הכירו את החברה הקטנטנה מיקנעם שעשתה היסטוריה בכנס המפתחים של אפל

לפי כנס המפתחים השנתי של אפל בשבוע שעבר, ענקית הטכנולוגיה מאמינה שמציאות רבודה היא הדבר הגדול הבא • את ההדגמה ללכידת חפצים למודל תלת-ממדי היא בחרה לעשות באפליקציה של חברה ישראלית שמעסיקה פחות מעשרה עובדים • עכשיו הם כנראה ייאלצו להתרחב

האפליקציה של חברת EyeCue / צילום: יח"צ EyeCue
האפליקציה של חברת EyeCue / צילום: יח"צ EyeCue

להפוך בלחיצת כפתור חפצים פיזיים בעולם למודלים תלת-ממדיים לשימוש במציאות וירטואלית ורבודה - זו אחת הבשורות המרכזיות שהציגה אפל בכנס המפתחים שלה בשבוע שעבר. את ההדגמה בחרה ענקית הטכנולוגיה לערוך באפליקציה כחול לבן, בשם Qlone, אותה מפתחת חברת EyeCue.

החברה מיקנעם קיימת כבר מעל עשור, ושיתפה פעולה עם ענקיות כגון לגו, פליימוביל ודיסני. אבל הבחירה של החברה מקופרטינו להציג אותה מול צופים מכל רחבי העולם בכנס השנתי שלה, הפכה אותה למוכרת הרבה יותר. "בזכות הפרסום של אפל, קיבלנו פניות מחברות גדולות בעולם בתחומי החינוך, המסחר ועוד - ולמעשה כל מי שיש לו נגיעה בתחום", מספר המנכ"ל  רונן הורוביץ. 

הוא לא מרחיב באילו חברות מדובר, ואומר כי המגעים סודיים לעת עתה. אבל הוא כן מספק דוגמה, אולי מעט יוצאת דופן, לשימוש באפליקציה. "שף במדריד בשם חוסה מנואל וידל, החליט להשתמש באפליקציה שלנו. הוא בעל רשת מסעדות בשם 80 מעלות, והוא השתמש בטכנולוגיה שלנו כדי לסרוק את כל התפריט ולהציג את המנות במציאות רבודה (AR). זאת אומרת, משתמשים יוכלו לראות את המנה ולפי זה להחליט אם הם רוצים", מספר הורוביץ.

השווי מוערך בכמה עשרות מיליוני דולרים

EyeCue הוקמה בשנת 2007 על ידי שלושה אנשים: המנכ"ל הורוביץ, רן כפתורי שהוא סמנכ"ל הטכנולוגיה ויקי ינאי, שהוא כיום דירקטור בחברה. הורוביץ וכפתורי מהצד הטכנולוגי עם התמחות בעיבוד תמונה, ינאי אחראי על הפיננסי. "החברה מעסיקה מהנדסים ומפתחי אלגוריתמים בתחום עיבוד תמונה. אנחנו מפתחים תכנה לזהות חפצים מהעולם האמיתי וליצור לעולם הדיגיטלית", מסביר הורוביץ. 

החברה מונה כשישה עובדים ומרכז העבודה בישראל. החברה גייסה ממשקיעים פרטיים בשנים הראשונות שלה ומאז היא חיה על ההכנסות. "המוצרים שלנו נמכרו ברחבי העולם ויצרו לנו הכנסות במיליוני דולרים", משתף הורוביץ. הוא לא מוכן לדבר על שווי החברה, אך על פי הערכות, מדובר בכמה בעשרות מיליוני דולרים. החברה לא מכוונת את עצמה להנפקה כרגע. "המטרה היא לעשות את האימפקט הכי גדול בעולם בתחום תלת-ממד", קובע נחרצות הורוביץ. "החזון שלנו הוא להפוך את תהליך יצירת התוכן בתלת-ממד לפשוט וקל כך שכל אחד יוכל לעשות בזה שימוש".

החברות הנוספות שפונות אליהן מכריחות אותם להתכונן למצב החדש. "הפוטנציאל שגדל והפרויקטים שעומדים בפתח יצריכו מאיתנו ככל הנראה לגדול מבחינת כמות עובדים. אנחנו חברה עם אופי שאוהבת לשמור על עצמה קטנה. אנחנו מעדיפים לגייס אנשים מאוד איכותיים שיודעים לעשות עבודה מכל הכיוונים, מאשר לגייס הרבה עובדים. זה נשמע סיסמה, אבל זה אמיתי לגמרי", הוא אומר.

רונן הורוביץ, מנכ"ל EyeCue / צילום: יח"צ
 רונן הורוביץ, מנכ"ל EyeCue / צילום: יח"צ

קרוב ל-2 מיליון הורדות לאפליקציה

Qlone, האפליקציה של EyeCue, משתמשת בטכנולוגיה לסריקת חפצים בתלת-ממד באמצעות המובייל. ברגע שמורידים את האפליקציה, אפשר לסרוק ולצלם מכל הכיוונים את המוצר, שמונח על משטח סריקה שהחברה מאפשרת להדפיס מכל מדפסת - ואז מקבלים מודל תלת-ממד של החפץ. בשלב הבא ניתן למשל בעזרת מציאות רבודה להציב את הכורסא החדשה שסרקתם בחנות כדי לראות איך היא תתאים בסלון שלכם.

מאז שהאפליקציה יצאה לשוק, הם הגיעו קרוב ל-2 מיליון הורדות. השימוש באפליקציה הוא חינמי, אבל בשביל לייצא את המודלים מחוץ לאפליקציה וממש להשתמש בו, כמו גם להשתמש בכלי עריכה מסוימים, ידרשו מכם לרכוש מנוי פרימיום.

"הרעיון הוא להכניס תמונות רבות מכמה כיוונים בדו ממד של חפץ אחד - וליצור מזה מודל תלת-ממד שאפשר להשתמש בו. יש חברות שעושות את זה, וגם אפל ממש נכנסת לזה. הבעיה היא שהתהליך לא פשוט למשתמש רגיל ולכן האפליקציה שלנו מאוד ידידותית, כי אנחנו הופכים את כל התהליך הזה לפשוט", מפרט הורוביץ. "ברגע שמתחילים לסרוק את החפץ, הוא מתכסה בכיפה כזו שמורכבת מריבועים. כדי לסרוק כמו שצריך אתם צריכים 'לאכול' את הריבועים וזה מה שיוצר את המודל הכללי".

מחברים בין העולם הפיזי לדיגיטלי

"אנחנו חברה שמתמחה בעיבוד תמונה וראייה ממוחשבת, מבחינתנו מדובר בטכנולוגיה שמחברת בין העולם הפיזי לדיגיטלי", מספר הורוביץ, שמסביר כי זה מה שהם עשו מהיום הראשון. "הפוקוס שלנו היה שוק המשחקים והצעצועים מההתחלה. הוצאנו מוצרים לעולם, והמוצר הראשון היה לחברת Lego העולמית, אחרי זה היה עם חברת פליימוביל, ומשם היו עוד חברות רבות". במשחק לפליימוביל, לדוגמה, מדובר בתותח צעצוע בעולם הפיזי שאותו מכוונים לעבר מטרות במשחק באפליקציה.

הורוביץ הגיע מתחום התכנות ועיבוד תמונה, אשתו מגיעה מתחום הטיפול במשחק - שזה אומר לעזור לילדים בטיפול רגשי ועל ידי משחקים וצעצועים. "משם הגיע הרעיון להקים את החברה", הוא מספר. "נגיד שילד מכין מודל בפלסטלינה, ויהיה אפשר לסרוק את המודל בטלפון ולעשות בזה שימוש אחר כך, כמו נגיד אנימציה מזה. ברגע שראיתי שהצוותים שלנו יכולים לעשות את זה, החלטתי שאפשר לעשות הרבה יותר רק ממשחקים וצעצועים ואנחנו יכולים להרויד חסם משמעותי לכל השווקים בייצור מודלים בתלת-ממד".

הורוביץ, בן 45, מספר כי תמיד ידע שהוא יתעסק בתחום. "אני מתכנת מגיל תשע. אח שלי קיבל מתנה לבר מצווה מחשב, זה לא עניין אותו בכלל ואותי זה תפס. מאז לא עזבתי את המחשב, ותכננתי כל החיים", אמר הורוביץ. לאחר הפסקה בדמות שירות קרבי בצה"ל הוא החליט שהוא רוצה להיום יזם ולהקים חברה בתחום.

אפל היא בעצם גם סוג של מתחרה

הורוביץ מספר על מערכת יחסים חיובית במיוחד של החברה עם ענקית הטכנולוגיה. "אפל מאוד אהבו את האפליקציה ואנחנו המשכנו לשפר ולהשקיע בה. אפל החליטה להיכנס לתחום והם חיפשו את הדרך הקלה והמהירה ביותר למשתמשים לתפוס תמונות והם החליטו שאנחנו דרך מאוד נוחה ומהירה", הוא אומר.

אבל למעשה לחברה הקטנה מיקנעם יש גם סוג של תחרות מול אפל. "מאז שאפל הוציא את סנסור הלידאר שלה, סנסור תלת הממד לאייפון 12 פרו", אומר הורוביץ. "הרזולוציה שלו מתאימה לסרוק חללים יותר ופחות לסרוק חפצים. ולמעשה, אפל הכריזה על טכנולוגיה מסוג פוטו-גרמטריה, שזה בעצם להכניס תמונות דו ממד של אובייקט מכל הכיוונים, ולהוציא מזה מודל תלת-ממד של אותו אובייקט", הוא מסביר. הטכנולוגיה שעליה הוא מדבר עובדת רק על מחשבי מק, ולא על מכשירי אייפון או אייפד. בזכות הכניסה של אפל לתחום, EyeQue מעוניינת לבצע את אותה סריקה, רק בלי ההכרח להשתמש במשטח הסריקה הנדרש כרגע.

"אני מרגיש גאווה שאנחנו צוות קטן מיקנעם בישראל, ואנחנו הצלחנו לפתור בעיות טכנולוגיות מורכבות שהחברות הכי גדולות כמו אפל וגוגל מנסות להתמודד איתן ושמחים לגלות שהן מעדיפות לשתף איתנו פעולה", מסכם הורוביץ.