם לחוק.