המהפכה של בית ההשקעות הגדול בישראל: אלטשולר שחם לא יבצע השקעות חדשות בפחם, בגז ובנפט

בית ההשקעות הודיע גם כי הוא מתכוון לסיים בעתיד את ההשקעה בחברות שיותר מרבע מהכנסותיהן מקורה בפחמן • באלטשולר שחם טוענים כי המהלך לא נובע מאקטיביזם אקלימי, אלא מראייה כלכלית: "סיכונים אקלימיים הם סיכוני השקעה"

גילעד אלטשולר, מבעלי אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר
גילעד אלטשולר, מבעלי אלטשולר שחם / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות "אלטשולר שחם" הודיע היום (א') על שינוי במדיניות ההשקעות: לא יבוצעו השקעות חדשות בחברות שעיקר פעילותן מתבססת על דלקים פוסיליים. ההשקעות הקיימות של בית ההשקעות בתחום הדלקים הפוסיליים יופחתו בהדרגה, עד לסיומן המוחלט.

"זה צעד גדול עבורנו", אומרת לגלובס חן אלטשולר, מנהלת אסטרטגיית חדשנות באלטשולר שחם. "סיכונים אקלימיים הם סיכוני השקעה. ללא קשר למה דעתנו או מה הערכים שאנחנו מחזיקים בהם, אנחנו מאמינים שהסקטור של הדלקים הפוסיליים ימות לאט לאט. הביקוש לדלקים האלו ילך וירד, והכלכלה תהפוך דלת פחמן. גם גופי ההשקעה הגדולים בעולם מעבירים בהדרגה את הלקוחות שלהם להשקעה במוצרים נטולי פחמן, והרגולטורים נותנים לכך משקל הולך וגובר. זאת מגמה ארוכת טווח, ומי שלא רואה אותה מפספס. עברנו דרך ארוכה מול קרנות הנאמנות וקופות הגמל בחודשים האחרונים ואנחנו מרגישים בטוחים לעשות את הצעד הזה".

בית ההשקעות אלטשולר שחם הוא אחד מהגופים המוסדיים הגדולים בישראל, העוסק בניהול קרנות פנסיה, קופות גמל, נאמנות ועוד, בהיקף של כ-195 מיליארד שקל בשנה. ביחס לבתי השקעות אחרים בישראל, היקף ההשקעות של אלטשולר שחם בדלקים פוסיליים אינו גדול. לפי בית ההשקעות עצמו, כ-530 מליון שקל של חוסכיו חשופים היום לדלקים פוסיליים (פחות מאחוז מסך הנכסים).

אין תאריך יעד

ההחלטה של אלטשולר אינה מתייחסת לגופים העוסקים בהפצה וחלוקה של דלקים מזהמים (וכך למשל, בית ההשקעות יוכל להשקיע בתחנות כוח מזהמות), ומאפשרת לבית ההשקעות להשקיע גם במדדים הכוללים חברות מזהמות, דוגמת S&P 500, ומדדים נוספים ש-25% מהחברות בהם או פחות עוסקות בדלקים פוסיליים.

בנוסף, באלטשולר לא מציבים תאריך יעד לסיום מוחלט של ההשקעות בדלקים הללו. לדברי אלטשולר, "את האחזקות שיש לנו מהעבר, מנהלי ההשקעות ינזילו לפי שיקול דעתם, עד שהן יונזלו לגמרי. תוך זמן מסוים נהיה על אפס אחזקות, אבל אנחנו לא יכולים להתחייב למועד. הכוונה היא למכור. נמכור את המניות בזמן שיראה לנו הכי נכון. ולגבי האג"ח - ברגע שהוא ייפדה, התיק יהיה נקי. לא נקנה שוב. החשיפה תלך ותפחת בהדרגה".

ב-20 השנים האחרונות, המדיניות של בית ההשקעות אלטשולר שחם היא לא להשקיע בחברות עם סיכוני ESG גבוהים, כמו חברות בעלות ממשל תאגידי רעוע. זאת, מתוך מחשבה שחברות אלו לא מניבות השקעה לאורך זמן. המאמץ הגלובלי לבלימת ההתחממות הגלובלית מסכן את חברות הדלקים הפוסיליים, כאשר יותר ויותר גופים מתעדפים השקעות בחברות בנות קיימא, העומדות בהלימה לתוכניות ולהתחייבויות של יותר מ-200 מדינות בהסכמי פריז.

תפקידה של הזירה העסקית בעיצוב המציאות האקלימית שנים קדימה, התחדד רק לאחרונה, כאשר סוכנות האנרגיה העולמית (IEA) הבהירה בדוח מיוחד שהשאיפה של מדינות העולם לאפס את פליטות הפחמן עד 2050, מחייבת הפסקת השקעה בפרוייקטים חדשים של פחם, נפט וגז.

במקביל, ישנם יותר ויותר גופים המכריזים כי לא יוסיפו להשקיע בתחום הדלקים המזהמים. כך למשל, קרן הפנסיה של מדינת ניו יורק - השלישית בגודלה בארה"ב, התחייבה להוציא מתיק הנכסים חברות אנרגיה להן אין תוכנית להפחתת פליטות, והכריזה שתיק הנכסים שלה יתבסס על אפס נפט ופליטות עד 2040. בנק ההשקעות האירופי החל להסיט השקעות מדלקים מאובנים, וגופים רבים בעולם פיתחו מדיניות בתחום. בישראל, בשנה החולפת הכריזה חברת הביטוח מגדל שתצמצם השקעות שאינן עומדות בקריטריונים של ESG ב-10% בשנה, ותחתור לסיום ההשקעות בחברות פוסיליות עד סוף 2030.

בשנים האחרונות, גובר הלחץ מצד הצרכנים למוצרי השקעה ללא מזהמים, ולהסטת השקעות מאפיקים שאינם עומדים בהלימה למטרות האקלימיות. בארץ, בשנה שעברה יוסד פורום בשם "כסף נקי", המורכב מקואליציה של ארגוני סביבה. בפעילות משותפת, פונים הגופים לגופים פיננסיים בישראל, ומנסים לשכנע אותם להסיט השקעות של כספי ציבור מתעשיית הדלקים הפוסיליים. כך למשל, בפעילות משותפת עם הפורום, השיקה הבורסה לניירות ערך לפני מספר חודשים מדד בורסאי ראשון ללא תאגידים שפעילותם מתבססת על דלקים פוסיליים - מדד תל אביב 125 - אקלים נקי.

הדרישות מהחברות

דני ירדני, סמנכ"ל ההשקעות באלטשולר שחם, מסביר כי "החובה הראשונה שלנו כלפי הלקוחות היא לעשות תשואות טובות. אנחנו מאמינים באמת ובתמים שהשקעה בסקטור האנרגיה המסורתי, לאורך זמן, בשנים הבאות, לא תעשה טוב. כולם מבינים שצריך להציל את כדור הארץ, לממשלות יש תוכניות בנושא, אנחנו מכירים את התוכניות של ביידן ושל הממשלות. הטכנולוגיה גורמת לכך שאפשר  לייצר אנרגיה ממקורות מתחדשים יחסית בזול".

באילו חברות תמשיכו להשקיע בכל זאת?
ירדני: "ככל שחברה תלך ותוריד את התלות שלה בהפקת דלקים פוסיליים, אנחנו נותנים את האפשרות שנוכל לחזור להשקיע בה. כשחברה תשקיע יותר באנרגיה מתחדשת ותמכור פעילויות מזהמות, זה יאפשר לנו לחזור להשקיע בה. קל להשקיע בחברה של טורבינות רוח. אבל יש חברות שצריכות לעשות פעילות משמעותית כדי לשנות את הפעילות שלהן מהקצה לקצה. אם אנחנו נראה שחברה משתנה ושההשקעות שלה בפועל הולכות להוציא אותה מהנפט, היא תקבל על זה נקודות. אנחנו נשמח להחזיר אותה בחזרה לתיק".

מה תדרשו מההנהלות של החברות הללו?
"להראות שהתלות של החברה באותם דלקים פוסיליים הולכת ופוחתת, ושהיא מתחת לרף המינימלי לתלות בדלקים פוסילים. חברה שמתחת ל-25% מההכנסות שלה הן מדלקים פוסיליים היא הופכת כשירה להשקעה. אנחנו נותנים לחברות תמריץ חיובי להשתנות".

המוות המהיר של הפחם

אלטשולר: "ראינו בהיסטוריה הכלכלית הרבה חברות שהלכו לעולמן כי ההנהלה לא השכילה להבין את הסביבה הכלכלית שבה היא עובדת. ההתפתחויות בשנים הקרובות, יכולות להיות מאוד מהירות. אנחנו מסתכלים על המעבר מהשימוש בפחם לגז. חשבו שזה ייקח זמן, אבל המעבר מפחם היה מוות מהיר. ראינו בתור משקיעים את הדבר הזה קורה בתוך פחות מחמש שנים, וזה היה עוד לפני ביידן ותוכניות התשתית והאקלים שלו, ולמרות הלובי החזק של כורי הפחם. הטכנולוגיה הייתה מאוד זמינה ואיפשרה להעביר תחנת כוח מפחם לגז במהירות. גם היום, המעבר לאנרגיה מתחדשת מתרחש במהירות. אנחנו רואים למשל שכל חברות הרכב יוצאות בהצהרות שלא ייצרו רכבים עם מנועי בעירה תוך כמה שנים. הטכנולוגיה מתקדמת מהר, גם ללא תמיכה והטבות. זה פשוט קורה".

חן אלטשולר, מנהלת אסטרטגיית חדשנות באלטשולר שחם / צילום: תמר מצפי
 חן אלטשולר, מנהלת אסטרטגיית חדשנות באלטשולר שחם / צילום: תמר מצפי

כחלק ממגמת ההשקעות האחראיות, בדקו באלטשולר את הסיגמנט הציבורי באשר לתפקידן של חברות בעיצוב המציאות הסביבתית והחברתית, ובדקו את הפתיחות של הציבור למוצרים עתידיים כמו פנסיה סביבתית וחברתית. לשאלה באיזו מידה חשובה בעיניך נקיטת אחריות סביבתית וחברתית בעסקים, ענו 90% מ-500 המשיבים כי הם מייחסים לכך חשיבות. מתוכם, יותר משליש מייחסים לכך חשיבות רבה.

עוד לפי הסקר, הציבור ישמח לראות שינוי באופן שבו חברות מקבלות החלטות, כך שיווצר איזון בין שיקולים כלכליים לסביבתיים וחברתיים. למעשה, 85% מהמשיבים הביעו נכונות לשקול להשקיע בקרן פנסיה המשקיעה בחברות המתנהלות לפי כללי אחריות חברתית וסביבתית.

למרות זאת, אלטשולר מדגישה כי להחלטה אין גוון של ירוק ואקטיביסטי, אלא כלכלי. "זה נחמד להיכנס לסיפורים רומנטיים אבל זה לא קשור. זה הכי ניהול סיכונים שיש. כמו שלא תשקיע בחברה שהממשל התאגידי שלה חלש ויש בה סיפורי שחיתות, אתה תחפש מה הסיכונים שכרוכים בהשקעה בחברות שאתה משקיע בהן. חברות הדלקים הפוסיליים הן חברות שהשקעה בהן בסיכון גבוה".

הייתה אצלכם ביקורת מבית על הצעד הזה?
ירדני: "כל אחד היה מעדיף לא להתחייב על כלום. כשאתה מתחייב על משהו, זה סוג של גילוי רצינות, אבל יש הרבה תמיכה. של כל בעלי העניין, של גופים שעובדים איתנו, של לקוחות ועובדים. האווירה חיובית מאוד. אנחנו מאמינים שזה נכון, וטוב לטווח הארוך".

בפורום החוסכים לפנסיה קיבלו בתחושות מעורבות את החלטת אלטשולר שחם להפסיק להשקיע בתחום הדלקים הפוסיליים. "מצד אחד, אין ספק שמדובר בצעד בכיוון הנכון, אליו אנחנו מעוניינים לדחוף את כל סקטור ההשקעות - להוציא את כספי החוסכים מהשקעות לא אחראיות התורמות להתחממות עולמית ובסופו של דבר מחריבות את עתיד החוסכים" אומר רועי מימרן, יו"ר עמותת פורום החוסכים לפנסיה וחבר בפורום כסף נקי. "מצד שני, אלטשולר שחם לא התחייבה להימנע מהשקעה גם ביצרני אנרגיה מבוססת דלקים פוסיליים, כמו חברת החשמל או OPC. גם אין לוח זמנים מחייב ליציאה מההשקעות הקיימות, כמו שהציגו גופי פנסיה רבים בעולם וגם בישראל כמו מגדל. יחד עם זאת, אין ספק שהכיוון הוא נכון".