ארה"ב: תוכנית "מזומן תמורת ויזה" נמצאת בסכנה

במסגרת תוכנית EB-5, יזמים יכולים להשקיע פחות ממיליון דולר במיזמי נדל"ן בארה"ב ולקבל ויזה • כעת מנסים בקונגרס לשנות את התנאים שלה, והיזמים חוששים מפגיעה באפשרויות המימון

הסנאטור צ'אק גרסלי בדיוני התקציב. רגולציה הדוקה יותר / צילום: Associated Press, Greg Nash
הסנאטור צ'אק גרסלי בדיוני התקציב. רגולציה הדוקה יותר / צילום: Associated Press, Greg Nash

תוכנית EB-5, "מזומן תמורת ויזה" - שסייעה לגייס יותר מ-40 מיליארד דולר למיזמי נדל"ן בארה"ב - נמצאת בסכנת ביטול. התוכנית, שבעזרתה הושג מימון לפרויקטים כמו הדסון יארדס במנהטן, מאפשרת לאזרחים זרים לקבל גרין קארד אם ישקיעו לפחות 900 אלף דולר בארה"ב במיזמים שייצרו מקומות עבודה.

המחוקקים בארצות הברית מנסים למצוא דרך להאריך אותה. לוביסטים אומרים שהמאמץ למצוא פשרה תפס תאוצה בימים האחרונים. סיומה של התוכנית אחרי כמעט 30 שנה יהיה מכה לענף הנדל"ן, שסומך על בקשות הגרין קארד כמקור מימון זול. יזמים של פרויקטים כמו Pacific Park בברוקלין הסתמכו על המימון הזה כדי להשלים את הפרויקטים.

כר פורה להונאות

הסנאטורים צ’אק גרסלי ופטריק לייהי הגישו הצעת חוק שתבטיח רגולציה הדוקה יותר על משקיעים זרים ועל השקעות מסוג EB-5. לפי הצעת החוק, יידרש דיווח קפדני יותר על ההישגים של ההשקעות הללו. הסנאטורים הציעו הארכה של חמש שנים לתוכנית באזורים שבהם היא אמורה לפקוע בסוף החודש, וכן הציעו לאפשר לעסקים אמריקאים למשוך כסף קיים ממשקיעי EB-5.

גרסלי הזהיר שהוא יעדיף לראות את התוכנית מסתיימת, מאשר לראות אותה ממשיכה כפי שהיא. "שלא תהיה טעות, התוכנית הזו אינה יכולה להימשך כך", אמר.

מנהיג הרוב בסנאט, צ’אק שומר, מתנגד לחוק חוצה המפלגות. גורמים אחרים בענף אמרו שהם יסכימו לצעדים המוצעים בחוק רק אם תהיה גם הקלה על היזמים בגיוס כסף.

צבר בקשות

גיוס כספים בעזרת EB-5 תפס תאוצה בעשור הקודם. הוא ירד קצת בשנים האחרונות לאחר שחוקים פדרליים העלו את המינימום להשקעה מ-500 אלף ל-900 אלף, והקשו על פיתוח באזורים כמו מידטאון מנהטן. הגבלה שנתית על מספר הוויזות EB-5 הובילה גם היא לצבר בקשות שהאט את התוכנית עוד.

עד כה, תוקף התוכנית הוארך כחלק מהעברת התקציב בקונגרס. הנהגת הקונגרס הייתה משלבת את ההארכה בחבילות חקיקה ומזהירה את המתנגדים שהיא תפיל את כל החוק אם יתנגדו. השנה, גרסלי ולייהי הצליחו לשנות את מועד פקיעת התוקף כך שיפקע לפני העברת התקציב.

הדינמיקה הזו פילגה את התעשייה. יזמי נדל"ן תומכים בחוק גרסלי-לייהי ורוצים למנוע את הסיכון שהתוכנית תפקע. בתקופה הארוכה עד שתאושר התוכנית מחדש הם יוכלו לפחות לנהל את הכסף הקיים של משקיעי EB-5 למשך כמה שנים נוספות.

יזמים אחרים אומרים שממילא כמעט אי אפשר להשתמש בתוכנית מאז החוק שהעלה את המינימום ל-900 אלף דולר ונטל מהמדינות את היכולת להעדיף פרויקטים כאלה באזורים עם אבטלה גבוהה. הם רוצים לבטל כמה מהשינויים האלה ולהעלות את המינימום השנתי של מספר הוויזות החדשות מסוג EB-5.

"חוק גרסלי-לייהי עלול ליצור תוכנית לא-שמישה", אומרת אנג’ליק ברונר, מנכ"לית בתסדה, חברת השקעות בנדל"ן מסחרי באמצעות מימון EB-5. "זה יהיה מזיק כמו הצורה הנוכחית של הרגולציה, אם לא יותר גרוע". היא אומרת שלא הצליחה לגייס הון EB-5 ולא התחילה בפרויקט חדש מאז שהתיקון מ-2019 נכנס לתוקף.

פגישה לצורך פשרה

תוקפה של התוכנית יפוג בעוד כשבועיים. לאחרונה קיימו הסנאטורים לייהי ושומר שיחה עם נציגי הענף, והסכימו לנסות למצוא פשרה, כך מספרים שני אנשים שהשתתפו בפגישה.

בעבר, בעיקר משקיעים סינים נטו להשתמש ב-EB-5. המתנגדים לתוכנית מקווים שאם תורשה התוכנית לפקוע, הזהירות ששתי המפלגות מגלות כלפי סין תקשה על המאמץ לפתוח אותה מחדש.