מחשוב ענן | פיצ'ר

"השאיפה שלנו היא להיות חברה של מיליארד שקל ולהפוך למובילים של תחום הענן והדיגיטל"

טלי שם טוב, מנכ"לית וממייסדי SpeedValue, שהצטרפה בשבוע שעבר לבורסה בת"א, מספרת במה החברה מתמקדת ונבדלת מחברות ה-IT המקומיות, אילו רכישות עומדות על הפרק מבחינתה, ואיך בספידווליו יעשו את זה טוב יותר מהמתחרות

טלי שם טוב, מנכ"לית חברת CodeValue / צילום: איל יצהר
טלי שם טוב, מנכ"לית חברת CodeValue / צילום: איל יצהר

אל חברות שירותי ה-IT הנסחרות בבורסה בת"א, שהניבו בשנים האחרונות תשואות מכובדות למשקיעים, הצטרפה בשבוע שעבר חברה נוספת מהתחום: SpeedValue, שגייסה 30 מיליון שקל לפי שווי של 130 מיליון שקל אחרי הכסף. ספידווליו היא חברה צעירה, שהוקמה רק בסוף 2019, אך צוות ההנהלה שלה בעל ניסיון רב. את החברה הקימו המנכ"לית טלי שם טוב והיו"ר אייל זילברמן. זילברמן נמנה עם מייסדי חברת בדיקות התוכנה קווליטסט, ושם טוב, גם היא מוותיקי קווליטסט, ניהלה את פעילותה בישראל ובמזרח אירופה. קווליטסט היא חברה פרטית שלפני שנתיים נמכרה לקרן ברידג'פוינט לפי שווי של 420 מיליון דולר. ארבעה חודשים אחרי האקזיט בקווליטסט, השניים הקימו את ספידווליו.

בניגוד לחברות שירותי ה-IT הוותיקות, שפועלות היסטורית בתחומים רבים ובשנים האחרונות גם בתחומי הענן והדיגיטל, ספידווליו מתמקדת אך ורק בענן ובדיגיטל. "טרנספורמציה דיגיטלית וענן הם התחומים הכי חמים בשוק, עם צמיחה שנתית של 22% וצפי לשוק של טריליון דולר ב-2027", אומרת שם טוב בראיון לגלובס. "אנחנו רואים שהקורונה האיצה זאת מהותית: חברות הבינו שהן צריכות את הפתרונות האלה כאן ועכשיו. המימוש של המעבר לדיגיטל קורה עכשיו, כל תקציבי ה-IT הגדולים 'יושבים' על הנושא הזה. השאיפה שלנו היא להיות חברה של מיליארד שקל ולהפוך למובילים של התחום".

ספידווליו מציעה פתרונות מחשוב ומעבר לענן, טרנספורמציה דיגיטלית, עיצוב חוויית משתמש וממשק משתמש ועוד. "אנחנו עוזרים לארגונים להגדיר ולממש אסטרטגיה. תהליך ההנפקה נעשה במטרה לגייס עוד כסף כדי שנוכל לקנות עוד חברות, לצמוח בצורה הרבה יותר מהירה ולהוסיף פתרונות אבטחת IoT, בינה מלאכותית, machine learning", מציינת שם טוב.

השמיים הם לא הגבול בשביל הענן  

איך השפיעה הקורונה על ה-IT? "הטרנד הוא לא בגלל הקורונה", היא מדגישה. "זה קרה עוד לפני ויקרה עוד הרבה אחרי, הקורונה רק האיצה את הנושא. מי שלא יהיה שם, יהיה בבעיה".

למרות ההאצה במעבר לעולמות הדיגיטל והענן, עדיין יש לאן לשאוף: לדבריה, מחקרים מצביעים שרק כ-7% מהחברות נמצאות בתהליך כזה היום, ורק מחצית מהן בתהליך מתקדם יחסית. "זה התחיל כמובן מחברות הטכנולוגיה, והיום אנחנו רואים את זה גם בבנקים ובחברות יותר מסורתיות. אפילו בצה"ל נכנס הנושא של הענן; זה אמנם ייקח עוד כמה שנים אבל תהיה הטמעה בכל החילות, ואנחנו גם משתתפים בפרויקט נימבוס".

פרויקט נימבוס הוקם כמכרז מחשוב ממשלתי הגדול עד כה, וייעודו הקמת אתרי ענן מקומיים בהשקעה ראשונית המוערכת בכ-4 מיליארד שקל, וזאת בהתבסס על הקמת שרתי מחשוב ענן, שהם מחשבים רבי-עוצמה המאפשרים פעילות וחיבור של מספר רב של מחשבים באותו הזמן.

רכשה שתיים, עוד שתיים על הכוונת, והיד נטויה

ב-2020 ספידווליו רכשה שתי חברות - welldone העוסקת בשירותי עבודה מהבית ו-CodeValue מתחום פיתוח הענן והדיגיטציה. עוד שתי רכישות פוטנציאליות נמצאות על הכוונת: חברה מתחום הדרכת הדיגיטל וחוויית המשתמש עם הכנסות שנתיות של 35 מיליון שקל, וחברת סייבר עם הכנסות של 8 מיליון שקל, "ויש לנו כוונה לקנות עוד חברות", מצהירה שם טוב.

נהוג לומר שלפי הסטטיסטיקה, רוב עסקאות המיזוגים והרכישות נכשלות. איך אתם תצליחו בזה?
"אחד הדברים המהותיים שלמדנו בקווליטסט, וזה ניסיון שנרכש בדם, יזע ודמעות, זה שלעשות אינטגרציה נכונה ולייצר ערך משמעותי - דורש המון עבודה במישור הפסיכולוגי. יש DNA של חברה, אנשים שרגילים לעבוד בצורה מסוימת. צריך לקחת את זה ולהטמיע יחד עם ה-DNA שלך, אבל בצורה שלא תפגע בקיים. מה שטוב - להשאיר, מה שפחות טוב - לתקן, אבל לא לשנות סדרי עולם. זאת מלאכת מחשבת של יצירת תוכנית קדימה, רתימת האנשים, הצבת היעד והגעה אליו יד-ביד איתם".

יש הרבה רכישות בענף. אתם מתחרים על עסקאות מול חברות אחרות?
"הפוקוס שלנו מבדל אותנו, אבל התחרות קיימת. הגישה שלנו קצת שונה. החברות הגדולות קונות חברות שיש להן בסיס חזק של תשתיות ורווחיות, אנחנו דווקא לוקחים חברות לא מאוד גדולות, לא מאוד רווחיות, ומשביחים אותן. אפשר לראות בתשקיף את האימפקט המיידי: עשינו קפיצה מאוד גדולה".

התוצאות פרופורמה מראות שההכנסות ב-2020 הסתכמו ב-77.3 מיליון שקל, והחברה הציגה רווח נקי של 2.1 מיליון שקל המיוחס לבעלי המניות.

מה היתרון שלכם מול המתחרות הוותיקות?
"הייחודיות שלנו היא שזה הפוקוס שלנו. יש עוד חברות טובות בתחום אבל אני לא מכירה חברה שזה הפוקוס שלה ובזה היא הכי גדולה. השוק הזה דורש טאלנטים מומחים ואני מאמינה שיש לנו אותם. בזה אנחנו הכי טובים, ונהיה טובים עוד יותר".

"צריכים עוד נציגות נשית בתחום"

בקווליטסט נשארתם חברה פרטית, ובספידווליו אתם יוצאים להנפקה תוך פחות משנתיים.
"נכון, כי אנחנו רוצים לעשות את זה יותר מהר ולתת בוסט לצמיחה, באמצעות מיזוגים ורכישות. כמובן שנרכוש חברות רק בצורה חכמה ומושכלת, אבל אנחנו מזהים תחומים שהם מאוד חזקים עכשיו, ואנחנו רוצים להוביל את השוק בישראל לא רק בעוד 10 שנים. גם המשקיעים מבינים שהטכנולוגיה היא נושא מהותי ושהקורונה האיצה את זה, וזה מתחבר ומתאים לנו בהנפקה".

את מדברת על הובלת השוק בישראל. תפזלו גם לשווקים בחו"ל?
"כרגע הפוקוס הוא בישראל. אני מאמינה שבעוד שנתיים-שלוש נצא גם לעולם, לשווקים מפותחים עם פוטנציאל גדול".

עוד עניין שמבדל את ספידווליו הוא העובדה שבראשה עומדת מנכ"לית אישה, בניגוד לחברות הטכנולוגיה וה-IT האחרות בבורסה המקומית. "אני לא מאוד אוהבת לדבר על העצמה נשית, כי בסוף זה לא משנה אם זה גבר או אישה - כל אחד מצליח בזכות מה שהוא עושה", אומרת שם טוב. "אבל כן ביאס אותי שאין עוד נשים מובילות, ואני מרגישה גאווה מאוד גדולה לצד אחריות מאוד גדולה.

"אני מאוד מקווה שזה ישתנה בעתיד. יש הרבה מנכ"לים מאוד מוצלחים אבל צריכים שתהיה עוד נציגות נשית. אני לא רוצה להיות פורצת דרך, הייתי מעדיפה שיהיו עוד איתי, ואפילו אין בעיה שזו תהיה מתחרה שלי".

ספידווליו

עיסוק: מספקת שירותי IT תוך התמקדות בתחומי הענן והדיגיטל
היסטוריה: הוקמה בשנת 2019 על ידי טלי שם טוב (מנכ"לית) ואייל זילברמן (יו"ר); ב־2020 רכשה את החברות וול דן וקודווליו
נתונים: מיקום החברה בהרצליה, ועובדים בה 171 איש נכון לסוף 2020 (מתוכם 122 שכירים והיתר פרילנסרים). בשנת 2020 רשמה הכנסות פרופורמה של 77.3 מיליון שקל, ורווח נקי פרופורמה בסך 2.1 מיליון שקל