סין מגרשת המוני כורי ביטקוין - הם צפויים לעבור ליעד מפתיע

בחודש מאי בייג'ינג התחילה במאבק נוקשה נגד כריית ביטקוין, והובילה למה שמכונה בחוגי הקריפטו "הגירת הכרייה הגדולה" • טקסס היא יעד אידיאלי לכורים, הודות לשפע טורבינות החשמל והשדות הסולאריים בה, השוק הבלתי מוסדר שלה והעמדה הפוליטית שלה, שידידותית למטבעות קריפטו

חוות כריית ביטקוין / צילום: Shutterstock, Media Whalestock
חוות כריית ביטקוין / צילום: Shutterstock, Media Whalestock

סין הייתה בית במשך זמן רב ליותר ממחצית כורי הביטקוין בעולם, אבל עכשיו היא רוצה אותם בחוץ, מהר ככל האפשר.

לפני כשבוע נעצרו בסין יותר מ-1,000 איש בחשד להלבנת הון באמצעות מטבעות קריפטו. לדברי הרשויות, החשודים גבו כסף עבור המרת הכנסות לא חוקיות למטבעות קריפטו. סין אסרה על מסחר במטבעות האלה בשנת 2019, ומאז היא מגבילה יותר ויותר את כריית הביטקוין בתחומה.

הממשל בבייג'ינג קרא בחודש שעבר להחמיר את האכיפה על כריית ביטקוין ועל המסחר בו, והוביל למה שמכונה במעגלי הקריפטו "הגירת הכרייה הגדולה". ה"נדידה" ההמונית יוצאת לדרך כעת, והיא עשויה לשנות את כללי המשחק בטקסס.

למרות מחסור ברזרבות שגרם להפסקות חשמל ארוכות בחורף האחרון, מחירי האנרגיה בטקסס הם מהנמוכים בעולם, ואחוז האנרגיה המתחדשת שם גדל עם הזמן. נכון ל-2019, טורבינות רוח הן מקור ל-20% מהאנרגיה בטקסס. לקוחות יכולים לבחור שם בין ספקי חשמל, והמנהיגים הפוליטיים במדינה מאוד פרו-קריפטו: תנאים חלומיים עבור כורים המחפשים קבלת פנים נעימה ומקורות אנרגיה זולים.

"הולכים לראות שינוי דרמטי במהלך החודשים הקרובים", אמר ברנדון אברנגי, לשעבר מהנדס בבורסת הקריפטו Gemini, בריאיון ל-CNBC. "יש לנו מושלים כמו גרג אבוט בטקסס שמקדמים כרייה. זאת הולכת להיות תעשייה אמיתית בארצות הברית, וזה יהיה מדהים".

הדומיננטיות הסינית

הנתונים מ-2021 טרם זמינים, אבל הערכות העבר הראו כי 65% עד 75% מכריית הביטקוין בעולם מתרחשת בסין - בעיקר בארבעה מחוזות: שינג'יאנג, מונגוליה הפנימית, סצ'ואן ויונאן. תחנות הכוח ההידרואלקטריות ביונאן ובסצ'ואן מספקות אנרגיה מתחדשת לכורים שם, בזמן ששינג'יאנג ומונגוליה הפנימית הן ביתם של תחנות כוח פחמיות רבות.

תחנת הכוח ההידרואלקטרית בסצ'ואן / צילום: Reuters, Zhang yunhua
 תחנת הכוח ההידרואלקטרית בסצ'ואן / צילום: Reuters, Zhang yunhua

נסיגת הכורים כבר החלה במונגוליה הפנימית. לאחר שלא עמדו ביעדי האקלים שהציבה בייג'ינג, החליטו מנהיגי המחוז להורות לכורים להתפנות תוך חודשיים, תוך שהאשימו אותם בהחמצת היעדים.

השותף המייסד של Castle Island Ventures, ניק קרטר, אומר כי אמנם לא ברור לחלוטין איך סין תפעל בהמשך, אבל סביר להניח שתתחיל לקדם את הנושא. "נראה שאנחנו עוברים מהצהרת מדיניות ליישום בפועל תוך זמן קצר יחסית", אמר.

הדרך בה נמדד מעבר הכורים היא התבוננות ב-hash rate - כוח העיבוד של כל הכורים ברשת הביטקוין. "בהתחשב בירידה בחשיפה, נראה כי החוות מושבתות בכל רחבי סין", אמר קרטר, והוסיף שלדעתו כוח הכרייה בסין יצטמצם בסופו של דבר ב-50%-60%.

אחד היתרונות הגדולים של הביטקוין הוא שהמטבע לא תלוי במיקום. כרייה רק דורשת חיבור לאינטרנט, שלא כמו תעשיות אחרות שחייבות קרבה למשתמשי הקצה שלהן. עם זאת, המעבר של כורי הביטקוין לא יהיה מיידי, משום שעליהם להעביר את הציוד והנכסים שלהם מחוץ לסין.

לאן הם הולכים?

מכיוון שכורי קריפטו מתחרים בתעשייה עם שולי רווח נמוכים, כאשר העלות המשתנה היחידה שלהם היא לרוב אנרגיה, הם מתומרצים לעבור למקומות בהם החשמל הוא הזול ביותר.

"כל אתר כרייה מערבי שאני מכיר קיבל טלפונים", אמר קרטר. "כורים סינים או כורים ששכנו בסין מסתכלים עכשיו על מרכז אסיה, מערב אירופה, ארצות הברית וצפון אירופה", הוסיף.

קזחסטן, השכנה של סין, עשויה להיות אחד מהיעדים הבאים. מכרות הפחם במדינה מספקים שפע אנרגיה זולה, ולקזחסטן יש גם גישה רופפת יותר בנוגע לבנייה - דבר שמבשר טובות לכורים, שצריכים להקים מתקנים פיזיים בפרק זמן קצר.

דידאר בקבאוב מנהל את חברת Xive, המספקת שירותים לכורים בינלאומיים. החברה גם מוכרת את הציוד המיוחד שדרוש לכרייה.

בקבאוב מספר שהפסיק לספור את מספר הכורים הסינים שהתקשרו אליו כדי לשאול על אפשרויות רילוקיישן. "כורה אחד סיפר לנו שתחנות כוח ממשלתיות מגבילות את הכרייה, אך תחנות פרטיות ימשיכו לשרת כורים", אמר. "אבל מרבית החשמל נוצר בתחנות הכוח הממשלתיות, אז הכורים חייבים לעבור. זה גורם להם להיות נואשים למקומות אחרים".

טרם ברור אם קזחסטן היא יעד בפני עצמה או רק תחנה בדרך. אברנגי אופטימי לגבי צפון אמריקה, וחושב שכוח העיבוד שם יגדל במהלך החודשים הקרובים. "בטקסס לא רק שיש את מחירי החשמל הזולים בארצות הברית, המחירים הם מהזולים בעולם", אמר. "גם קל להקים שם חברת כרייה - אם יש לך 30, 40 מיליון דולר, אתה יכול להיות כורה מוביל בארצות הברית".

ויומינג נוטה להיות פרו-ביטקוין, והיא עשויה להיות יעד נוסף לכרייה, לפי אברנגי. עם זאת, יש בארצות הברית מספר מגבלות גדולות.

ראשית, זמן הבנייה לתשתית הפיזית הדרושה לפעילות כרייה הוא בין חצי שנה לתשעה חודשים, אמר קרטר. "ארצות הברית ככל הנראה לא יכולה להיות זריזה כמו מדינות אחרות בכל הקשור למעבר הכורים", ציין.

גם הלוגיסטיקה עשויה להיות קשה. יש מחסור במכולות שילוח - אחד מהנזקים האחרונים של מגיפת הקורונה.

אבל אולי השאלה הגדולה ביותר היא האמינות של רשת החשמל בטקסס. סופה שהטילה הרס נרחב במדינה מוקדם יותר השנה עוררה מחדש דיון ציבורי בשאלה אם טקסס צריכה להגן על מערכותיה מפני החורף - מיזם יקר שעשוי להשפיע על המסים ולהוסיף עמלות למי שמעוניין להשתמש בחשמל במדינה. לאחרונה ERCOT, הארגון שמפעיל את רשת החשמל בטקסס, ביקש מהצרכנים לחסוך באנרגיה בעקבות מה שהפקידים כינו מספר יוצא דופן של "הפסקות ייצור כפויות" וגל חום מתקרב.

תשובה לביקורת של מאסק

מנכ"ל טסלה אלון מאסק טען כי כריית הביטקוין מזיקה לסביבה. הוא לא מחדש דבר: במשך שנים מבקרים השמיצו את מטבע הקריפטו הפופולרי בעולם בזיהום כדור הארץ, בעת שהתומכים היללו את מעלות הביטקוין ואת תפקידו בהאצת השימוש באנרגיה מתחדשת.

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams
 אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams

לא ברור אם מעבר הכורים מסין ישפר או יהרוס את הטיעונים של תומכי המטבע בדיון על טביעת הרגל הפחמנית שלו. הנרטיב הדומיננטי נכון לעכשיו הוא שחלק גדול מהביטקוין בעולם נכרה באמצעות פחם סיני.

"מבחינת הנרטיב, זה בהחלט שיפור", טען קרטר. "אבל בסין יש גם את השפע הגדול ביותר של תחנות הידרואלקטריות". המדינה מציעה אנרגיה מרוח, שמש ובעיקר מים בדרום. רשת החשמל של שינג'יאנג לדוגמה, פועלת עם 35% אנרגיה מתחדשת.

אם כל הכורים אכן יעזבו בסופו של דבר את סין, זה יפחית את הכרייה המבוססת על דלקים מאובנים, אך גם חלקה של הכרייה המבוססת על אנרגיה מתחדשת ירד. לכן שאלת מיקום הכורים עשויה להיות קריטית לעתיד המטבע. "זה הסיפור הגדול ביותר השנה עבור הביטקוין", אמר קרטר.

בנק ההשקעות לאזארד משחרר בכל שנה דו"ח המפרט את עלות האנרגיה לפי מקורה. לפי הנתונים מ-2020, מקורות רבים של אנרגיה מתחדשת הם זולים או במחיר שווה למקורות האנרגיה הקונבנציונליים כמו פחם וגז. ועלות החשמל המתחדש ממשיכה לרדת.

אך ישנן מגבלות להפעלת מכרות קריפטו באמצעות אנרגיה מתחדשת: אף על פי שהרוח והשמש מספקות חשמל זול יותר, ספקי החשמל מתמודדים עם מגבלות בקנה מידה גדול, ולכן קיים חשש בכדאיות השימוש הבלעדי באנרגיה מתחדשת.

החודשים הקרובים

בינתיים אין בעולם מקום עם מספיק קיבולת כרייה לקליטת הכורים מסין. בזמן שהם מנסים למצוא בית חדש, נוכל לראות את כוח העיבוד שלהם נשאר בחוץ. פירוש הדבר הוא שהכורים שימשיכו לפעול ישיגו יותר רווחים לתקופה מסוימת.

פיזור גאוגרפי רחב יותר של הכורים יכול גם להשוות את מאזן הכוחות העולמי, ויצמצם את יכולתן של מדינות ריבוניות לשלוט בתחום. אנחנו עשויים לראות אזורי קריפטו כלכליים מיוחדים צצים בחודשים הקרובים.

"נראה איזורי שיפוט מאמצים עמדות חיוביות ויוצרים מעין אזורים כלכליים מיוחדים כדי לעודד כורים לפעול בהם", העריך קרטר. "אנחנו רואים את זה ברמת המדינה כאן. אולי אפילו נראה חשמל מסובסד לכרייה".