ענף הבנייה ירד מהפסים - תעצרו את הרכבת

גם כשחשבנו שגל החיסונים השאיר את שרידי המגפה הרחק מאחור, המציאות בשטח מלמדת כי לחזרה לשגרה יש מחיר • מגפת הקורונה, שיצרה השבתה ממושכת של קווי הייצור והמפעלים בישראל ובחו"ל, הביאה לקפיצת מחיר בחומרי הגלם בכל סוגי הסחורות

אתר בנייה / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish
אתר בנייה / צילום: Shutterstock, Yuri Dondish

בכנס משקיעים שהתקיים לאחרונה בארה"ב תיארו מנכ"לי חברות את מצב החברות בניהולם, כי הם עומדים בפני אתגרי שרשרת אספקה וחומרי גלם ממדינות בהן הם רוכשים סחורות.

התמודדות זו מושתתת על ספקים ורשתות קמעוניות לסוגן. בענף הבנייה והנדל"ן בישראל, בו הביקוש עולה על ההיצע, הבעיה תופסת נופך קיצוני ומשמעותי הרבה יותר.

על רקע עליית מחירי הדירות, בשיעור של כ-10% בשנה, בהתעלם מרמת הביקושים שתופסת תאוצה, הריבית הנמוכה, הפחתת המס למשקיעים, מותה של תוכנית המחיר למשתכן - עולים מדדי תשומות הבנייה בקצב שלא נראה בישראל ב-15 השנים האחרונות. מתחילת השנה עלה מדד תשומות הבנייה למגורים בשיעור של 2.1%.

הקבלנים, מצידם, שעד כה התעניינו בסגרים ובמגבלות שהוטלו על העובדים הפלשתינים ובקצב הבנייה שהואט, נדהמים להיווכח כי בתקופה האחרונה בעיה נוספת מעיבה על יציבות הענף ומגיעה מכיוון בלתי צפוי: בעיות כלל-עולמיות שמייקרות במידה ניכרת את חומרי הבנייה ומשפיעות על הכיס של כולנו.

מדובר בנושא הרגיש, האקוטי והיקר ביותר לאזרחי ישראל, קורת הגג. בחודשים האחרונים מזנקים מחירי חומרי הגלם, ונדמה כי אין מה שעוצר את הרכבת הדוהרת הזו. העלייה מורגשת בכל סוגי הסחורות, ובולטת במיוחד במחירי חומרי הגלם לתעשייה ולבנייה, העץ, הברזל, האלומיניום והנחושת. עליות אלה מערערות את כל ענף הבנייה, בפרט מורגשת בדירות שנרכשו על הנייר, משום שחוזי המכר צמודים למדד תשומות הבנייה, עד שלב קבלת המפתח.

עליות המחירים בולטות גם בענף השיפוצים

הדבר בולט לא פחות גם בענף השיפוצים. מי שביקש לשפץ את ביתו בזמן הקורונה הצליח לחסוך לכיסו בין 40-60 אלף שקל, תלוי בהיקף השיפוץ. מאז הסרת המגבלות וחזרת המשק למסלולו התקין, אדריכלים ומעצבי פנים מבחינים בקפיצת מחיר משמעותית בשיעור של כ-40% בחומרי הגלם. כך למשל בפרק זמן קצר של כשבועיים, חברות המטבחים העלו מחירים בכ-20 אלף שקל. הצעות מחיר שהועברו להקמת מטבח עלו בפרק זמן של שבוע בלבד מ-50,000 ל-71,000 שקל, עליה של 42%.

גם האלומיניום קפץ בפרק זמן קצר מ-100 אלף לכ-120 אלף וקבלני חשמל החליטו גם הם להעלות מחיר להתקנת נקודה מ-200 שקל ל-240 שקל לכל נקודת חשמל. נמצא כי מי שהתמהמה והחליט לדחות את עבודות השיפוץ לתקופה של שבועיים עד חודש, הרגיש זאת היטב בכיסו.

תקופת האין-אונות הממושכת שחוותה המדינה, לצד הרכבת הממשלה החדשה, מעוררת קריאה בהולה למבוגר אחראי שינהל את הענף, שיגן על בעלי הדירות.

שוק הנדל"ן בישראל לא חף מבעיות, כשהבוערת והכואבת שבהן היא העלייה הדרסטית במחירי הדירות. גורמים רבים - בין אם במכוון או באקראי, מישרין או בעקיפין - משפיעים על עליות המחירים וכל אחד מאשים את רעהו בניסיון לנקות את עצמו מאשמה.

יואילו חברות הנדל"ן לקחת אחריות

מצד אחד חברות הנדל"ן ממהרות להגדיל את מלאי הדירות ברשותן באמצעות חתימה על עסקאות ענק במכרזי רמ"י, על גבול חוסר האחריות, מצד שני הן טורחות להשמיע קולות בכייניים לפיהם עליית מחירי הדירות היא תוצאה שנכפתה עליהן.

מגפת הקורונה לוותה באתגרים וקשיים במישור הכללי והפרטי. לצד זאת, לא ניתן להתעלם מ"השיעורים" שספגנו ממנה. היא הכניסה אותנו ל"מיוט", העבירה לנו שיעור בצניעות, הוציאה אותנו מ"הסלפי" ולימדה אותנו כי כולנו יחידה אחת התלויה זה בזה, אם האחד "חוטא", כל העדה משלמת.

מי שבוחר להפר את האיזון הדק הזה הם הקבלנים ויזמי הנדל"ן ששוב דואגים לכיסם בזמן ש"כל העדה" ניגפת. יואילו חברות הנדל"ן לקחת אחריות ולקצץ מעט ברווחיהן, בהתחשב בחלק שלהן בעליות המחיר. לכל הפחות שירוויחו בשקט מבלי לנסות לאחוז בחבל בשני קצותיו - לשאת ביד אחת ארנק שמן וביד שנייה דגל חברתי. לא קונים את זה.

הכותבת היא בעלת משרד לאדריכלות ועיצוב פנים