הודו נגד טוויטר: המשטרה זימנה את ראש הרשת החברתית במדינה

טוויטר / צילום: Shutterstock, tanuha2001
טוויטר / צילום: Shutterstock, tanuha2001

המשטרה בהודו זימנה את ראש טוויטר במדינה, מניש מהשווארי, ומחייבת אותו להתייצב בפני הגורמים הרלוונטיים במדינה לאחר שאיפשר להפיץ סרטון הכולל "שנאה ואיבה", כך לפי המשטרה. על פי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, החברה לא פעלה לעצור הפצת סרטון שבו רואים כמה גברים, ככל הנראה הינדים, מכים קשיש בעל נראות מוסלמית וגוזרים את זקנו.

המשטרה בגאזיאבאד שבצפון המדינה ההודית אוטאר פראדש התערבה במקרה ומחייבת את מהשווארי להתייצב בתוך שבעה ימים מרגע הזימון. טוויטר לא הגיבה לדיווח של רויטרס.

בחודש שעבר חוקקו בהודו חוקים חדשים על-ידי משרד האלקטרוניקה וטכנולוגיות מידע, בשם The Intermediary Guidelines and Digital Media Ethics Code. הכללים האלו קובעים שהרשתות החברתיות הן מתווכות משמעותיות ולכן יש להן אחריות גדולה יותר לגבי התוכן שמתפרסם אצלן - זו הסיבה בעיקר למה המשטרה באה בטענות לטוויטר, שכן יש לה אחריות בדבר.

הכללים מחייבים את החברות, בין היתר גם את טוויטר, להקים מנגנון תגובות ראוי לתלונות, לאייש תפקידים אזרחיים שיהיו אחראים לציות לחוקי הממשלה והסרת תוכן אסור בתוך 36 שעות אם הושג צו משפטי.

ראבי שנקר פראסאד, השר האחראי בין היתר גם על משרד האלקטרוניקה וטכנולוגיות מידע, אמר שטוויטר סירבה בהתרסה לעמוד בכללים החדשים, ואם תמשיך כך היא תאלץ להתמודד עם השלכות חמורות. עוד הוסיף כי "מתעוררות שאלות רבות האם טוויטר זכאית להגנה. עם זאת, העובדה הפשוטה היא שטוויטר לא עמדה בהנחיות שנכנסו לתוקף בסוף מאי. לטוויטר ניתנו הזדמנויות מרובות לציית, אך היא בחרה בכוונה שלא לעמוד בכללים. מדהים שטוויטר שמתארת את עצמה כנושאת דגל חופש הביטוי בוחרת בדרך של התרסה מכוונת". למעשה הוא טוען שטוויטר נוהגת באכיפה סלקטיבית כשזה נוח לה.

לעומת זאת, דובר טוויטר אמר ל"גלובס" שהם עומדים בכל שלב של הכללים החדשים. הוא מציין כי קצין תאימות ראשי עובד על הדברים "והפרטים ישותפו ישירות עם המשרד הממשלתי בקרוב. טוויטר ממשיכה לעשות כל מאמץ לעמוד בהנחיות החדשות", כך נמסר.

טוויטר הביעה בעבר חששות כבדים לביטחון עובדיה בהודו, זאת לאחר שהמשטרה בהודו פשטה על משרדי החברה. בטוויטר סימנו ציוץ של חבר מפלגת השלטון כ-"manipulated media", מה שהוביל לפשיטה. בכיר במשטרה אמר ל-The Indian Express, כי הם הגיעו למשרדים כדי למסור הודעה לטוויטר, מכיוון שלא ידעו "מיהו האדם הנכון להגיש לו את ההודעה".

טוויטר צייצו לאחר האירוע הזה וכתבו כי "אנו, לצד רבים מהחברה האזרחית בהודו ובעולם, חוששים מהשימוש בטקטיקות הפחדה מצד המשטרה כתגובה לאכיפת כללי השימוש שהעולמיים שלנו", נכתב בציוץ.