עו"ד שייצג את רשות המסים בהליכי הוצל"פ הורשע בגניבת 16 מיליון שקל מהמדינה

בין השנים 2001 ל-2011 ייצג דוד לוי את רשות המסים בתיקי הוצאה לפועל, קיבל לידיו כספים בהיקף של כ-15.5 מיליון שקל ונטל אותם לכיסו שלא כדין • "מדובר בסיפור מעשה של עורך דין בעל יכולות מקצועיות מצוינות בתחומים בהם עסק, שככל הנראה ניצל את חוסר הפיקוח והצליח לגנוב כספים במשך שנים בהם שימש ככונס נכסים של רשות המסים"

רשות המסים / צילום: איל יצהר
רשות המסים / צילום: איל יצהר

עורך דין אשר ייצג את רשות המסים בתיקי הוצאה לפועל במשך כעשור, כב"כ הזוכה וככונס נכסים על פי חוק ההוצאה לפועל לשם גביית חובות של נישומים לרשות המסים, גנב מהמדינה כספים בהיקף של כ-16 מיליון שקל שקיבל ממכירה ומימוש נכסי חייבים בהיותו כונס נכסים, אולם לא העבירם לתיק ההוצאה לפועל ולזוכה, רשות המסים, אלא נטל אותם לכיסו, שלא כדין, במרמה ובגניבה. כך קבע ביהמ"ש המחוזי מרכז שהרשיע את עו"ד דוד לוי בריבוי עבירות של גניבה בידי מורשה בסך כולל של למעלה מ-16 מיליון שקל, ובעבירות מס.

בין השנים 2001 ל-2011 ייצג לוי את רשות המסים בתיקי הוצאה לפועל לשם גביית חובות של נישומים לרשות המסים, וזאת כעורך דין פרטי במיקור חוץ ועל פי מינוי של ההוצאה לפועל. על פי הכרעת הדין, בתקופה זו לוי קיבל לידיו כספים בהיקף של כ-15.5 מיליון שקל, כתוצאה ממכירה ומימוש של נכסי חייבים, אולם לא העבירם לתיק ההוצאה לפועל ולזוכים, אלא נטל אותם לכיסו שלא כדין.

השופטת דנה מרשק-מרום ציינה בהכרעת הדין הפרושה על פני מעל 100 עמודים, שעדי התביעה המרכזיים היו כולם אנשי מקצוע - בין אם מרשות המסים, בין אם מהמשטרה, וכולם "העידו עדויות אובייקטיביות, אמינות וענייניות". לעומתם, ציינה, "התרשמותי בדבר חוסר האמינות המובהק של הנאשם, מהווה את אחד הנדבכים המבססים את יסוד המרמה שבהתנהגותו. הנאשם הותיר רושם שלילי ביותר לאורך כל עדותו. ניכרת התמצאותו של הנאשם בחומר, ברזי הדין, בניואנסים אשר עלולים להביא להפללתו - וזאת בניגוד לדימוי "הנאיבי" שניסה להציג במהלך הישיבות הרבות.

"בכל מקום שבו הגיע הנאשם לדרך ללא מוצא - פנה לטענת הקונספירציה בנוסח כזה או אחר, כשממילא לא הציג גרסה עקבית, ובאופן שיטתי לא המציא מסמכים אובייקטיביים חרף הצהרותיו והבטחותיו לעשות זאת עוד במהלך החקירה. למעשה, כשנשמט הבסיס תחת טענת הקונספירציה, נותרנו במצב שבו מירב העובדות באישום הראשון אינן שנויות במחלוקת - ובמיוחד לא הסכום האדיר של הכספים שהנאשם הודה שהעביר לחשבונו הפרטי".

מכר ומימש עשרות נכסי נדל"ן והעלים את הכסף

עוד הוסיפה השופטת כי "בסופו של יום, מדובר בסיפור מעשה של עורך-דין בעל יכולות מקצועיות מצויינות בתחומים בהם עסק, אשר ככל הנראה ניצל את חוסר הפיקוח המספק ברשות המסים והצליח לגנוב כספים במשך שנים בהם שימש ככונס נכסים של רשות המסים. העדויות שאינן שנויות במחלוקת מעלות, כי הנאשם מכר ומימש עשרות נכסי נדל"ן של אנשים שחבו חובות לרשות המסים, ובמקום להעביר את כספי המימוש לרשות המסים על-מנת שייזקפו כנגד חובות החייבים, ואת היתרה תעביר הרשות לחייבים, הנאשם נטל אותם לעצמו והעלימם. במספר מקרים מימש נכסים שערכם היה גבוה מסכום החובות, אך את היתרה לא הפקיד בקופת ההוצל"פ לטובת החייבים או עזבונם אלא נטל את היתרות לעצמו".

עוד נקבע בהכרעת הדין כי "הנאשם נהג מנהג בעלים בכספים שהגיעו לידיו, לא המציא ראיות על ניהול חשבונות מסודרים, התנהל מול הרשות בחוסר תום לב תוך הפרה בוטה של תנאי ההתקשרות בינו לבין הרשות, ועשה דין לעצמו גם לאחר שקיבל הוראות מפורשות מסמנכ"ל גביה ברשות, מרשמי הוצל"פ ומערכאות שיפוטיות".

בנוסף, הורשע עו"ד לוי בגניבת כספי לקוחות פרטיים לאחר שהוכח, כי במסגרת תפקידו כמנהל עיזבון, קיבל לידיו כספים ממכירת שתי דירות בהיקף של מאות אלפי שקלים, ואת הכספים - אותם אמור היה להחזיק בנאמנות עבור היורשים - שלשל לכיסו.

לעניין זה קבע בית המשפט, כי "אישום זה מבסס התנהגות מרמתית במיוחד של הנאשם, אשר ניצל אמון שנתנה בו לקוחה ותיקה שלו, בכך שגנב כספים של משפחה דלה, אשר אין ביכולת בניה לבקר ולעקוב אחר פעולותיו של הנאשם".

עוד הורשע עוה"ד בשליחת יד בכספי ערבות בסך כ-390,000 שקל שהופקדו בידיו; וכן בהעלמת הכנסות בהיקף של למעלה מ-8 מיליון שקל.

התיק נחקר על ידי יאח"ה שבלהב 433, מפלג ההונאה של מחוז תל אביב ומשטרת אילת במשטרת ישראל ופקיד שומה חקירות תל אביב ברשות המסים, ונוהל על-ידי עו"ד נעם עוזיאל מפרקליטות מיסוי וכלכלה.