חיסון בני נוער לקורונה: הדילמה היא רק של ההורים

בימים האחרונים, אחרי העליה בתחלואה הפך משרד הבריאות את המלצת החיסון לכל הילדים • הורים רבים מרגישים מבולבלים לגבי הצורך והסיכון של חיסון ילדיהם והלחץ עליהם מכל כיוון מתגבר • אלא שבסוף זו החלטה שלהם ורק צריך שיהיה להם את מלוא המידע

חיסון לקורונה לבני נוער / צילום: Shutterstock, anyaivanova
חיסון לקורונה לבני נוער / צילום: Shutterstock, anyaivanova

נראה שהורים לילדים בכלל, ולבני נוער בפרט עומדים בפני דילמה קשה. הכוונה לא לאיזה חטיבת ביניים לרשום את הילד ולא מה לבקש במנילה. הכוונה לשאלה "האם לחסן את בן הנוער לקורונה". והתשובה חצי מורכבת.

נתחיל בחיסוני מבוגרים כיוון שזהו סוג של קונצנזוס. לחיסוני המבוגרים הייתה השפעה דרמטית על התחלואה בישראל כשבשיא התחלואה הגיע חיסון שהוכח כיעיל ובטוח. אוכלוסיית ישראל הצביעה בעד החיסון, וישראל הייתה מהמדינות הראשונות לחזור לשגרה. חלק מהאנשים הבוגרים שבחרו שלא להתחסן בשיא התחלואה שילמו מחיר בריאותי כבד.

אבל חיסוני בני נוער? זה קצת מורכב יותר. מדוע? העדר תחלואה קשה בילדים ובני נוער: בצורה מופלאה ועדיין לא מוסברת, ילדים בריאים שלרוב הינם קבוצת סיכון למחלות רבות, אינם חולים בצורה משמעותית בקורונה.

יתרה מכך, גם רוב הילדים מדוכאי חיסון, ממושתלי איברים ועד אונקולוגיים לא חלו בצורה משמעותית בווירוס. התחלואה בילדים הייתה מינורית ועיקרה היה תסמונת פוסט קורונה שאינה שכיחה בישראל. תסמונת חדשה נוספת הנקראת קורונה ארוכה, שעיקרה תסמיני לאות כרוניים מביאה לאי נעימות רבה אבל אינה מסכנת.

זאת, בשילוב העובדה שמקרי התחלואה בישראל ירדו עד לפני זמן קצר למינימום של נדבקים ביום הביא הורים רבים (ורופאים) לשאול ובצדק מדוע צריך לחסן למחלה שנעלמה.

לא היינו הראשונים

אבל התחלואה בימים האחרונים מדגימה שהקורונה לא נעלמה. כיסי הדבקה בעיקר באוכלוסיית הלא מחוסנים (קרי ילדים ובני נוער) מורגשים ושוב כיתות נכנסות לבידוד.
בטיחות החיסונים בבני נוער: חיסוני ה-mRNA הוכחו כבטוחים למבוגרים. עם זאת, ולמרות מחקרים ומדינות שחיסנו במקביל אלינו, רופאים מישראל היו הראשונים להצביע על תופעת לוואי שאינה שכיחה, של דלקת בשריר הלב המתרחשת בצעירים עד גיל 30.

ברוב המקרים מדובר בדלקת קלה וחולפת שלא הצריכה טיפול ספציפי. אך העובדה שהיינו הראשונים לדווח על כך גרמה לאובדן אמון מסוים בחיסון. שהרי אם מחקרים שמטרתם לעמוד על בטיחות טרם אישור ה-FDA לא מגלים תופעת לוואי זו ואם מיליוני חיסונים ניתנו במדינות רבות ללא דיווח דומה, איזה עוד תופעות עלולות להיות כשנחסן בני נוער. ובכן, ישראל לא הייתה הראשונה לחסן בני נוער. עד כה חוסנו באמריקה יותר מ-3 מיליון בגילאי 12-16. תופעות לוואי נוספות לא ניצפו עד כה.

עד כה בחר משרד הבריאות לאפשר חיסון לכל בני הגיל המדובר אך להמליץ על חיסון לאוכלוסיות רק לילדים שהם או ממשפחתם בקבוצות סיכון וילדים הנוסעים לחו"ל.

הספינה מיטלטלת

בימים האחרונים, אחרי שנצפתה עליה בתחלואה בילדים הפך משרד הבריאות את ההמלצה לגורפת לכל הילדים. שוב, הורים מרגישים שהספינה מיטלטלת. ההחלטה היא אישית אבל זיכרו את כל מה שחיובי לגבי ילדים וקורונה: רוב הילדים אינם חולים קשה בקורונה.

ומילה נוספת לקובעי המדיניות: חיסון בני נוער הוא חוליה אחת בלבד בשרשרת שאמורה למנוע התפרצות מחודשת כמו גם כניסה של וריאנטים לישראל. הקפידו על האלף בית, על מניעת כניסה של חיוביים לארץ ועל אכיפת בידוד.
אבל הכי חשוב, הורים יקרים, מה שתחליטו טוב, רק עשו זאת ממקום של הבנה וכוח ולא ממקום של בלבול ופחד.

הכותב מומחה למחלות זיהומיות ורופא בכיר במחלקת ילדים ג' במרכז שניידר לרפואת ילדים מקבוצת כללית