זינוק של 32% בהיקף החבילות שהוזמנו מחו"ל בחציון הראשון של 2021; איזו עיר היא שיאנית ההזמנות?

היקף ההזמנות של חבילות מחו"ל בחציון הראשון של 2021 זינק ב-32% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, עם יותר מ-25 מיליון חבילות שהוזמנו • הפריפריה ממשיכה להוביל בהזמנת חבילות ביחס לגודל האוכלוסייה, ותל אביב מובילה מבחינת כמות החבילות, עם כמעט 2 מיליון מהן

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן
מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

ממשיכים לקנות באונליין גם כשהחנויות פתוחות: בחציון הראשון של 2021 (ינואר-יוני) זינק היקף ההזמנות של חבילות מחו"ל ב-32% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, עם יותר מ-25 מיליון חבילות שהוזמנו מאתרים בינלאומיים לעומת 19.1 מיליון חבילות שהוזמנו בחציון הראשון של 2020. גם משקל החבילות צמח משמעותית והוא עלה ב-55%, ועמד על יותר מ-9,000 טון, מול 5,800 טון בחציון ראשון בשנה הקודמת - המשמעות היא שהקניות כוללות גם פריטים גדולים, דוגמת פריטי ריהוט.

חלוקת החבילות למזמינים נעשית לא רק בסניפי הדואר: בחציון הראשון של השנה יותר מחצי מהחבילות חולקו במרכזי חלוקה, כלומר 13.6 מיליון חבילות חולקו באמצעות כ-700 עסקים קטנים ורשתות.

החודש שנחשב לשיאן החציון הוא חודש מרץ, עם 5.26 מיליון חבילות מחו"ל שחולקו ביחידות הדואר (לעומת 2.77 מיליון חבילות במרץ אשתקד).

קריית אתא, עפולה, באר שבע ואשדוד הן שיאניות ההזמנות

וכמה מהבאים לסניפים מזמינים תור מראש? חובת הזמנת תור מראש קיימת כיום ביותר מ-200 יחידות מתוך כ-600 יחידות הדואר. נכון לסוף החציון הראשון של השנה כ-57% מכלל המגיעים לדואר מזמינים תור מראש, זאת לעומת 6% בחציון המקביל בשנה שעברה. על-פי נתוני הדואר, זמן ההמתנה הממוצע בחציון הראשון של 2021 עומד על 7 דקות למזמיני תור מראש, לעומת ממוצע של 12 דקות המתנה בתקופה המקבילה אשתקד.

הפריפריה ממשיכה להוביל בהזמנת חבילות ביחס לגודל האוכלוסייה: על-פי נתוני הדואר, קריית אתא נמצאת במקום הראשון במסירת חבילות בחציון ביחס לגודל האוכלוסייה עם ממוצע של 5.7 חבילות לתושב (בחציון המקביל אשתקד, קריית אתא אפילו לא דורגה ברשימת 20 הערים המובילות בהזמנת חבילות לנפש), צמודה אליה בנתון דומה העיר עפולה. שלישית היא באר שבע עם יותר מ-4.5 חבילות לנפש. במקום הרביעי נמצאת אשדוד, עם ממוצע של 4.25 חבילות לנפש.

מבחינת כמות החבילות תל אביב ממשיכה להוביל עם כ-1.9 מיליון חבילות. בממוצע לפי מספר התושבים מדובר בממוצע של 4 חבילות לנפש (תל אביב דורגה שנייה בחציון המקביל של 2020). תושבי ירושלים הזמינו כ-1.7 מיליון חבילות מחו"ל, והיא דורגה במקום ה-20 ברשימת הערים עם ממוצע של 1.5 חבילה לנפש. עוד בעשירייה הפותחת על-פי ממוצע חבילות שהוזמנו ביחס למספר התושבים: פתח תקווה, ראשון לציון, הרצליה, כפר סבא ורמת גן.

בימים אלה עולה (שוב) לדיון נושא הפטור ממע"מ לקונים מחו"ל בסכום של עד 75 דולר. הפטור שנולד בוועדת טרכטנברג הגיע במטרה להקל על יוקר המחיה בישראל וכעת שר האוצר ליברמן שוקל לבטל את הפטור ממנו נהנים ישראלים רבים (שגם מתאימים את היקף ההזמנה על-פי תקרת הפטור). הסוחרים הישראלים נאבקים מזה שנים בנושא בטענה כי הפטור לקונים באתרים מחו"ל (במתכונת של יבוא אישי) מייצר אפליה זאת בשעה שהצרכנים הישראלים מצביעים ברגליים ומדי שנה קונים יותר באונליין, ובעיקר באתרים בינלאומיים.

אם יבוטל הפטור, מעניין יהיה לבחון האם הציבור הישראלי יקנה פחות באונליין, ויוותר על הרגלי הצריכה שהושרשו היטב בשנים האחרונות וקיבלו דחיפה בקורונה - או שהפערים במחירים, שבמקרים רבים גדולים יותר משיעור המע"מ - ישאירו את הצרכנים בזירה המקוונת גם לנוכח המבחר האינסופי של מוצרים במגוון קטגוריות.