נהגי אובר כן, שליחי Deliveroo לא: ביהמ"ש הבריטי דחה בקשת התאגדות

למרות פסיקת בית המשפט העליון הבריטי בפברואר כי נהגי אובר זכאים להתאגד ולדרוש תנאים סוציאליים, בית משפט במדינה דחה בסוף השבוע עתירה דומה של שליחי דליברו, על בסיס יכולתם לא לבצע משלוחים שאינם מתאימים להם ולמצוא מחליפים

שליח של חברת משלוחי האוכל "דליברו" / צילום: Shutterstock
שליח של חברת משלוחי האוכל "דליברו" / צילום: Shutterstock

בית משפט בריטי פסק בסוף השבוע כי שליחי חברת משלוחי האוכל דליברו (Deliveroo) אינם נחשבים לעובדי החברה, וכי אין להם את הזכות לתנאים סוציאליים או להתאגד במסגרת ארגון עובדים. מניית החברה, שהונפקה בתחילת השנה בבורסה בלונדון בהצלחה-חלקית בלבד, זינקה בתגובה ב-10%. הפסיקה היא חלק מקרב משפטי שמתנהל בשנים האחרונות בכלכלות ניאו-ליברליות כמו בריטניה וארה"ב על זכויות עובדים ב"כלכלת החלטורות" (Gig Economy).

בית המשפט הבריטי לערעורים אמר כי השליחים העובדים בעבור דליברו אינם מחויבים לפי החוזה לבצע את העבודה (השליחות) בעצמם, והם יכולים לארגן מחליף או לבקש מחליף מהפלטפורמה. לפי השופטים, זהו ההבדל העיקרי בין השליחים העובדים עם החברה לבין שליחים של שירותים אחרים. בית המשפט הגבוה בבריטניה פסק בעבר כי עובדי אובר, לעומת זאת, כן נחשבים לעובדים לכל דבר ועניין, והעניק להם את הזכות להתאגד ולדרוש תנאים סוציאליים.

מי שהגיש את העתירה הוא איגוד העובדים העצמאיים בבריטניה (IWGB), שטען כי שליחי שירות המשלוחים הם עובדים לכל דבר ועניין, וכי הם מנוצלים במצב העניינים הנוכחי, כאשר חלקם מרוויחים רק 2 ליש"ט לשעה, הרבה מתחת לשכר המינימום שהיה מגיע להם לו היו עובדים של החברה. בית המשפט בהרכב של שלושה שופטים דחה את העתירה פה אחד, ואיגוד העובדים הודיע כי הוא שוקל לערער על הפסיקה.

דובר החברה שיבח את ההחלטה ואמר כי היא "מעגנת את הסטטוס העצמאי של שליחי דליברו (Deliveroo Riders) בפעם הרביעית". הוא אמר כי מודל ההתקשרות עם השליחים מאפשר להם לעבוד כעצמאיים, ללא מחויבות לחברה.