הצרות של טורקיה מצביעות על סכנות לשווקים מתעוררים, בזמן שהכלכלה משתקמת

נשיא טורקיה דורש לקצץ את הריבית אבל הבנק המרכזי מנסה להילחם באינפלציה

חנות להמרת כספים בטורקיה. אם הדולר יתחזק בעקבות הודעת הפד, הלחץ על הלירה הטורקית יגבר / צילום: Associated Press, Emrah Gurel
חנות להמרת כספים בטורקיה. אם הדולר יתחזק בעקבות הודעת הפד, הלחץ על הלירה הטורקית יגבר / צילום: Associated Press, Emrah Gurel

צעדים ראשונים להידוק המדיניות של הפדרל ריזרב מהדהדים בשווקים מתעוררים התלויים בדולר האמריקאי. אחד השווקים החשובים בהם הוא טורקיה.

הלירה הטורקית הייתה בשבועות האחרונים תחת לחץ בזמן שמשקיעים ניסו להעריך אם הבנק המרכזי במדינה יקשיב לדרישות הנשיא ויקצץ את שיעור הריבית. אבל קיצוץ הריבית יכול להוריד את ערך הלירה בזמן שהאינפלציה במדינה כבר פגעה ביכולת הקנייה של המטבע.

הכלכלה של טורקיה היא אחת הפגיעות ביותר לסימנים שהפד מתכוון להעלות את שיעור הריבית בגלל שדולר חזק יותר מקשה על טורקיה לשלם את החוב שלה במטבעות זרים. בכירי הפדרל ריזרב ציינו ביום רביעי שהם צופים להעלות את שיעור הריבית עד סוף 2023, מוקדם מכפי שצפו במרץ. זה שם את מדיניות הבנק מרכזי של טורקיה בסיכון מניסיונות פוטנציאליים בארה"ב לנהל את תנאי האינפלציה שלה בהמשך הדרך.

צעד לכיוון מדיניות אדוקה יותר בארה"ב "יהיה הפתעה שלילית עצומה לשווקים ומאוד שלילית לנכסים בשווקים מתעוררים", אמר דניאל ווד, מנהל תיקי השקעות בחברת William Blair Investment Management. "טורקיה כנראה תיפגע באופן בלתי מידתי בהתחשב בהסתמכות שלה על סנטימנט לסיכון גבוה מצד משקיעים בינלאומיים".

דולר חזק יותר גם יוסיף לחץ ללירה הטורקית. המטבע הטורקי הגיע לשפל שיא ב־4 ביוני, כשמחירו ירד ל־8.7532 לירות לדולר ארה"ב, לאחר שהנשיא הטורקי רג'פ טאייפ ארדואן קרא להורדת שיעור הריבית עד יולי או אוגוסט. זה הותיר למשקיעים להעריך אם הבנק המרכזי יישמע לדרישתו של ארדואן.

האינפלציה הגבוהה מכבידה על טורקיה

ארדואן פיטר שלושה נגידי בנק מרכזי תוך פחות משנתיים והוא מעדיף שיעור ריבית נמוך כחלק מאסטרטגיה לעודד צמיחה. הימנעותו משיעור ריבית גבוה יותר עשויה לגרום לכך שההחזרים למשקיעים יישחקו. בעת האחרונה עלה מחיר הנפט ליותר מ־70 דולר לחבית וגם זה צפוי לעודד את האינפלציה בטורקיה.

המשקיעים צופים שהאינפלציה תעלה בכל העולם השנה בגלל צווארי בקבוק בשרשראות האספקה וביקוש גובה יותר לסחורות ושירותים, ככל שמוסרות מגבלות הקשורות במגפה. בעוד שסביבה של צמיחה גבוהה טובה באופן טיפוסי לנכסים בשווקים מתעוררים, טורקיה עשויה להיאבק להעלות את שיעור הריבית.

"הקריירות של בנקאים בבנקים מרכזיים לא תלויות בשיעורי הריבית ברוב המדינות בשווקים מתעוררים, אז יהיה לטורקיה קשה להישאר תחרותית לגבי זרימת הון", אמר אריק מיירסון, כלכלן בכיר בבנק השבדי Handelsbanken. "כעת, חדשות טובות לכלכלה העולמית מבחינת שיעור ריבית גבוה יותר אינן חדשות טובות לטורקיה".

טורקיה נאבקת עם אינפלציה גבוהה כבר זמן רב, וזה שוחק את כוח הקנייה של הלירה ליבוא. אם האינפלציה תטפס מעל מדד של שיעור המכירה והרכישה החוזרת (עסקת ריפו) לשבוע אחד, העומד על 19%, יקטנו ההחזרים למשקיעים ממדינות אחרות. נגיד הבנק המרכזי סהאפ קבסיוגלו אמר למשקיעים שישמור את שיעור הריבית גבוה מהאינפלציה, שעמדה על 16.59% במאי, ירידה של 17.14% לעומת אפריל - הירידה הראשונה באינפלציה מאז ספטמבר 2020.

אחרי שארדואן פיטר את מושל הבנק הקודם נאסי אגבל במרץ, לאחר שהעלה את שיעור הריבית כמה פעמים, משכו משקיעים זרים 1.9 מיליארד דולר ממניות טורקיות ואג"ח במטבע הטורקי. בעשרה השבועות שחלפו מאז, שחזרה טורקיה רק כ־30 מיליון דולר, על פי נתוני הבנק המרכזי.

החזרת הכסף הזר למניות ואג"ח היא הכרחית למימון הפער של טורקיה בין יבוא ויצוא במה שמכונה הגירעון בחשבון השוטף. טורקיה שרפה את רוב הרזרבות שלה במטבע זר בשנה שעברה כשניסתה להאט את ירידת ערך הלירה, על ידי כך שמכרה מטבעות זרים וקנתה בחזרה לירה טורקית.

טורקיה גם נאבקה להשיג בחזרה כסף זר שלרוב נכנס אליה מתיירות, בגלל שנסיעות עדיין מוגבלות לתושבי מדינות רבות, כבר הקיץ השני ברציפות. "עונת התיירות בטורקיה עדיין נמצאת בסכנה. הם באופן ברור עושים מה שהם יכולים כדי לחסן את עובדי התיירות וליצור סביבה מקבלת פנים עד כמה שאפשר, אבל זה יהיה קשה", אמר מיירסון.