ההכנסות צומחות וגם ההפסדים גדלים: יוניקורן ישראלי נוסף דוהר לוול סטריט

שווייה של ריסקיפייד, המפתחת מערכות תשלומים ומניעת הונאות אשראי במסחר מקוון, הוערך כבר ב-2019 במיליארד דולר • נקבעה אסיפה לאישור מיזוג חברת האוטוטק הישראלית REE ל-SPAC לפי שווי של 3.1 מיליארד דולר

אסף פלדמן (מימין) ועידו גל, מייסדי חברת ריסקיפייד Riskified / צילום: עדי אורני
אסף פלדמן (מימין) ועידו גל, מייסדי חברת ריסקיפייד Riskified / צילום: עדי אורני

לאחר שארבע חברות טכנולוגיה ישראליות הצטרפו למסחר בוול סטריט בשבוע שעבר, כולן ברמות שווי של מיליארדי דולרים, הוגש בסוף השבוע תשקיף של חברת טכנולוגיה ישראלית נוספת. ריסקיפייד (Riskified), המפתחת מערכות תשלומים ומניעת הונאות אשראי במסחר מקוון, הגישה תשקיף לקראת הנפקה ראשונית בבורסת ניו יורק (NYSE).

ריסקיפייד לא פרסמה בשלב זה מהו השווי שאליו היא מכוונת, אך מדובר ביוניקורן נוסף - השווי שנקבע לה בסבב גיוס פרטי בשנת 2019 היה מיליארד דולר. לפי נתוני IVC, מאז הקמת החברה בשנת 2013 היא גייסה סך של 229 מיליון דולר. לקראת ההנפקה יש בקופת החברה כ-112 מיליון דולר. מייסדי החברה הם עידו גל המכהן כמנכ"ל ואסף פלדמן, מנהל הטכנולוגיה הראשי. החברה מעסיקה 615 עובדים, מתוכם 447 בתל אביב ו-159 בניו יורק.

המערכות של ריסקיפייד מבוססות על בינה מלאכותית, ולדברי החברה הן מאפשרות לחברות העוסקת בתחום המסחר המקוון להבחין באופן מיידי ומדויק בין לקוחות לגיטימיים ובין מקרי הונאה, ובכך להפחית עלויות וסיכונים. מוצר הליבה שלה, Chargeback Guarantee, מאשר או מונע באופן אוטומטי עסקאות אונליין.

לחברה יש מוצרים נוספים, ואחד מהם למשל מאפשר ללקוחות שלא קיבלו אישור מהבנק לעסקה - אף שהמערכת מזהה שהלקוח לגיטימי - להשלים את העסקה באמצעות ריסקיפייד, כך שהמוכר לא מפסיד את העסקה. המודל העסקי של ריסקיפייד הוא גבייה של אחוז מסוים מכל דולר של GMV של הלקוח (היקף המכירות) שהחברה מאפשרת. לקוחות החברה מגיעים ברובם מארה"ב (53%) ומאירופה (28%).

צמיחה של 40% בהכנסות, גידול בהפסדים 

כמו חברות טכנולוגיה אחרות שהגיעו לאחרונה לשוק הציבורי בוול סטריט, גם ריסקיפייד צומחת, אך אינה רווחית. ב-2020 ההכנסות שלה הסתכמו ב-170 מיליון דולר, צמיחה של 30% לעומת 2019. ההפסד התפעולי הצטמצם ב-51% ל-6.8 מיליון דולר, ובשורה התחתונה נרשם הפסד נקי של 11.3 מיליון דולר, לעומת הפסד בגובה 14.2 מיליון דולר ב-2019.

ברבעון הראשון של 2021 הצמיחה בהכנסות הייתה בשיעור של 54% ל-51.1 מיליון דולר, אך ההפסד הנקי גדל משמעותית ל-43.7 מיליון דולר, לעומת איזון ברבעון המקביל, וזאת בשל הפסדים הנוגעים להמרת מניות מועדפות. ההוצאות התפעוליות של ריסקיפייד טיפסו ברבעון לעומת הרבעון המקביל - הוצאות המו"פ גדלו ב-70%, הוצאות הנהלה וכלליות ב-80% והוצאות שיווק ומכירה ב-24% - וההסבר לכך נובע מהגידול במספר העובדים, אשר בא לידי ביטוי בגידול בתגמולים לאותם עובדים.

ה-EBITDA הרבעוני (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) היה שלילי בסך 296 אלף דולר, וה-EBITDA השנתי וב-2020 היה חיובי בסך 2.5 מיליון דולר. החברה רשמה ברבעון תזרים חיובי מפעילות, שהסתכם ב-3.9 מיליון דולר. בין בעלי המניות בחברה נמצאות הקרנות ג'נסיס, Qumra Capital ופיטנגו, וכן פידליטי ו-General Atlantic.

נזכיר שלפני כחודשיים הונפקה חברת טכנולוגיה ישראלית אחרת שמספקת פתרונות לעולם המסחר המקוון, גלובל-אי, שהפתרונות שלה מאפשרים להסיר חסמים בביצוע עסקאות אונליין - היא מאפשרת למוכרים לתקשר עם רוכשים בשפה שלהם, לבצע רכישות במטבע המקומי ולחשב את מסי הקנייה המקומיים. החברה הונפקה בשווי של 3.6 מיליארד דולר, ומאז ההנפקה זינקה ב-117%.

REE צופה גידול משמעותי בהכנסות

ישראלית נוספת שמתקדמת לוול סטריט היא חברת האוטוטק REE, שמתמזגת לחברת ה-SPAC מארה"ב 10X Capital לפי שווי של 3.1 מיליארד דולר לפני הכסף (כ-3.6 מיליארד דולר אחרי הכסף). אסיפת בעלי המניות של ה-SPAC לאישור העסקה נקבעה ל-21 ביולי.

חברת REE צמחה מתוך יצרנית הגלגלים החכמים Softwheel שהוקמה ב-2013 על-ידי היזמים דניאל בראל ואחישי סרדס, והמוצר המרכזי שלה הוא פלטפורמה מודולרית שכוללת בתוכה את כל מכללי ההנעה הדרושים לרכב חשמלי, שמונע באמצעות סוללה או תאי דלק. הפלטפורמה מאפשרת להתקין עליה בעלות נמוכה יחסית מרכבים לשימושים שונים, כמו משאיות חלוקה וכדומה.

בין בעלי המניות ב-REE ניתן לציין את הפניקס, בעל השליטה בדלק רכב גיל אגמון, מייסד מובילאיי זיו אבירם, חברת רד ביומד שבשליטת יהודה ונאווה זיסאפל, כלל ביטוח, ארי ראב"ד שהיה בכיר באי.די.בי ומייסדי החברה, בראל וסרדס.

נתונים שפרסמה REE לקראת המיזוג מצביעים על כך שהחברה סיימה את 2020 עם ירידה בהכנסות לעומת 2019: ההכנסות הסתכמו ב-388 אלף דולר בלבד, לעומת 681 אלף דולר שנה קודם לכן, והחברה עברה להפסד גולמי של 259 אלף דולר.

ההפסד הנקי גדל מ-12.2 מיליון דולר ל-67.7 מיליון דולר, בשל גידול משמעותי בהוצאות התפעוליות. עם זאת, החברה צופה צמיחה משמעותית בהכנסות בשנים הבאות. התחזית שלה היא לצמיחה מרמה של 2 מיליון דולר ב-2021 ל-20 מיליון דולר ב-2022, כ-344 מיליון דולר ב-2023 ומעל 10 מיליארד דולר ב-2026; וכן מעבר מ-EBITDA שלילי שיגיע השנה ל-42 מיליון דולר ויגדל ל-96 מיליון דולר בשנה הבאה, ל-EBITDA חיובי של 275 מיליון דולר ב-2024 ושל 1.7 מיליארד דולר ב-2026.