הביטקוין מתרסק? הסנקציות של הסינים יכולות להיות דווקא חדשות טובות

המאבק בקריפטו בסין מתגבר, וההגבלות שהממשלה בבייג'ינג מטילה עשויות דווקא לסייע לכורי הביטקוין ברחבי העולם • מומחי קריפטו אומרים שככל שיותר כורים סיניים יפסיקו את פעילותם, חלקם היחסי של כורים אחרים ברשת יגדל - מה שעשוי להפוך את הכרייה למשתלמת הרבה יותר

חוות כריית ביטקוין / צילום: Shutterstock, PHOTOCREO Michal Bednarek
חוות כריית ביטקוין / צילום: Shutterstock, PHOTOCREO Michal Bednarek

בעקבות אכיפת המסחר במטבעות קריפטו בסין, בקרוב עשוי להיות הרבה יותר קל ורווחי לכרות ביטקוין.

על רקע החשש מההשפעה הסביבתית של הכרייה, בייג'ינג קראה בחודש שעבר להטיל הגבלות על כורי הביטקוין. הצעד גרם לרבים מהם לחמוק מסין לאזורים אחרים, כמו צפון אמריקה. המאבק בקריפטו בסין התגבר עוד יותר בסוף השבוע האחרון, כשהרשויות במחוז סצ'ואן, העשיר באנרגיה מתחדשת, הורו לכורים להפסיק את פעילותם.

בין 65% ל-75% מכל כריית הביטקוין העולמית מתרחשת בסין. לפי הדיווחים, יותר מ-90% מיכולת הכרייה שם הושבתה. אלה אולי לא חדשות טובות עבור כורי הביטקוין הסיניים, אבל אחרים עשויים להרוויח.

למעט ביצוע עסקאות, תהליך כריית הביטקוין גם מייצר מטבעות ביטקוין חדשים, מה שמתגמל את הכורים, בהנחה שהם מצליחים. נכון לעכשיו, הכורים מוגבלים לתגמול של 6.25 מטבעות ביטקוין. בעבר זה היה 12.5 מטבעות, אך מכיוון שהיצע הביטקוין מוגבל ל-21 מיליון, כמות הביטקוין המוענקת לכורים מתכווצת במחצית בערך כל ארבע שנים. 

זה עומד להיות קל יותר 

נראה שכוח העיבוד (hash rate) הכולל של רשת הביטקוין ירד בצורה חדה בגלל האכיפה הסינית - בחודש שעבר כוח העיבוד ירד משיא של 180.7 מיליון טרה-האש בשנייה (מדד למהירות כריית הקריפטו) באמצע מאי, לכ-116.2 מיליון טרה-האש ביום רביעי האחרון, על פי נתוני Blockchain.com.

מומחי קריפטו אומרים שככל שיותר כורים יפסיקו את פעילותם בגלל ההגבלות בסין, חלקם של כורים אחרים ברשת יגדל - מה שעשוי להפוך את הכרייה למשתלמת הרבה יותר.

"כשיותר כוח עיבוד יורד מהרשת, מי שיישאר פעיל יקבל יותר עבור חלקו היחסי בתגמולי הכרייה", אמר קווין ג'אנג, סגן נשיא חברת הכרייה "Foundry", בריאיון ל-CNBC.

בינתיים, מדד קושי הכרייה של המטבע עבר משיא של מעל 25 טריליון במאי ל-19.9 טריליון בשבוע שעבר. הנתון מתעדכן בערך אחת לשבועיים, כך שיש פיגור במידע.

"קושי הכרייה פוחת ככל שיש פחות כורים אונליין", הסבירה אליס קילן. קילן היא המייסדת והשותפה המנהלת של חברת ההשקעות StillMark, הממוקדת בביטקוין. לדבריה, השבתת הכורים בסין מצמצמת את התחרות עבור כורי ביטקוין אחרים.

עם זאת, גורם נוסף הקובע את הרווחים לכורים הוא מחיר הביטקוין, שצנח בחודשים האחרונים בעקבות הערות של מנכ"ל טסלה, אלון מאסק, והמדיניות בסין.

ערך הביטקוין כמעט נחצה מאז שהגיע לשיא של כמעט 65,000 דולר באפריל. המטבע הקריפטוגרפי צנח מתחת ל-30,000 דולר ביום שלישי האחרון, ומחק את הרווחים של שנת 2021. מאז המטבע התאושש מעט וכעת הוא נסחר ביותר מ-33,000 דולר.