מבחירת אנשי המקצוע ועד לביטוח: 4 עצות שימושיות לפני שמשפצים את הבית

להעסיק בעלי מקצוע מורשים, לא לספק ציוד משלכם, לעשות ביטוח מתאים ולדווח למינהל הבטיחות • כל מה שצריך לדעת לפני שיפוץ

בית בשפוצים / צילום: תמר מצפי
בית בשפוצים / צילום: תמר מצפי

לקראת תחילת עונת השיפוצים, הנה כמה טיפים על אחריותם של מזמיני השיפוצים:

1. להעסיק בעלי מקצוע מורשים, לבקש תעודות ולהקפיד על בטיחות

טל רותם, מפקח בכיר במינהל הבטיחות: "ברגע שעושים התקשרות עם קבלן שיפוצים - לוודא שהוא קבלן. לא כל אחד שיש לו טנדר ושפכטל הוא קבלן. הרבה מאלה אומרים שהם יודעים לעשות הכול כולל שבירת קירות ועבודות חשמל. אבל למי שאינו חשמלאי בסיווג המתאים אסור להתעסק בחשמל, ואם עושים שיפוץ קונסטרוקטיבי, לפני ששוברים קירות ומזיזים עמודים, צריך להתייעץ במהנדס קונסטרוקציה. לוודא שלבנאדם שמגיע אלינו יש הכשרה מקצועית.

"מבחינה משפטית, מצפים ממזמין העבודה להתנהג כמו 'האדם הסביר': להפעיל היגיון בריא ומוטיבציה, ולא לעגל פינות. בבטיחות אסור לעגל פינות. כשאני מזמין בנאדם אלי הביתה לביצוע עבודה, עם הציוד שלו. אם הוא עובד בגובה - לבקש לראות אישור עבודה בגובה. אם הוא עושה עבודות חשמל - לבקש תעודת חשמלאי מוסמך".

עו"ד ענת גינזבורג, מומחית לדיני נזיקין, מחדדת: "קיימים מקרים שבהם האחריות תחולק בין גורמים שונים. לדוגמה, מקרה שבו פועל עסק בעבודות טיח בבית פרטי, ובמהלך העבודה טיפס על פיגום, נפל ונחבל קשות. ביהמ"ש המחוזי בחיפה ( ת.א. 60161-03-17) השית 75% מהאחריות על החברה הקבלנית שהעסיקה את הפועל ועל בעל הבית - 25% מהנזק. ביהמ"ש קבע כי על הקבלן לוודא כי נשמרות הוראות הבטיחות וננקטים אמצעי בטיחות להבטחת שלומם של העובדים באתר. ולגבי בעל הבית נקבע כי כאשר בעל הבית רואה כי העבודה מסכנת את העובד, הוא אינו יכול להתעלם מכך ולהסתפק בכך שהתקשר עם הקבלן וכי עליו לצפות את הסיכון והנזק ולפיכך לנקוט באמצעים למניעת הסכנה.

גם במקרים בהם מבוצעות עבודות שיפוץ בבית, ובעל הבית שכר מפקח, הוא לא יצא פטור בלא כלום. כך לדוגמא, במקרה בו מעקה הוסר על מנת להחליפו באחר, ועובד נפל למותו, חלה אחריות גם על בעל הבית ולא רק על הקבלן ו/או המפקח, שעה שהיה בעת השיפוץ בבית ונוכח לראות כי המעקה הוסר ולא הוצב תחליף ראוי.

2. לא לספק ציוד משלכם

עו"ד ענת גינזבורג מדגישה: "יש חשיבות רבה לאביזרים שבהם משתמש הפועל אצלנו בבית. לדוגמה, במקרה שבו פועל נפל כתוצאה מסולם לא תקני, תישאל השאלה האם הסולם שייך לפועל או לבעל הבית. אם מדובר בסולם שהביא הפועל, הרי שמירב האחריות לתאונה תהיה על הפועל ולא על בעל הבית. לפיכך מומלץ לא לספק לבעל המקצוע אביזרים ו/או כלים ולדרוש כי יביא אותם עמו".

3. לעשות ביטוח מתאים

למרות ההקפדה על בטיחות ועל עבודה על בעלי מקצוע מורשים, עלולות לקרות תאונות. עו"ד ערן יעקובוביץ', שותף במשרד עו"ד צבי יעקובוביץ ושות' העוסק בדיני ביטוח ונזיקין, ממליץ לעשות ביטוח ייעודי לפני תחילת השיפוץ:

"מוסיפים מרפסת, צובעים? רמונט כללי? צריך לכסות את כל הסיכונים שיפלו עלינו, מי שעושה שיפוץ לבית צריך לוודא שיש לו ביטוח מתאים לכל העובדים שבאים אליו - האינסטלטור, החשמלאי, וזה שמפרק את הבלטות ומפנה את הפסולת.

"עו"ד יעקובוביץ' מציין כי הביטוח המתאים הוא לא ביטוח הדירה שיש לנו ממילא, אלא ביטוח ייעודי עבודות קבלניות. "המחיר בדרך כלל יחסי לשווי השיפוץ, וזה שווה.

"מי שמזמין עבודה צריך לדאוג שכל קבלן שבא לעבוד אצלו יראה לו אישור קיום ביטוחים - זה מכתב מחברת הביטוח שמאשרת שלעובד הספציפי הזה יש ביטוח בתוקף, שמכסה גם את העבודה הזו, וגם אישור שהביטוח הזה מכסה גם אותי. זה מסמך מוכר. נכון שבשיפוצים של בתים פרטיים פחות מקובל לבקש את זה, אבל כדאי לבקש.

"עם זאת, אני אף פעם לא סומך על הביטוח של הקבלן, ולדעתי שווה לעשות ביטוח שמכסה את כולם ולהתחלק בעלות. למשל, אם הצעת המחיר של האינסטלציה היא 20 אלף שקל, לסכם עם איש האינסטלציה שנוריד 600 שקל מהעלות של האינסטלציה. זה עדיף גם כי במקרה זה אין חברות ביטוח שיריבו ביניהן אם חלילה תקרה תאונה. ברגע שכולם מבוטחים ביחד ובאותה פוליסה זה יותר פשוט. זה ביטוח יותר יקר אבל שווה. לפני שמתחילים פרויקט של מאות אלפי שקלים, שווה להתייעץ עם איש ביטוח".

מה לגבי רכוש? הצפה? גניבה של חומרים?
"ביטוח שיפוצים יכול לכלול גם הגנה על רכוש, וברור שככל שהפרויקט יותר מסובך ויותר גדול, העלות של הביטוח היא שולית וחובה לעשות אותו".

4. לדווח למינהל הבטיחות על פתיחת האתר

חזי שוורצמן, מנהל מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה ומפקח עבודה ראשי במינהל הבטיחות בעבודה: "כל מה שנחשב עבודת בנייה צריך מינוי של מנהל עבודה, ואז צריך לעדכן בכך את מינהל הבטיחות בעבודה. מספיק שהורסים קיר בבית ובונים קיר חדש - זה נחשב עבודת בנייה".

הכלל הזה מחריג שיפוצים קצרים, של עד שישה שבועות - אז אין צורך למנות מנהל עבודה ולעדכן את מינהל הבטיחות.