מחץ הדלתא: הווריאנט ההודי מעלה חשש להמשך המשבר הכלכלי בעולם

התפרצויות וריאנט הדלתא ההודי בשלושה מוקדים אירופיים מעלות מחדש את החשש ביבשת מ"גל רביעי" • המומחים תוהים אם ההתפרצויות נובעות ממאפיינים של מבצעי החיסון המקומיים או שהן רק מקדימות את העולם בגלל התיירות והגבולות הפתוחים

אדם עם מסכה במוסקבה, החודש / צילום: Associated Press, Pavel Golovkin
אדם עם מסכה במוסקבה, החודש / צילום: Associated Press, Pavel Golovkin

זו הייתה הפסקה קצרה, קצרה מדי. בחודשים האחרונים הפסיקו כלי התקשורת והמומחים במדינות רבות באירופה להזהיר מפני התפשטות הקורונה, מספרי הנדבקים החדשים צנחו ככל שהטמפרטורות ומספרי המחוסנים עלו, רוב ההגבלות הוסרו, המסעדות התמלאו והאירופאים כבר דמיינו חזרה לחיים נורמליים, לשיקום הכלכלי החזוי שאחרי המגפה. זהו עדיין תסריט אפשרי, אבל אויב חדש מאיים באופק - וריאנט דלתא ההודי. "עכשיו שהחשש מגל רביעי כבר קיים, העונג בלראות את שיעור הנדבקים יורד, הולך ומצטמצם", כתב הבוקר העיתון הגרמני "די ולט".

החודשים הקרובים יוכיחו אם מדובר בחשש שווא. בינתיים, בריטניה רושמת יותר מעשרת אלפים מקרי קורונה חדשים ביום בשבוע האחרון. פורטוגל רשמה זינוק של עשרות אחוזים בנדבקים בכל שבוע, והטילה עוצר יציאות על קרוב לשלושה מיליון תושבי ליסבון. רוסיה הטילה חובת חיסון על עובדים במגזרים מסוימים, ומקשה את חייהם של מי שאינם מעוניינים להתחסן בתרכיב הרוסי ("ספוטניק V"), כלומר רוב התושבים.

 
  

המשותף למדינות הללו הוא שיותר מ-90% מהמקרים בהן מיוחסים לווריאנט ההודי, שהתפתח בתת-היבשת בסוף שנת 2020 ואחראי למגה-התפרצות הנרשמת בה השנה. בגרמניה כבר הזהיר מכון מחקר כלכלי מוביל כי "הגל הרביעי" הוא "איום כבד על ההתאוששות הכלכלית החזויה" וראש מכון רוברט קוך אמר כי "זו אינה שאלה אם וריאנט דלתא יהפוך לזן המוביל בגרמניה, אלא רק מתי".

שאלה גדולה נוספת, שמומחים עדיין אינם יכולים לענות עליה בגלל הראשוניות של המצב, היא אם ההתפרצויות בבריטניה, רוסיה ופורטוגל, וגם התחלואה הנמשכת "על אש קטנה" בארה"ב, נובעת ממאפיינים של מבצעי החיסון המקומיים - החל מסוג החיסונים שנעשה בהם שימוש או במספר המנות ומשך הזמן שביניהם - או שהן פשוט מקדימות את השאר, בגלל נסיבות כמו תיירות וגבולות פתוחים.

 
  

מחקר בריטי שהתפרסם ב"לנסט" בשבוע שעבר הראה יעילות גבוהה לחיסוני "פייזר-ביונטק" נגד הווריאנט, אך רק לאחר שתי מנות, וברמה פחותה מזו שנרשמה מפני הווריאנט האנגלי. ככל שהולך ועובר הזמן ממבצע החיסון, גם השאלה שטרם נענתה לגבי התוקף של החיסונים הופכת להיות רלוונטית, במיוחד על רקע התמודדות עם וריאנטים חדשים ומדבקים יותר. "וריאנט דלתא", המציף את השאלות הללו, הפך בשבוע האחרון לנושא השיחה האירופי החם ביותר.

בריטניה: פתיחת המשק נדחתה, התמותה נמוכה למרות 10 אלף מקרים ביום

ביום שני הייתה אמורה הממלכה המאוחדת לחגוג את "יום החופש", כפי שכינתה אותו התקשורת, התאריך שבו היו אמורות להיות מוסרות ההגבלות על התקהלות, על עבודה במשרדים ועל תיירות. המועד שבו המשק הבריטי, שמגפת הקורונה גרמה לו לפגיעה הכלכלית החמורה מאז תחילת המאה ה-19, יחזור לפעילות מלאה. אבל על רקע יותר מעשרת אלפים מקרי קורונה חדשים ביום בשבוע האחרון (בהשוואה ל-1,000 מקרים לפני חודש), ראש הממשלה בוריס ג'ונסון החליט בשבוע שעבר לדחות את הפתיחה בחודש לפחות.

99% מהמקרים העכשוויים של קורונה בבריטניה הם של מוטציית דלתא. למרות הגבלות על הנייר לכניסת תיירים והצורך בבידוד, המדינה פתוחה יחסית לטיסות מכל העולם, מה שעשוי להסביר כיצד היא הופכת לחממת וריאנטים.

בריטניה התחילה בקמפיין החיסונים ראשונה בין מדינות המערב, והעניקה מאז סוף דצמבר 73 מיליון מנות חיסון. במרץ דיווחה הממשלה כי כמחצית מהן היו של חברת "אסטרה-זנקה" (בחיסון שפותח יחד עם אוניברסיטת אוקספורד) ומחצית של "ביונטק-פייזר", בעוד מיעוט קטן היה של "מודרנה". במקביל, הממשלה החליטה לחסן בתחילה בחיסון אחד בלבד, מתוך רצון להגן באופן חלקי על כמה שיותר תושבים, והאריכה את המרווח בין המנות לשלושה חודשים, במקום שלושה שבועות. נכון להיום, 63% מתושבי בריטניה קיבלו מנה אחת של חיסון כלשהו, לעומת 45% שקיבלו שתי מנות ונחשבים למחוסנים באופן מלא.

השילוב הזה - מנה אחת והסתמכות חלקית על חיסוני "אסטרה-זנקה" - עשוי לדברי מדענים להסביר את ההתפרצות הנוכחית, במיוחד בשל יכולות ההדבקה המשופרות של הנגיף. "הדבר הטריקי בנוגע לווריאנט דלתא הוא שאנשים שנדבקו מפתחים מהר מאוד עומס ויראלי גבוה בגרון, ויכולים להדביק אחרים לפני שהם אפילו שמים לב שהם נדבקו", אמר ראש ההסתדרות הרפואית העולמית, ד"ר פרנק מונטגומרי. ההערכות הן שווריאנט דלתא מדבק ב-50% יותר מווריאנט "קנט" האנגלי, שבעצמו היה מדבק יותר בעשרות אחוזים מזן ווהאן המקורי. מחקרים ראשוניים בבריטניה הראו הגנה של 33% בלבד מהזן החדש אחרי מנה אחת של "אסטרה-זנקה", לעומת 60% אחרי שתיים, ולעומת 88% לאחר שתי מנות "פייזר-ביונטק".

הפגנה מחוץ לבית הפרלמנט הבריטי נגד המשך הגבלות הקורונה, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali
 הפגנה מחוץ לבית הפרלמנט הבריטי נגד המשך הגבלות הקורונה, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Alberto Pezzali

זו הסיבה שהממשלה הבריטית משליכה את יהבה בימים אלה שוב על החיסונים, ומנסה לחסן בשתי מנות את כל האוכלוסייה המבוגרת, כולל באצטדיונים. היא שמה דגש מיוחד על צעירים, הנחשבים לווקטורים של המגפה. במקביל, תופעה חיובית אחת למרות ההתפרצות היא, שלדברי היועץ המדעי הממשלתי כריס וויטי, "נותק הקשר" בין תחלואה לתמותה, משום שאוכלוסיית המבוגרים מחוסנת ברובה פעמיים. זו הסיבה שכעת נרשמים כ-10 קורבנות ביום, לעומת 170 קורבנות מדי יום בפברואר, אז היה שיעור התחלואה דומה.

מבחינה כלכלית, ההחלטה לדחות את פתיחת המשק עוררה זעזוע כלכלי בקרב בעלי עסקים, חנויות ובעלי משרדים שציפו לתאריך זה אחרי הגבלות שנמשכו קרוב לשישה חודשים. היא גם הביאה את הממשלה לדרוש בידוד לבריטים שחוזרים מחופשות מיעדים כמו פורטוגל, ולכן בתגובת שרשרת גם לאכזבה משמעותית למדינות דרום אירופה שקיוו ל"בום" תיירות מבריטניה בקיץ הנוכחי.

רוסיה: רק 13% מהציבור התחסן ב"ספוטניק", הממשלה מתחילה לחייב חיסונים

99% ממקרי הקורונה החדשים ברוסיה הם של הווריאנט ההודי. המדינה הייתה הראשונה בעולם לאשר חיסון נגד נגיף הקורונה, תרכיב שפיתחה בעצמה בשם "ספוטניק V", אבל חווה התפרצות מחודשת בשבועות אחרונים. ברחבי רוסיה נרשמו כ-17 אלף מקרים ביום בשבוע האחרון, ורוב מכריע שלהם מתרכז במוסקבה. למרות הפצרות הרשויות, הציבור הרוסי מצביע ברגליים, ורק 13% מהאוכלוסייה במדינה חוסנה עד כה.

על רקע זה, עיריית מוסקבה בגיבוי הממשלה החלה להפוך את החיסונים לחובה במגזרי עבודה רבים, כשהם מאיימים על מי שלא יתחסנו ביציאה לחופשה מיידית ללא תשלום. בין העובדים - מרצים, סטודנטים ועובדים באוניברסיטאות ומורים ועובדים בבתי הספר ועובדי המגזר הציבורי. במוסקבה מתארגן בימים אלה מבצע ענק לחיסון עובדי ציבור, כולל בתחום התחבורה, הבנקאות, המסחר ועוד, שיכלול מתן מנה ראשונה באמצע יולי ומנה שנייה כחודש לאחר מכן.

בניגוד למצב בבריטניה, מספר הקורבנות ברוסיה הוא גבוה מאוד, ועמד על כ-450 בני אדם ביממה בשבוע האחרון. לפי רוב המומחים מדובר בהערכת חסר של המצב האמיתי.
לצד מוסקבה, עוד ארבעה אזורים וערים נוספות הכריזו על צעדי עידוד מסיביים לחיסונים, שעיקרם הטלת סנקציות על מי שיסרבו לעשות זאת, ביניהן העיר סנט פטרבורג. סקרים אחרונים הצביעו על כך ש-60% מהתושבים אמרו כי אינם מתכוונים להתחסן.

פורטוגל: סגר יציאות על ליסבון, 75% מהמקרים החדשים הם של ווריאנט הדלתא

כמו ביתר מדינות אירופה, גם בפורטוגל חשבו שמשבר הקורונה מאחוריהם. המדינה שנפתחה מחדש לתיירות ביוני, התכוננה לקבל את המוני התיירים הבריטים שמהווים כשליש מהתיירים בקיץ. אבל בינתיים, הבריטים מבוששים לבוא משום שפורטוגל הוצבה ברשימת מדינות המחייבות בידוד, ומספר חולי הקורונה הולך ועולה. כ-75% מהמקרים החדשים במדינה גם הם של וריאנט הדלתא.

שוטרים עוצרים מכוניות במחסום בסוף השבוע כדי להכיל את התפשטות המגפה באלברקה, פורטוגל / צילום: Reuters, Pedro Nunes
 שוטרים עוצרים מכוניות במחסום בסוף השבוע כדי להכיל את התפשטות המגפה באלברקה, פורטוגל / צילום: Reuters, Pedro Nunes

יש מי שמסבירים את התופעה בשיעור החיסון המלא הנמוך במדינה - רק 25% מהתושבים קיבלו שתי מנות חיסון (רובן של "פייזר-ביונטק") ו-47% קיבלו מנת חיסון אחת. אם זה המצב, הרי שהאיחוד האירופי כולו נמצא בסכנה להתפרצות מחודשת, משום שבממוצע רק 27% מהתושבים בו מחוסנים לגמרי נגד קורונה, וחלקם בחיסוני "אסטרה-זנקה" (השיעור המדויק אינו ידוע).

כתוצאה מהעלייה במספר המקרים בפורטוגל, החליטה הממשלה בליסבון על הגבלות נוספות, בניגוד למגמת הפתיחה וההקלות הכלל אירופית. 2.8 מיליון תושבי ליסבון נמצאו למעשה בסגר במהלך הסוף שבוע, והם היו רשאים לעזוב את העיר רק מבוקר יום שני. המדינה רשמה כ-1,100 מקרים ביום באחרונה, המספר הגבוה ביותר מאז פברואר.

כמו בבריטניה, גם בפורטוגל מספר המתים עדיין נמוך - בין אם בשל שיעור התחסנות גבוה יותר בשכבות גיל מבוגרות או משום שההתפרצות נמצאת בתחילתה. "אזור ליסבון הוא חריג מבחינת רמת ההתפרצות בפורטוגל", אמר בכיר בממשלה, "המספרים שם עולים בקצב מהר מאוד והסיבה הברורה היא וריאנט דלתא".

מדינות אחרות: ארה"ב עם 600 אלף מתים - ברזיל עם 500 אלף

גם בגרמניה גובר החשש מהשפעות הווריאנט ההודי. ראש מכון רוברט קוך קרא לממשלה להתכונן ל"גל רביעי", וגם מומחים אחרים המליצו שגרמניה "לא תחזור על הטעות של הקיץ שעבר", אז מספר המקרים הנמוך במדינה הביא לאשליה שהמדינה מצליחה להתמודד עם המגפה. אחד מראשי מדינות המחוז הזהיר היום בתקשורת כי "ההגבלות עשויות לחזור בחורף". נכון לעכשיו, רק 7% מהדגימות במדינה הן של המוטציה ההודית, אולם השיעור הולך ומכפיל את עצמו מדי שבוע.

בארה"ב שבה מתו עד כה 600 אלף מהנגיף, כ-10% מהדגימות כיום הן של הווריאנט ההודי. המרכז למניעת ולבקרת מחלות אמר כי הוא צפוי להיות הזן הדומיננטי בחודשים הקרובים. ארה"ב נהנית משיעורי חיסון גבוהים יותר מבריטניה והאיחוד האירופי, לכן מומחים רבים מסתכלים בדאגה מה יקרה בה בשבועות הקרובים מבחינת התפשטות הווריאנט. נכון לעכשיו נרשמת ירידה בשיעור המקרים החדשים.

הפגנה נגד הנשיא בולסונרו וממשלתו שאופן הטיפול בקורונה הביא ל־500 אלף מתים השבוע / צילום: Associated Press, Marcelo Chello
 הפגנה נגד הנשיא בולסונרו וממשלתו שאופן הטיפול בקורונה הביא ל־500 אלף מתים השבוע / צילום: Associated Press, Marcelo Chello

בברזיל, לעומת זאת, נחצה בשבוע שעבר רף 500 אלף הקורבנות מהמחלה, והמונים יצאו לרחובות במחאה על מדיניות הנשיא בולסנרו שממעיט בחשיבות המאבק בקורונה. לא ידוע מהו שיעור הווריאנט ההודי במקרי הקורונה החדשים בברזיל, שממשיכים להיות ברמה גבוהה עם כ-350 מקרים חדשים למיליון תושבים ביום - פי שלושה מבריטניה.