"התפקיד הבכיר ביותר ב-OECD שאליו מונה ישראלי עד כה"

אורי שוורץ מונה לראש חטיבת התחרות בדירקטורט הפיננסים ב-OECD, חטיבה המייצרת את בסיס הידע לצעדי מדיניות בתחום התחרות הגלובלית • האיוש לתפקיד נמשך חודשים רבים וכלל מועמדים בכירים מהמדינות החברות בארגון • במטה הארגון בפריז עובדים כ-3,000 עובדים, אולם פחות מעשרה מהם ישראלים

עו"ד אורי שוורץ / צילום: שלומי יוסף
עו"ד אורי שוורץ / צילום: שלומי יוסף

המינוי של עו"ד אורי שוורץ לראש חטיבת התחרות בדירקטורט הפיננסים בארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי (OECD), עליו הוכרז אתמול (ג'), הוא הבכיר ביותר של מומחה ישראלי בארגון עד כה, ובין התפקידים הבכירים ביותר בארגונים הבינלאומיים; כך אומר ל"גלובס" גורם במטה הארגון בפריז. חטיבה זו נחשבת לסמכות המקצועית בתחומי התחרות, מפרסמת עשרות מחקרים מדי שנה, ועובדים בה כמה עשרות חוקרים, כולל רבים בעלי תואר שלישי, כלכלנים ומשפטנים העוסקים בתחום התחרות בשוק החופשי, שאליו מחויבות (בווריאציות מסוימות), כל 38 המדינות החברות בארגון.

חטיבת התחרות של ה-OECD מייצרת את בסיס הידע לצעדי מדיניות בתחום התחרות הגלובלית, המתבטאים בין השאר בימים אלה ביוזמה חסרת התקדים שמוביל ה- OECD להטלת מס-חברות גלובלי של 15%, ולאפשר לראשונה מיסוי חברות רב-לאומיות ענקיות לפי ההכנסות שלהן בשווקי הפעילות, ולא רק לפי מקום הרישום שלהן.

בין הפרסומים האחרונים של החטיבה ניתן למצוא ניתוח של הצעדים של אוקראינה במאבק ב"מכרזים מכורים מראש" בתחום האנרגיה, כחלק מהמלצות הארגון לתהליכי רכש "נקיים משחיתות" במדינות החברות בו; המלצות כיצד לשמור על שווקים תחרותיים אפילו בזמן מגפת הקורונה ומצב החירום שהיא יוצרת; וכן דוח שנתי המסכם את תמונת המצב מבחינת תחרות, קרטלים, מיזוגים ורכישות, רגולציה ומדיניות תחרות במדינות ה-OECD.

החטיבה גם מקיימת יום פתוח שנתי שבו מוזמנת "קהילת החוקרים העולמית בנושא תחרות" לשמוע ולהשתתף בשורת דיונים בתחום. השנה התקיים היום הפתוח בפברואר, באופן מקוון, בפעם השלישית. בין הנושאים בהם דנו הנוכחים היה התפקיד של מדיניות ברורה בתחום התחרות בהתאוששות הכלכלית שאחרי מגפת הקורונה. מי שכיהן כמנהל בפועל של החטיבה, עד לבחירתו כעת של שוורץ, היה הכלכלן האיטלקי אנטוניו קאפובלנקו.

האיוש לתפקיד ספציפי זה, לפי ההערכות, נמשך חודשים רבים וכלל מועמדים בכירים מהמדינות החברות בארגון. ישראל מיוצגת בחסר במסדרונות מטה הארגון בפריז, שבו עובדים כ-3,000 עובדים, אולם פחות מעשרה מהם ישראלים. בפריז יש מי שמקווה שהמינוי הבכיר "יפתח את הדלת" לכלכלנים, משפטנים וחוקרים אחרים לנסות ולהגיש מועמדות לתפקידים ב-OECD.

תפקיד של ראש חטיבה הוא בערך בדרגה חמישית מלמעלה בשדרת הארגון, ונחשב לבכיר. בדירקטורט הפיננסים יש ארבע חטיבות נוספות, וכך גם בזרועות האחרות של הארגון. במייל שנשלח לעובדי הארגון עם ההכרזה על המינוי נכתב כי שוורץ יחל למלא את תפקידו ב-18 באוקטובר. "כחבר מרכזי בצוות ההנהלה של דירקטורט הפיננסים", נכתב, "מר אורי שוורץ יפקח על עבודת החטיבה העוסקת בתחרות בריאה ומדיניות רגולטורית תחרותית במטרה לאפשר צמיחה ברת-קיימה, וכן לתמוך בוועדת התחרות של ה-OECD".

בהודעה מצוין כי שוורץ הוא ישראלי, וכי הוא בעל תואר שני במשפטים מהאוניברסיטה העברית ותואר שני נוסף בחוק אירופי מאוניברסיטת המבורג. עו"ד שוורץ כיהן עד כה כיועץ המשפטי של משרד הבריאות ולפני כן כמנהל המחלקה המשפטית של רשות ההגבלים.