מתיחות בקואליציה: לאיזו ועדה ינותב חוק החל"ת החדש?

חוק החל"ת החדש צפוי לעלות לקריאה ראשונה במליאה ומיד לאחר מכן ינותב לוועדת הכספים שבשליטת ישראל ביתנו • אלא שבעבודה מבקשים שוועדת העבודה והרווחה, אשר בשליטתם, היא זו שצריכה להכין את החוק

השבעת הכנסת ה-24 / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
השבעת הכנסת ה-24 / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

מתיחות בקואליציה לקראת העברת חוק החל"ת עם המודל החדש שמקדם שר האוצר אביגדור ליברמן להכנה בוועדות הכנסת לקריאה שנייה ושלישית. החוק, שקיבל פטור מחובת הנחה, צפוי לעלות לקריאה ראשונה במליאה ומיד לאחר מכן ינותב לוועדת כספים שבשליטת ישראל ביתנו לדרישתו של ליברמן, אולם לגלובס נודע כי במפלגת העבודה מותחים ביקורת על כך וטוענים שוועדת העבודה והרווחה של ח"כ אפרת רייטן היא זו שצריכה להכין את החוק לקריאה שנייה ושלישית.

לכתחילה הודיע שר האוצר ליברמן כי הוא מעוניין בשליטה בוועדת כספים בכנסת כדי לקדם במהירות רפורמות ותוכניות שיובאו על ידי משרדו ועל כן מינה לתפקיד יו"ר הוועדה את ח"כ אלכס קושניר. הביקורת על דרך הפעולה הזו לא איחרה לבוא וכעת נשמעת גם מבין שורות הקואליציה, שם יש מי שדורשים שהדיון בחוק ינוהל בוועדת העבודה והרווחה העוסקת בנושאי שוק התעסוקה ולא לוועדת כספים, רק בשל השיוך המפלגתי.

לפי לוח הזמנים שקבע ליברמן, החוק צפוי לנחות על שולחן ועדת כספים כבר במהלך יום שלישי, ולכן העובדה שהקואליציה מתמהמהת בהקמת הוועדות הקבועות, ובתוכן ועדת העבודה והרווחה, מייתרת את הוויכוח הפנימי לגביו.

בתוך כך, במפלגת העבודה יידרשו להכניס תיקונים לחוק שכרגע נתפס כדורסני. בין היתר יבקשו לבטל את ההחלטה שלא לאשר כפל קצבאות לנכים ואלמנות מתחת לגיל 45 וכן לטפל בהרעת התנאים לנשים בהריון ובמודל החל"ת הגמיש לענפים שעתידם עדיין לוט בערפל.

מיכאלי אמרה היום בהתייחסות לחוק החל"ת כי "אנחנו גם נביא היום לקריאה ראשונה את המשך הסדר החל"ת, לא באופן זהה למה שהיה קודם, אבל אנחנו נביא אותו משום שהקורונה היא לא רק עניין בריאותי אלא גם עניין חברתי ועניין כלכלי. החוק שנביא יאפשר לאנשים להמשיך לקבל דמי חל"ת, שאחרת הם היו נפסקים באחת. בסה"כ הוא חוק מאוזן שמצד אחד מעודד חזרה לעבודה ומצד שני יאפשר לספק הגנה לאלה שאין להם עדיין עבודה לחזור אליה. יש בו עדיין כמה חוסרים, שוחחתי על כך עם שר האוצר וסיכמנו שהדברים יפתרו בעבודה בוועדה וחברות וחברי העבודה יהיו על זה בכל הכח, יש על מי לסמוך". 

על פי החוק, החל"ת יסתיים במועד הקבוע בחוק - סוף יוני ובנוסף יינתן מענה נקודתי נוסף למובטלים בני 45 ומעלה. עוד במסגרת החוק הוחלט על ביטול ההפחתה בגובה 30% מדמי אבטלה למובטלים הלומדים בהכשרות מקצועיות- במטרה לעודד יציאתם של עובדים או מובטלים להכשרה מקצועית או הסבה מקצועית, ועל מנת לסייע להם לשוב לשוק התעסוקה ולמסלול של צמיחה, הוחלט לבטל באופן קבוע ההפחתה בגובה 30% בדמי אבטלה למובטלים המשתתפים בהכשרה מקצועית.