"האם להישאר בהונג קונג?" חברות בינלאומיות שוקלות לעזוב את העיר

במשך שנים הונג קונג מיתגה עצמה כגשר בין מזרח ומערב אלא שחיבוק הדוב הסיני וחודשים רבים של חיכוכים בין המשטרה והסטודנטים שחקו את המוניטין שלה כמקום בטוח ויציב לעשות בו עסקים • חברות בינלאומיות החלו לנטוש את העיר ולהתמקם בערים יריבות כמו סינגפור ושנחאי

קו הרקיע של הונג קונג / צילום: Associated Press, Vincent Yu
קו הרקיע של הונג קונג / צילום: Associated Press, Vincent Yu

חברות בינלאומיות החוששות לגבי עתידה של הונג קונג כמקום טוב לעשות ממנו עסקים בסין ובמקומות אחרים מושכות ממנה משאבים, דבר שמוסיף לאי־הוודאות לגבי העתיד של אחת הערים המסחריות הגדולות בעולם.

עקב אי־השקט הפוליטי, פעולות ענישה רודניות מצידה של סין ומגפת הקורונה, חברות בינלאומיות ואנשי מקצוע החלו לפנות לערי עסקים יריבות כמו סינגפור ושנחאי, עוד מרכז מסחר הסיני שחלק מהאנשים רואים בו מקום מוצלח יותר להרוויח מהכלכלה הגדולה של סין.

מאז שבריטניה החזירה את הונג קונג לסין בשנת 1997, מנהיגי העיר מיתגו את הטריטוריה האוטונומית למחצה כ"עיר העולם של אסיה" - חברה פתוחה עם מערכת חוק בסגנון בריטי בה אנשי מקצוע מכל העולם יוכלו "להרגיש בבית". כיום הופכת הונג קונג לפחות פתוחה ויותר מחוברת לכלכלה של סין ביבשת.

כעוד שכמה חברות, כולל בנקים ומוסדות פיננסיים אחרים, עדיין רואים את הונג קונג כחיונית למודל העסקי שלהן הממוקד בסין והן מתכננות להישאר בעיר גם בעתיד, אחרות מחפשות לצאת, והגיעו למסקנה שהעיר כבר לא מציעה את מה שהציעה בעבר. "להיות בהונג קונג תמיד הייתה בחירה פשוטה", אמר פרדריק גולוב, יו"ר לשכת המסחר של אירופה בעיר. "כעת, בפעם הראשונה, חברות מנהלות דיונים, האם אנחנו צריכים להישאר כאן?"

בסקר של חברי לשכת המסחר של אמריקה בהונג קונג שיצא בחודש שעבר, אמרו 42% מ־325 העונים לסקר, שהם שוקלים או מתכננים לעזוב את העיר, וציינו קשיים הקשורים לחוקי הביטחון החדשים שסין כפתה בעיר ולתחזיות העגומות לגבי עתידה של הונג קונג.

עשרות חברות בינלאומיות העבירו את המשרדים האזוריים או את משרדי ההנהלה שלהן החוצה מהעיר בשנתיים האחרונות, כך מראים נתוני הממשלה. זה תרם לשיעור הגבוה ביותר של נדל"ן מסחרי פנוי מזה 15 שנים, כשיותר מ־80% מהמשרדים הפנויים נשכרו לפני כן על ידי חברות בינלאומיות, כך מראים נתונים שנאספו על ידי החברה Cushman & Wakefield. בסך הכל, יותר אנשים - זרים ומקומיים - עזבו את מרכז העסקים, שהוא העיר הונג קונג בשנת 2020 מאשר בכל שנה מאז המשבר הכלכלי העולמי.

בינואר, תאגיד VF, בעלי טימברלנד, נורת' פייס ומותגי הלבשה אחרים, הודיע שהוא סוגר משרד בהונג קונג שהיו בו 900 עובדים אחרי 25 שנים של פעילות בעיר. חברת משחקי המחשב היפנית Sony Interactive Entertainment העבירה את המנהלים האזוריים שלה לסינגפור. חברת מוצרי היוקרה האירופית LVMH הודיעה שהיא מעבירה כמה עובדים מהונג קונג השייכים ליחידת הליקר בחברה Moet Hennessy. וגם ענקית הקוסמטיקה הצרפתית "לוריאל" הודיעה שהיא מעבירה כמה עובדים מהמשרדים שלה בהונג קונג.

תומכי העיר צופים שלאחר המגפה היא תצא מחוזקת בגלל שהחברות שממוקמות בה ירוויחו מאינטגרציה גדולה יותר עם היבשת. הפסימיסטים אומרים שהעיר בהדרגה תהפוך למאובן, ויוותרו בה רק כמה תעשיות ליבה שהן שימושיות לסין, כמו תעשיית פיננסים.

שר המסחר של הונג קונג, אדוארד יאו, אמר שרוב החברות הזרות עדיין מאמינות בהונג קונג כמקום לעשות בו עסקים, והן מקבלות עידוד מההזדמנויות העסקיות שיש להן עם ערים מרכזיות בסין. "אנחנו נמשיך לנטר את המצב ולספק את העזרה הטובה ביותר שאנו יכולים להציע", אמר במסיבת עיתונאים מהעת האחרונה, בהתייחס לסקר של לשכת המסחר של ארה"ב.

תחת התוכנית לטווח ארוך של סין, הונג קונג תהפוך לחלק מ"אזור המפרץ המורחב", אזור כלכלי שאוכלוסייתו כ־70 מיליון איש הכולל את העיר שנזן ואת עיר ההימורים והקזינו מקאו. סטיפן פיליפס, המנהל את משרד קידום ההשקעות של הונג קונג, InvestHK, אמר שההסדר יהפוך למנוע כלכלי לצמיחה ולהזדמנות עסקית משמעותית בשנים הקרובות.

הוא אמר שסוגיה יותר מהותית בהונג קונג כעת היא איך לצאת ממגפת הקורונה והוסיף שחוק הביטחון החדש של סין לא משפיע בצורה משמעותית על העסקים בהונג קונג. "כל חברה תחליט החלטות משלה", אמר. "אבל הרוב לא רואים את זה כסיכון".

גשר בין מזרח ומערב

הונג קונג מיתגה עצמה כגשר בין המזרח למערב. כעת, עבור חלק מהחברות, הונג קונג כבר אינה גלובלית מספיק כדי לשמש כמנהלה אזורית. ועבור חברות הממוקדות בלעשות עסקים עם סין, העיר אינה מחוברת לכלכלת היבשת כמו שנחאי.

אלפים מפגינים בהונג קונג נגד חוק הביטחון הלאומי, יולי 2020 / צילום: Associated Press, Vincent Yu
 אלפים מפגינים בהונג קונג נגד חוק הביטחון הלאומי, יולי 2020 / צילום: Associated Press, Vincent Yu

תאגיד VF, שמשרדיו בדנבר, קולורדו, מעביר את משרדיו בהונג קונג האחראים על מכירות ושיווק לשוק הסיני לשנחאי, שם יהיו קרובים יותר לחנויות ולקמעונאיות המקוונות הענקיות שהן חיוניות לעסק שלה. עובדים שתפקידם לנהל את הרשת האזורית של VF של ייצור ואספקה יעברו לסינגפור, עיר בת 5.7 מיליון תושבים שהשפות המדוברות בה הן גם סינית וגם אנגלית ויש בה תשתית חזקה לעסקים. למרות שגם בסינגפור חופש הביטוי מוגבל בחוק, הגישה לעסקים היא גישה של שוק חופשי.

ב־VF אמרו שהמעבר משקף מגמות כלכליות משתנות ומאמץ לשרת את הצרכנים טוב יותר, והוא לא קשור להתערבות הסינית בהונג קונג.

בלוריאל אמרו שהחברה מגדילה את נוכחותה בסינגפור ובשנחאי בזמן שהיא מקטינה אותה בהונג קונג. השינוי הזה, אמרו בלוריאל, נועד להפוך את העסקים למסודרים יותר על ידי יצירת אזורי אספקה בדרום מזרח אסיה, המזרח התיכון וצפון אפריקה שמקורם בסינגפור, ולשרת את שאר צפון אסיה מהמשרדים בשנחאי.

בסוני וב־Moet Hennessy אמרו שהעבירו חלק מהעובדים לסינגפור. בשתי החברות סירבו לפרט מעבר לכך.

השינויים הואצו ב־2019

הטרנספורמציה של הונג קונג האיצה ב־2019 בזמן הפגנות ענק נגד ההתערבות הסינית באי, שאמור לקיים שלטון עצמי ולמשול על עצמו במסגרת תפישת "מדינה אחת, שתי שיטות". חודשים רבים של חיכוכים בין המשטרה וסטודנטים שחקו את המוניטין של הונג קונג כמקום בטוח ויציב לעשות בו עסקים.

בייג'ינג פעלה נגד ההפגנות ביוני 2020, כשהעבירה את "חוק הביטחון הלאומי", שהעניק לממשלה הסינית סמכות להתערב במערכת המשפט של הונג קונג. החוק גם נתן למשטרה החשאית הסינית אישור לאכוף צווים, שכוללים הגדרות עמומות כמו "השתתפות בקנוניה זרה".

אחרי שסין הודיעה על צעדי הענישה, חברת מנוע החיפוש הדרום קוריאנית Naver הודיעה שהיא מוחקת את הגיבוי שהחזיקה בשרתים בהונג קונג ומעבירה אותם לסינגפור על מנת להגן על מידע של המשתמשים. חברות טכנולוגיה, כולל פייסבוק וגוגל זנחו באחרונה תוכניות להנחת כבל תת ימי שיחבר בין הונג קונג וארה"ב לאחר שבכירי מערכת הביטחון האמריקאית הביעו התנגדות לתוכניות.

בחברה Asian Tigers Hong Kong, חברת רילוקשיין המשרתת מנכ"לים זרים, מספרים כי ההגעה של מנהלים להונג קונג ירדה ב־50% מאז 2019, בעוד שמעבר מהונג קונג למקומות אחרים עלה ב־30%, כך על פי המנכ"ל רוב צ'יפמן, אמריקאי שעבר להונג קונג בשנות ה־80.

"ראיתי הרבה אנשים שהתגוררו בהונג קונג במשך זמן רב, עוזבים. אנשים כמוני שבאו לשלוש שנים ואחרי 30 שנה הם עדיין כאן, אוהבים את המקום, נשואים עם ילדים ובעלים של עסקים", אמר צ'יפמן. "אפילו חלק מהאנשים האלה אומרים 'חכו רגע. משהו קורה כאן. אולי הגיע הזמן לעזוב'".

הפער בין תושבי הונג קונג שעזבו את העיר ב־2020 לעומת אלה שנכנסו אליה בכוונה להתגורר בה עומד על 40 אלף איש, על פי נתוני הממשלה. בסך הכל, אוכלוסיית הונג קונג, שמונה כ־7.5 מיליון נפש, התכווצה ב־46,500 איש ב־2020 - הקיטון השני בהיקף האוכלוסייה מאז שחזרה לשליטת סין.

סנדרה בוך, אמא אוסטרית לבן יחיד שעברה להונג קונג לפני 15 שנה כדי להקים חברה למוצרים משרדיים ומוצרי טקסטיל בעיצוב ייחודי, עזבה בנובמבר. בעוד שהאי־שקט ב־2019 הפריע לעסקים שלה, חוק הביטחון הלאומי של 2020 היה הקש האחרון מבחינתה. היא ארזה את מיטלטליה ועברה לסינגפור.

החוק, אמרה, "היה סימן ברור מסין שהם הולכים לשלוט עכשיו על הונג קונג, והכל הולך להיות יותר מכוון מלמעלה מאותו רגע. לא הרגשנו בטוחים יותר".

הרשויות בבריטניה פתחו את השערים למחזיקי דרכונים בריטים מלפני העברת האי להגר באופן קבוע לבריטניה, והם מעריכים שיותר מ־300 אלף מאזרחי הונג קונג - כ־4% מהאוכלוסייה הכוללת של האי - עשויים לבוא בחמש השנים הקרובות.

תושבים חדשים

התומכים בהונג קונג חוזים שחברות שסגרו את משרדיהן יוחלפו על ידי חברות אחרות שייכנסו להונג קונג, כולל מתוך סין עצמה. ב־12 החודשים שנגמרו ב־3 ביוני 2020, הנתונים האחרונים הזמינים, חברות סיניות מהיבשת פתחו 63 משרדים אזוריים בהונג קונג, עלייה של 12% לעומת השנה שלפני כן. באותה תקופה, חברות אמריקאיות - שלהן הנוכחות הבינלאומית החזקה ביותר בעיר - סגרו 45 משרדים ומרכזים אזוריים, או 6% מהסך הכל, על פי נתוני הממשלה.

"דמי השכירות בהונג קונג ירדו וזה מושך אחרים להיכנס או להתרחב", אמר פיליפס מהמשרד InvestHK. כך, קמעונאית המזון היפנית Don Don Donki וחברת הספורט הצרפתית דקטלון שתיהן הרחיבו את הנוכחות שלהן בהונג קונג.

הונג קונג נותרה אטרקטיבית לתעשיית הפיננסים. עם השווקים המודרניים שלה, המטבע שניתן להמרה בחופשיות וקשרים ליבשת, אין להונג קונג תחליף בכל הנוגע לפיננסים בסין. העשירים החדשים באלפיון העליון הסיני הם מטרה אטרקטיבית לחברות ניהול כספים שמושבן בהונג קונג. סדרה של הנפקות על ידי ענקיות הטכנולוגיה הסינית הפכו את הבורסה של הונג קונג לשלישית בעולם להנפקות בסדר גודל כזה.

בפברואר הודיעה קבוצת הבנקים הבריטית HSBC Holdings, שתשקיע 6 מיליארד דולר בעסקיה באסיה, שמרוכזים סביב המשרד בהונג קונג. העיר היא עדיין השוק הכי מושך באסיה בשביל הבנק.

בשנה שעברה, מנהל אסיה ומדינות האוקיינוס השקט ב־HSBC, פיטר וונג, הביע את תמיכתו ב"חוק הביטחון הלאומי" של סין לאחר שפוליטיקאי מהונג קונג אמר, שהבנק עשוי להיענש אם לא יביעו תמיכה. מאוחר יותר באותה שנה, הבנק הקפיא את חשבונותיו של פעיל דמוקרטיה בולט בהונג קונג שברח מהעיר.

לאחר שמחוקקים בריטים מתחו ביקורת על הבנק על כך שפעל לפייס את סין, מנכ"ל HSBC נואל קווין, אמר להם שהבנק לא נפטר מלקוחות או הקפיא חשבונות בגלל סיבות פוליטיות וחזר על מחויבות הבנק להונג קונג. ב־HSBC סירבו להגיב לכתבה זו.

בכמה בנקים גדולים יותר, על אף האופטימיות לגבי האפשרות להמשיך לעשות עסקים בהונג קונג, מריצים בשקט תוכניות חלופיות לבדוק איך יפעלו אם יאבדו גישה לתשתית שלהם בהונג קונג ויצטרכו לעבוד מתוך עיר אחרת, כך אמרו אנשים המכירים תוכניות מסוג זה.

"אנשים שואלים, האם אני עדיין יכול לעשות מה שאני רוצה ולומר מה שאני רוצה?" אמר אלן זימן, איש נדל"ן, שנולד מחוץ להונג קונג ומייעץ לממשלה בעיר. זימן ויתר לפני שנים על הדרכון הקנדי שלו לטובת דרכון סיני. "כן. אני עדיין יכול לעשות מה שאני רוצה ולומר מה שאני רוצה, כל עוד אני בוחר לא להיות בין המתנגדים", הוא אומר.