שטראוס נכנסת לתחום הקפואים ומשיקה סדרת ארוחות מוכנות

סדרת הקפואים של שטראוס, "דלישס", כוללת כ-20 מוצרים להכנה מהירה, ובהם ארוחות קפואות ומאפים קפואים להכנה במיקרוגל ובתנור, כולל פיצות, פסטות ומנות מבושלות • המחיר לארוחת אישית צפוי לעמוד על כ-20-22 שקל למנה של 350 גרם ועל כ-30 שקל למנה של 600 גרם

סדרת הקפואים של שטראוס / צילום: סטודיו שטראוס
סדרת הקפואים של שטראוס / צילום: סטודיו שטראוס

תחת השם "דלישס", שטראוס ישראל  נכנסת לתחום הקפואים באמצעות ארוחות להכנה מהירה - פיצות (כולל גרסה ללא גלוטן), פסטות, מנות מבושלות ואוכל אסיאתי טבעוני.

שטראוס הכריזה על כניסה לתחום הקפואים לפני כשנה, וכעת היא מציגה את התוצר של יחידת ה"קפואים" שתנהל את הפעילות בקטגוריה: הסדרה כוללת כ-20 מוצרים להכנה מהירה (READY TO HEAT), ובהם ארוחות קפואות ומאפים קפואים להכנה במיקרוגל ובתנור.

המחיר לארוחת אישית צפוי לעמוד על כ-20-22 שקל למנה של 350 גרם ועל כ-30 שקל למנה של 600 גרם (בהתאם לחוק המזון את המחיר קובעות החנויות).

בשטראוס תולים תקווה שהצמיחה בקטגוריית הקפואים בארה"ב ובגרמניה תבוא לידי ביטוי גם בישראל.

סדרת הקפואים של שטראוס / צילום: סטודיו שטראוס
 סדרת הקפואים של שטראוס / צילום: סטודיו שטראוס

עם הצגת המוצרים אמר אייל דרור, מנכ"ל שטראוס ישראל, כי "כניסה לקטגוריה חדשה היא אירוע ייחודי עבור חברה ותיקה כמו שטראוס, ודאי כאשר מדובר על תחום שבו כבר פועלים מתחרים רבים. אנחנו מאמינים כי בהתאם למגמות בעולם - 'קפוא הוא הטרי החדש', ובטוחים כי המהלך, שזוהי רק תחילתו, יהווה את אחד ממנועי הצמיחה שלנו בשנים הקרובות".

עוד אמר דרור כי כ"חברה תעשייתית אנחנו רגילים להקים מפעלים ולהתמקצע בהם, אלא שפה בחרנו לעשות שרשרת שלמה שמבוססת על מיקור חוץ". את המנות האיטלקיות רוכשת שטראוס ממפעל באיטליה, ואת המנות האחרות מייצרת עבורה חברת אוכל ביתי ניר עציון. "המטרה היא לנסות לשלב בשרשרת הזו מוצרים שאינם מן החי והצומח ויותר דברים שקשורים לסביבה שיאפשרו גמישות גדולה יותר".

שטראוס הציגה את נתוני "American Frozen Food Institute", שלפיהם שוק הקפואים בארה"ב מגלגל 65.1 מיליארד דולר בשנה - בתחום זה נכללים מוצרי מזון קפוא, לרבות גלידות וירקות ללא בשר או דגים. בארה"ב הארוחות המוכנות מהוות כ-35% ממכר הקפואים עם גידול של 20% ב-2020. בישראל הארוחות הקפואות תופסות נתח של 3% בלבד.

ההשקה של שטראוס מגיעה מספר חודשים אחרי שתנובה יצאה עם סדרת מוצרי "תנובה שף", הכוללת ארוחות מוכנות לחימום והמיוצרת בשיתוף תמ"מ (תעשיית מזון מטוסים) על בסיס חומרי הגלם של תנובה (כ-23 שקל ל-350 גרם). גם לשופרסל יש סדרת מוצרי מזון מוכן לחימום ולהכנה מיידית (כ-30 שקל ל-600 גרם) - בשתי הסדרות הללו מוצעות גם מנות בשר.

בישראל, עולם הקפואים בקטגוריית המזון מן הצומח (ארוחות מן הצומח, בצקים ירקות ופירות) מוערך בכ-1.7 מיליארד שקל בשנה, כשהשוק צמח ב-2020 בכ-15% (מצטבר כספי, סטורנקסט 2020).

יעל חזום, מנהלת יחידת הקפואים בשטראוס, הסבירה כי מנות הסדרה עוברות תהליך של הקפאה מהירה בסמוך לבישול, "מה שמאפשר לנו לשמור על רעננות המוצרים ללא תוספת חומרים משמרים וללא חומרי טעם וריח". מבחינת שטראוס, הסדרה תיתן מענה למגמות השקפות את הצורך במזון מבושל ובריא גם בתוך קריירה ובשעות העבודה.

לדברי חזום, "ֿמשבר הקורונה האיץ את ההתנסות בעולמות הקפואים. 14% צורכים מזון קפוא על בסיס ימי, בדגש על מבוגרים, נשים ורווקים. צריכת הקפואים באונליין צמחה ב-75% בשנת 2020. חברות המזון המובילות, בהן נסטלה, ג'נרל מילס, קראפט היינץ וגרין ג'יאנט, נמצאות בעולמות הארוחות הקפואות - מהמזון הכי בריא של ירקות ועד לפיצות. כל הסגמנטים ותתי הסגמנטים צמחו, והצרכנים פתוחים להשתמש באוכל קפוא בשגרת היום-יום.

"תחום הארוחות מוכנות לא מפותח בארץ. יש פערי פוטנציאל ברמת המגוון אל מול חו"ל, שמוצר נכון יוכל לגשר עליהם. יש סגמנטים שונים בעולם של המזון הקפוא, אבל רובם הם תוספת לארוחה או רכיב בארוחה, והפתרון לארוחה מלאה כמעט ולא קיים".

עולם הבשלנים הביתיים שמחפשים קיצורי דרך

הסיבה להתמקד במזון צמחוני או טבעוני מגיעה מנתונים שלפיהם 5% מהאוכלוסייה הם צמחונים, 5% טבעונים, ו-35% מגדירים את עצמם כמפחיתנים של מוצרי בשר. קהילת המפחיתנים היא שמושכת את עיקר תשומת-הלב בעולמות המזון בכל הנוגע למזון מתורבת או לתחליפי בשר דוגמת ביונד.

"הישראלים מוציאים 82 מיליון שקל על ארוחות מוכנות יבשות (מנה חמה), כש-47% מהישראלים אוכלים בעבודה אוכל שהביאו מהבית. אלא של-22% מהישראלים אין זמן לבשל. הקורונה האיצה את עולמות הטייק אווי ואת עולם הבשלנים הביתיים שמחפשים קיצורי דרך", אומרת חזום.

ויש גם דגש לקיימות: המנות האישיות מגיעות בצלחות פלסטיק שעשויות מחומר מתמחזר ומכילות 30% חומר ממוחזר.

שטראוס מקווה לשבור את מחסום הרגלי הצריכה של אוכל מוכן מהמקפיא, כשהיא מציינת את ההבדלים בין מזון מצונן לקפוא. "בסופו של דבר הפתרון שבא מתוך הלמידה הוא זה שמאפשר לשמור על ערכים תזונתיים ועל מרקמים וטעמים, והתחום ברמה הקמעונאית יכול לצמוח משמעותית".

צפוף מאוד במקרר הקפואים בנקודות המכירה, ולא רק בתחום האוכל המוכן. לכמה נתח שוק אתם מכוונים?
דרור: "נכון שצפוף, אבל הצפי הוא שהמקררים יגדלו בשטחם בחנויות. בקורונה המקפיאים היו המוצר החשמלי הנמכר ביותר, והמגמה הזו תזלוג גם לחנויות. אנחנו לא נוקבים בנתחי שוק, אנחנו נכנסים לתחום שאנחנו פחות מכירים, ורב הנסתר על הנגלה".