הנפקת הרבעון בוול סטריט: מניית גלובל-אי הישראלית הניבה 133% בחודש וחצי

קדחת ההנפקות בשיאה: שיא של יותר משני עשורים בהיקף הגיוסים בהנפקות ראשוניות (IPO) ברבעון השני • ובינתיים, בגזרת הנפקות ה-SPAC - "האוויר יוצא מהבועה"

הנפקת Global E בנסדא"ק / צילום: ספייס קאט
הנפקת Global E בנסדא"ק / צילום: ספייס קאט

הרבעון השני של 2021, שמסתיים בימים אלה, היה רבעון יוצא דופן בכל מה שקשור לגיוסי הון בוול סטריט. מצד אחד, היה זה רבעון שיא של יותר משני עשורים בהיקף הגיוסים בהנפקות ראשוניות (IPO), ומצד שני - היקף הנפקות ה-SPAC צנח ב-83% בהשוואה לרבעון הקודם.

מנתונים רבעוניים שמפרסמת חברת המחקר האמריקאית Renaissance Capital עולה, כי ברבעון הראשון הונפקו 113 חברות לראשונה בוול סטריט - הרבעון הפעיל ביותר מאז שנת 2000 - והן גייסו סכום מצטבר של 39.9 מיליארד דולר, עלייה של 164% בהשוואה לרבעון המקביל, ושל 1.8% בהשוואה לרבעון הקודם. מתחילת השנה, 213 חברות גייסו 79.1 מיליארד דולר בהנפקות ראשוניות, עלייה חדה לעומת 64 חברות שגייסו 21.9 מיליארד דולר בתקופה המקבילה בשנת 2020 (שסימנה את תחילת משבר הקורונה העולמי).

בדומה לרבעונים הקודמים, גם ברבעון הראשון של 2021 הסקטור הבולט ביותר היה הבריאות, עם 46 הנפקות ראשוניות, שהיוו 41% מסך ההנפקות. סקטור הטכנולוגיה ייצר 42 הנפקות, שבממוצע היו הנפקות גדולות יותר, והן גייסו סכום מצטבר גבוה יותר מהנפקות הבריאות - 21.6 מיליארד דולר לעומת 8.9 מיליארד דולר.

בסקטורים אחרים (תעשייה, פיננסים, צרכנות וכדומה) מספר החברות שהונפקו ברבעון היה חד-ספרתי.

תשואה ממוצעת של 34.5% עד סוף הרבעון

היה זה רבעון טוב מאוד גם למשקיעים בהנפקות הראשוניות: לפי הנתונים, חברה שהנפיקה במהלך הרבעון הניבה עד סוף הרבעון תשואה ממוצעת של 34.5%, וכ-67% מהחברות נסחרות בסוף הרבעון במחיר גבוה מהמחיר שבו הן הונפקו. נוסף על כך, רק 10% מההנפקות בוצעו במחיר נמוך יותר מטווח המחירים המבוקש.

בבדיקת התשואות של הנפקות הרבעון, שתי מיני-הנפקות הניבו את התשואות הגבוהות ביותר: חברת השירותים לבית מסין E-Home Household Service וחברת ההימורים אונליין מאסיה, Esports Technologies, זינקו ב-605% וב-243% מאז ההנפקה, בהתאמה. לפי Renaissance Capital, תרמו לכך משקיעי ריטייל שסוחרים בשתי המניות.

מלבד שתי ההנפקות הקטנות הללו, התשואה הטובה ביותר של הנפקה ברבעון הראשון של השנה הגיעה מחברה ישראלית: גלובל-אי, המספקת טכנולוגיה לתחום המסחר המקוון, שהונפקה בחודש מאי לפי מחיר מניה של 25 דולר, ונסחרת כיום במחיר של כ-58.3 דולר - תשואה של 133%. שווי השוק של החברה מגיע כיום ל-8.3 מיליארד דולר.

מעניין לציין ששש מתוך עשר התשואות החלשות של הרבעון הן של חברות מסקטור הבריאות, לעומת אחת בלבד בתשואות הטובות. מנגד, שש חברות טכנולוגיה נמצאות ברשימת התשואות הטובות, לעומת שתיים בתשואות החלשות.

ספאק: צניחה מ-298 ל-50 הנפקות

בינתיים, בגזרת ה-SPAC, "האוויר יוצא מהבועה", כהגדרת אנשי Renaissance. אם ברבעון הראשון נרשמו 298 הנפקות SPAC, שגייסו 87 מיליארד דולר, ברבעון השני המספרים צנחו ל-50 הנפקות SPAC, עם גיוס מצטבר של 9.3 מיליארד דולר. עדיין, בהשוואה לרבעון המקביל ב-2020 מדובר בעלייה הן במספר ההנפקות (יותר מפי שניים) והן בסכום (31%).

 
  

חברות ה-SPAC הן חברות שאין להן פעילות, המגייסות כסף מהציבור במטרה למזג חברות קיימות תוך פרק זמן מוגדר מראש, או שיידרשו להחזיר את הכסף למשקיעים. החל מהרבעון השני של 2020, גיוסי SPAC הפכו לטרנד מרכזי בוול סטריט, עד לשיא של הרבעון הראשון של השנה. 

שינוי המגמה, לדברי Renaissance, נובע משילוב של תשואות מאכזבות ומחסמים שהציבה ה-SEC, רשות ניירות ערך של ארה"ב. הרשות פרסמה בחודש אפריל הנחיה חשבונאית חדשה בנוגע לרישום כתבי האופציה של חברות SPAC. עם זאת, הרבעון הסתיים עם תחילתה של התייצבות בתחום, לאחר שחברות עדכנו את הדוחות בהתאם להנחיה.

נכון להיום יש פייפליין גדול מתמיד של הנפקות עתידיות של חברות SPAC, אם כי לדברי Renaissance, חלק גדול מהחברות האלה פרסמו תשקיפים עוד בתקופת ה"ספאק-מאניה" ברבעון הראשון. ב-Renaissance מעריכים כי ספונסרים (יזמים המובילים חברות SPAC) מהשורה הראשונה, בעלי ניסיון מוכח, לא יתקשו להמשיך לייצר עסקאות חדשות. בכל הנוגע ל-de-SPAC - כלומר המיזוגים של חברות לתוך SPAC - "השעון מתקתק עבור מאות חברות SPAC שהונפקו, מה שיוביל להמשך עסקאות".

גם חברות ישראליות לוקחות חלק בחגיגת ה-SPAC, ובשבוע שעבר דווח על מיזוג של חברת הטכנולוגיה אינוביד ל-ION Acquisition Corp 2, חברת ה-SPAC השנייה של קרן הגידור ION, בהובלת יונתן קולבר וגלעד שני (חברת ה-SPAC הראשונה שלהם מתמזגת עם טאבולה הישראלית).

המיזוג של אינוביד, המפתחת פלטפורמה להגשה ולמדידה של פרסומות דיגיטליות, מתבצע לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר. במקביל, אושרו בשבוע שעבר המיזוגים של איירון סורס ופיוניר הישראליות לחברות SPAC (לפי שווי של 11.1 מיליארד דולר ו-3.3 מיליארד דולר, בהתאמה) והן צפויות להתחיל להיסחר בוול סטריט בשבוע הקרוב.