מכירת הדירות החדשות בשיא של כל הזמנים. מי העיר המובילה?

בחודש מאי נרכשו 5,313 דירות חדשות, שיא חודשי של כל הזמנים • התוצאה המיידית של השיא הזה היא ירידה גדולה בהיקף הדירות החדשות שנותרו למכירה, דבר שככל הנראה יחזק את המשך עליות המחירים בענף הדיור

שכונת מגורים בבנייה / צילום: איל יצהר
שכונת מגורים בבנייה / צילום: איל יצהר

שוק הנדל"ן שוב שובר שיאים ברכישת דירות - וכנראה שלא בפעם האחרונה. בחודש מאי נרכשו 5,313 דירות חדשות, שיא חודשי של כל הזמנים. התוצאה המיידית של השיא הזה היא ירידה גדולה בהיקף הדירות החדשות שנותרו למכירה - כך עולה מסקירת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) של שוק הדירות החדשות.

מדובר בכמות חודשית שגדולה ביותר מ-60% מהכמות החודשית הממוצעת של דירות חדשות שנרכשו בשנה שעברה, ושל כ-90% בכמות החודשית הממוצעת שנרכשה ב-2019 וכמעט פי 3 מהכמות החודשית שנרכשה ב-2018.

הבעירה שאוחזת בשוק הנדל"ן הביאה למצב שבו כמות הדירות החדשות הנרכשת מדי חודש בחודשו עולה בהיקף ממוצע של 2.3% לחודש, מאז מאי 2020. מדובר בזינוק של ממש בביקושים, שמסביר מתמטית את מה שמתחולל בשוק.

אם קצב המכירות של דירות חדשות בחמשת החודשים הראשונים של 2021 יימשך, יימכרו השנה כ-50 אלף דירות חדשות, שזה שיא, שיגבה מחיר מ היצע הדירות. המגמה של האטה מתונה בקצב הבנייה, לעומת גידול חד בקצב הרכישות, הביא את מלאי הדירות בחודש מאי ל-37.6 אלף, ירידה של כ-27% בשנה האחרונה, ושל 17% מאז סוף 2020. הירידה הזו מחזקת את הלחץ מצד הרוכשים על מלאי הדירות למכירה, וכמובן לוחצת לכיוון של עליות מחירים נוספות.

דירות שנמכרו ב"מחיר למשתכן" ממשיכות לככב בשוק, והעיר אשקלון ממשיכה להוביל את טבלת מכירת הדירות החדשות. בין מרץ למאי השנה נמכרו בעיר 1,164 דירות חדשות. אחריה מגיע תל אביב שבה נמכרו בתקופה זו 849 דירות, ירושלים 516 ורמת 481 דירות.

השיא של חודש מאי אולי חריג מאוד לעומת החודשים והשנים שקדמו לו, אולם ככל הנראה לא לקראת התקופה הקרובה, ושיא המשכנתאות שנרשם בחודש יוני מרמז על כך, שעל אף הנתונים המדהימים של מאי, הקיץ של 2021 עשוי עוד לספק נתונים מדהימים אף יותר.