מטוס שלם ביזנס: חברה חדשה מגיעה להתחרות בקו ת"א-פריז-ניו-יורק

באוגוסט ינחת בישראל לראשונה מטוס של חברת התעופה הצרפתית לה קומפני ויתחיל להתחרות בקו הצפוף לניו יורק • בראיון לגלובס אומר המנכ"ל כריסטיאן ורנה: "אנחנו יודעים שלא נראה את הנוסעים העסקיים בחזרה עד 2022. מיזוג עם חברה גדולה? לא בשנה וחצי הקרובות"

מטוס של לה קומפני / צילום: LA COMPAGNIE
מטוס של לה קומפני / צילום: LA COMPAGNIE

באוגוסט הקרוב ינחת בנתב"ג מטוס שונה בנוף: כל המושבים במטוס צר גוף Airbus A321neoLR הם מושבי מחלקת עסקים. בכך תחל חברת התעופה הצרפתית הקטנה לה קומפני את פעילותה בשוק הישראלי. המטרה: להיכנס לתחרות הצפופה על הקווים לארה"ב, בטיסה מתל אביב דרך פריז (אורלי) לניוארק. המחיר: 2,000 דולר לניו יורק, ו-1,100 דולר לפריז.

"הנוסעים במחלקות העסקים הרגילות אומנם יושבים בקדמת המטוס, אבל בסוף הם פוגשים עוד 250 נוסעים בעלייה ובירידה למטוס", מסביר מנכ"ל החברה, כריסטיאן ורנה בראיון מיוחד לגלובס. "זיהינו צורך במוצר שיהיה כמו מטוס פרטי, ובמחיר נגיש.

"באנו עם מוצר שזול ב-30% ממחלקת העסקים בחברות הלגאסי. בחברות האלה ידוע שהנוסעים שמשלמים על מושב במחלקת עסקים למעשה מסבסדים את מחלקת התיירים, ולכן גובים מהם מחירים כל כך יקרים".

נוסע עסקי אמר לי, "מה זה שווה לטוס במחלקת עסקים, אם אני שווה בין שווים ולא יושב בהפרדה עם וילון". מה דעתך על זה?
"באיירבוס רגיל יש 240 מושבים, ואצלנו יש 76. אז אין וילון ואין מחלקת תיירים, אבל יש תחושה שאתה משתייך למועדון עלית. ובימים אלה, עם הרצון שלא להידחס עם מאות נוסעים במטוס, יש לנו יתרונות שקשורים לקורונה. עבור רבים זה פקטור חשוב".

כריסטיאן ורנה, מנכ"ל לה קומפני / צילום: יח"צ
 כריסטיאן ורנה, מנכ"ל לה קומפני / צילום: יח"צ

כמו מכונית יוקרה

לה קומפני הוקמה ב-2013, אחרי ש-11 חברות עסקיות התאחדו במטרה לפתוח קו שישרת גם אותן בנסיעות לארה"ב.

אתם פועלים הפוך מיתר החברות בענף: הן רק מחפשות דרך להכניס עוד מושבים למטוס כדי למקסם רווחים, ואתם בתפוסה מלאה טסים עם 76 נוסעים.
"אנחנו לא חברת לואו קוסט. אנחנו כמו מכונית יוקרה, שאגב, פונה לא רק לנוסעים עסקיים. בתקופות החגים יש לנו לא מעט נוסעי פנאי, וגם ילדים מוזמנים בשמחה. למעשה, המטוס כל כך מרווח, שילדים יכולים לשחק בטיסה וההורים נחים. אצלנו לא בועטים על הנוסע בגב המושב. מדובר במושבים שנשכבים למיטה הכוללים מסך גדול, מערכת בידור וכו'.

"בימים אלה יש אצלנו נוכחות מוגברת לנוסעי פנאי, כולל גמלאים אמריקאים שבאים לטייל בפריז, והיו כנראה טסים בפרימיום אקונומי. ב-2019 לה קומפני הטיסה 23% מהמושבים העסקיים בקו פריז-ניוארק".

אתם נכנסים לקו תחרותי: יונייטד איירליינס, דלתא, אמריקן איירליינס ואל על מציעות טיסות ישירות, והתחרות שעוררה אמריקן משכה את המחיר מטה. מעבר להן, יש עוד חברות שמציעות טיסות עם קונקשנים. מה היעד שהצבתם לעצמכם?
"נתחיל עם שתי טיסות בשבוע באוגוסט, ובספטמבר נעלה לשלוש. מוקדם לנו לנקוב בנתח שוק, אבל אני יכול להגיד שיש ביקוש. אנחנו מציעים טיסת בוקר לפריז, שעה וחצי המתנה בטרקלין עסקים להתרעננות ומתיחת איברים, ומשם טיסה לניוארק ונחיתה בשעות אחר הצהריים המוקדמות (כל המסע נמשך כ-12-13 שעות, מר"ח).

"לוח הזמנים שלנו הוא פקטור חשוב. אני בטוח שיש לנו משהו מרענן וחדש להציע לנוסעים מתל אביב. כל החברות שהזכרת הן טובות והן משרתות את השוק כבר שנים, אבל עשינו שיעורי בית ולמדנו שהלקוח הישראלי רוצה שירות, והוא רוצה שיתייחסו אליו יפה - המטוס שלנו והצוות יעשו את זה. אחרי שהנוסעים הראשונים יגיעו, הביקוש יתחזק. בכל שדות התעופה הנוסעים נכנסים לטרקליני עסקים כחלק מהשירות של לפני הטיסה.

"גם בהיבט הסביבה אנחנו מנצחים - המטוס שלנו צורך 30% פחות דלק, הוא הרבה יותר מתחשב בסביבה ממטוס רחב גוף עם מאות נוסעים, והיום זה משהו שמעניין אנשים".

רבים מהנוסעים הישראלים בקו לניו יורק הם צרכני מזון כשר - אתם ערוכים לזה?
"גם בטיסות מפריז יש לנו נוסעים דתיים, ואנחנו כבר ערוכים עם תפריט מיוחד".

מבדיקת מחירים אקראית לחודש אוגוסט עולה כי מחירי לה קומפני אכן תחרותיים, אבל היא לא לבד. אייר אירופה, למשל, מציעה טיסה במחלקת עסקים דרך מדריד בכ-1,945 דולר; וירג'ין אטלנטיק מציעה טיסה בכ-2,500 דולר דרך לונדון. יונייטד ודלתא מציעות טיסות ישירות ב-2,500 דולר.

 
  

מחכים לריבאונד

לה קומפני היא חברה זעירה. באמתחתה שני מטוסים בלבד, שעמם היא מפעילה טיסות מפריז ומניס לניו יורק. כעת גם תל אביב תצטרף, ובסוף נובמבר תחל החברה לפעול גם ממילאנו.

ב-2019 היא הטיסה 80 אלף נוסעים, עם תפוסה של 80% בממוצע. המומנטום החיובי נעצר ביום שבו היכתה הקורונה בעולם. "ב-19 במרץ 2020 הפסקנו לטוס, ולא ידענו מתי נוכל לחזור. בהתחלה, כשארה"ב סגרה את הגבולות לטיסות מאירופה, הנשיא לשעבר טראמפ אמר שזה יימשך שלושה שבועות. חשבנו שזה כמו שפעת, וזה יעבור. בחג המולד הפעלנו כמה טיסות לניו יורק כי היה ביקוש, ורק ביוני חידשנו את הפעילות בקו לארה"ב עבור נוסעים אמריקאים, ולאירופאים עם אישור מיוחד.

"העניין הוא שלא הייתה סימטריה - אירופה אפשרה לאמריקאים מחוסנים להגיע אליה, ואותו דבר עם ישראלים, אבל עדיין לא נפתחו הגבולות לתיירים מאירופה - לא לארה"ב, ולא לישראל. אנחנו מחכים שזה יקרה".

הסגמנט העסקי בתיירות עוד רחוק מהתאוששות, ואצלכם התפוסה קריטית בתחשיב של הרווחיות.
"בשגרה אנחנו ב-80% תפוסה, ואנחנו יודעים שבימים אלה לא נגיע לזה. לא נראה את הנוסעים העסקיים בחזרה עד 2022. התיירות העסקית של ארגונים גדולים עוד רחוקה, אבל יש לנו לקוחות שהם חברות קטנות ובינוניות, שפעילותן מחייבת נסיעות לחו"ל. ברגע שארה"ב תאפשר כניסה של אירופאים, גם העסקיים יחזרו. אנחנו מצפים לריבאונד של אחרי המגפה".

לנוסעים העסקיים חשובה תוכנית "הנוסע המתמיד". אתם לא משתייכים לאחת הבריתות - סטאר אליאנס, סקיי טים או וואן וורלד.
"יש לנו תוכנית נאמנות משלנו וצבירה של קרדיט לשימוש עתידי, ולא במודל של מיילים. אנחנו מצויים בשיח על שותפויות אפשרויות, ובעתיד נציע יותר".

שני מטוסים זה צי זעיר, ובעולם יש הרבה מטוסים למכירה, אחרי שחברות צמצמו את היקף המטוסים שלהן. זו הזדמנות טובה לגדול.
"יש הרבה מטוסים למכירה, אבל להכין מטוס בתצורה שלנו לוקח 15-18 חודשים. זה היתרון וגם החיסרון שלנו" .

שקלתם להתמזג לקבוצת תעופה, ולפעול תחת מטריית מותגים?
"זה לא נמצא בעדיפות הראשונה שלנו, ואני לא רואה את זה קורה בשנה וחצי הקרובות. בינתיים נגבש הסכמים עם חברות אחרות, בכדי לשדרג את תוכנית הנוסע המתמיד שלנו ואת האפשרויות לטיסות המשך מניו יורק. כיום יש לנו שת"פ עם איזי ג'ט, למרות שאנחנו חברות שונות במהות".

היתרון הישראלי

לה קומפני מיוצגת בישראל על ידי חברת ממן אוויאשן, מקבוצת ממן, בהנהלת עופר ריינהרדט. ניר דגן, מנכ"ל ארקיע לשעבר, משמש כיועץ לחברה בפעילות לאירופה וארה"ב.

ורנה, שהתיישב על כיסא המנכ"ל ב-2017, מודה כי המגפה זירזה את כניסת החברה לארץ. "קיווינו שארה"ב תפתח את הגבולות ביוני לאירופאים והתנועה שלנו תגדל לקראת הקיץ, אבל זה לא קרה, וניצבנו מול השאלה איך מגדילים את תנועת הנוסעים.

"תל אביב הגיעה לתחשיב בגלל שיעורי ההתחסנות והתחלואה, וידענו שיש תנועה ערה מתל אביב לפריז ולארה"ב. אני מניח שהיינו נכנסים לתל אביב בכל מקרה, אבל לא לפני 2023. מרגע שקיבלנו החלטה, התהליך היה מהיר מאוד". 

בשלב זה לא מתאפשרת כניסה של אירופאים לארה"ב, ומכאן שבשלב זה, גם בעלי אזרחות ישראלית לא יכולים להיכנס לארה"ב בטיסות קונקשן דרך אירופה. 

לה קומפני

תחום עיסוק: תעופה
היסטוריה: הוקמה ב-2013, אחרי ש-11 ארגונים התאחדו כדי לפתוח קו לארה"ב.
נתונים: החברה מחזיקה בשני מטוסים, וב-2019 ביצעה 1,300 טיסות. היא מעסיקה 110 עובדים. טיסותיה לישראל יתקיימו פעמיים בשבוע באוגוסט, ויעלו לשלוש החל מספטמבר.