האותיות הקטנות מאחורי הפרסומות המבטיחות של בזק ופרטנר

פרטנר ובזק יצאו בקמפיינים אגרסיביים שבהם מוצעות חבילות אינטרנט מהיר במיוחד שמבוסס על סיבים אופטיים • אבל במהות השירות בקצב שגבוה מ-1 ג'יגה הוא רק גימיק שיווקי, ולא ישפיע על מהירות השימוש של הצרכנים

 

קמפיין בוקר טוב של פרטנר מול בזק / צילום: הערוצים הרשמיים של פרטנר ובזק
קמפיין בוקר טוב של פרטנר מול בזק / צילום: הערוצים הרשמיים של פרטנר ובזק

הקמפיין האחרון של פרטנר - שנולד כדי לבדל את פרויקט הסיבים שלה טכנולוגית ממתחרותיה, ועל הדרך אולי להקניט את בזק - הוא קמפיין נחמד וקליל, שממחיש את התחרות העתידית בשוק, בניסיון לייצר בידול בין המתחרים. במצב כזה החברות מחפשות את הגימיקים שיבדלו אותן. הגימיקים הם חלק מהתחרות שמתפתחת בתחום הסיבים האופטיים, וסביר להניח שגם בסלקום וגם בהוט לא נאמרה המילה האחרונה בנושא.

נתחיל מהסוף, לפרטנר יש יתרון מסוים בטכנולוגיה, אבל כאן בערך מסתיים העניין. במציאות שבה לכל אחת מהמתחרות יש סיבים והשוק רותח, להציע אינטרנט מבוסס סיבים עד 1 ג'יגה זה בסדר וחשוב, אבל צריך משהו מעבר לזה.

זה מזכיר במידה מסוימת את מה שקורה בשוק הסלולר שהפך לקומודיטי. כל המפעילים מוכרים שירות סלולרי, אבל לאף רשת אין בידול אמיתי. פלאפון יותר אגרסיבית כרגע בניסיון למתג את עצמה כמובילה בדור החמישי, אבל לאף חברה אין דור חמישי אמיתי וגם לא צפוי להיות בשנים הקרובות.

בסיבים המצב דומה, אבל השוני היחיד הוא שיש שוק עצום של לקוחות שיעברו לסיבים אופטיים ויצטרכו לבחור בין ארבעה מפעילים לפחות, כך שהתחרות רק תלך ותתעצם. בסלולר השוק מוצה מזמן מבחינת אחוזי חדירה, ולכן הציבור כבר לא ממהר לעבור בין המפעילים ביודעו שהמחירים פחות או יותר דומים והביצועים ברשתות כנ"ל.

המהירות מתחלקת בין הדיירים

בזק נכנסה לפני מספר חודשים לתחום הסיבים ונמנעה עד עתה להשיק קמפיין, כי רצתה להגיע למסה של נגישות ללקוחות ולוודא שהרשת החדשה מתפקדת. אבל גם בבזק היו צריכים לבוא עם גימיק שיווקי, ולכן הכריזו על קצב חדש של 2.5 גיגה, בקמפיין בכיכוב עומר אדם וגידי גוב.

בזק, שנכנסה לשוק אחרונה בגלל בעיות רגולציה, הציגה שני אלמנטים שלא היו למתחרות: מהירות של 2.5 ג'יגה והנתב החדש לסיבים, הממותג כנתב סיבים, ומשווק במחיר של הנתב הישן, אבל ללקוחות סיבים בלבד.

בעקבות הכניסה של בזק, שכבר כמעט והדביקה את מתחרותיה בנגישות - עם 800 אלף בתי אב, החליטו בפרטנר להשיב מלחמה ולהזכיר למשתמשים מי התחילה ראשונה לפרוס ולמכור סיבים בפריסה רחבה. "ועל הדרך", כאמור, למתג את השירות החדש שלהם כעדיף טכנולוגית.

האם השירות שלהם עדיף טכנולוגית? הסלוגן של פרטנר הוא private fiber והפרזנטור הוא סטטיק. השירות של פרטנר הוא לשיטתה פרטי, אבל בפועל פרטנר מדגישה יתרון מסוים שהוא זניח יחסית והופכת אותו לחזות הכול. על הדרך גם נפתחה ב"קטטת סלב" בין סטטיק לעומר אדם, הפרזנטורים של פרטנר ובזק, כשבחרו לפרסומת שלה את השיר המזוהה עם בזק, "בוקר טוב", כקריאת השכמה לחברה שנכנסה לסיבים אחריה.

מה עומד מאחורי הטכנולוגיה

פרטנר בחרה בטכנולוגיה שנחשבה בעבר כ"רולס רויס" של הסיבים. יובל קינן, המשנה למנכ"ל פרטנר לשעבר, כיהן כסמנכ"ל הטכנולוגיות של בזק, וכשהוא החל לתכנן את רשת הסיבים של בזק לפני כעשור לערך, הוא כבר היה ידוע כפריק של טכנולוגיית האקטיב "אתרנת" או P2P כפי שקוראים לה בשוק.

כשעבר לפרטנר היה ברור לכל מי שמכיר אותו שזו הטכנולוגיה שיבחר. מדובר בטכנולוגיה שבקצה שלה מציבה מתג בבניין ומזינה את המתג בקצב של 1 ג'יגה לכל הבניין וכל הדיירים מתחלקים בקצב שהמתג בארון מקבל. תאורטית אם יש שניים או שלושה דיירים שהם מנויי פרטנר, ה-1 ג'יגה שהמתג מוציא מתחלק ביניהם.

בטכנולוגיה שבה משתמשים ברוב העולם (וחשוב להדגיש את זה כי פרטנר בחרה בטכנולוגיה ייחודית שאולי היו לה יתרונות מסוימים בעבר אבל מבחינת עלות תועלת אין ספק שהעולם כבר הכריע בסוגיה), משתמשים ב-GPON וגם פרטנר תעבור להשתמש בה בקרוב.

כאן מקבל המתג 2.5 ג'יגה, אבל הרשת מתפצלת ובכל בניין יש מפצלים. בבזק מפצלים כרגע ל-64 סיבים לבתים ולכן גם אצלה המהירות היא פונקציה של מספר המשתמשים באותו הרגע. בעתיד, ובהתאם לעומס ברשת, בזק תפצל לפחות ופחות דיירים כדי לעמוד ככל הניתן בדרישות רוחב הפס ושירות איכותי.

הוויכוח בין הטכנולוגיות הוא בשאלה היכן מתבצע הפיצול. בפרטנר הוא נעשה במתג בבניין ובבזק הוא במפצלים חיצוניים. בסוף זה לא משנה באמת ובכל רשת השאלה היא כמה קצב יגיע לנקודת הפיצול ומשם ללקוחות לפי מספרם. כבר עכשיו בבזק עושים ניסויים במתגים שיקבלו במקום 2.5 גי'גה, 10 ג'יגה ( XGPON), שיפוצלו בהתאם לתוכנית הרשת.

מכאן ניתן להבין מדוע גם בבזק וגם בפרטנר השירות מעבר ל-1 ג'יגה הוא בעיקר גימיק שיווקי. עם זאת, ניכרים שינויים בין השירותים. בפרטנר השיקו קצב של 3 ג'יגה שהוא הקצב הגבוה ביותר בשוק הפרטי היום, אבל לשירות שלה יש חיסרון בולט - בראש ובראשונה במחיר: 259 שקל בחודש כולל ספק, ונתב במחיר אסטרונומי של 75 שקל לחודש כפול 36 תשלומים - 2,700 שקל לנתב בלבד.

למרות המחיר הגבוה, את מהירות העלאת הקבצים (האפלואוד) היא מגבילה כדי לא לפגוע בלקוחות העסקיים, שמשלמים על השירות יותר. ההסבר של פרטנר למחירים הגבוהים הוא שמדובר בשירות בעיקר למקצוענים, ולכן או שיש להם נתב פרטי משל עצמם שתומך במהירויות הללו או שזה יהיה שווה להם כנראה להשקיע בשירות. בשוק העסקי שבו חשיבות רבה להעלאת הקבצים לרשת המהירות היא פקטור משמעותי.

ומה עם המחירים?

בבזק המחיר הוא 149 שקל לחודש ל־2.5 ג'יגה והנתב (החדש שתומך בקצב) מושכר ב־19.90 שקל לחודש. המחיר לא כולל ספק שמתחיל ב-24 שקלים לחודש, כך שהמחיר מגיע בסופו של דבר קרוב ל־200 שקל בחודש. נקודה חשובה בהשוואה היא שבזק גובה 450 שקל עבור התקנה ובפרטנר היא מבוצעת בחינם.

נקודה נוספת היא שבפרטנר כדי לתת 3 ג'יגה ללקוח החברה תצטרך להחליף את המתג שהתקינה בבניין. לכאורה ההחלפה לא מסובכת, אבל עדיין פרטנר צריכה לקנות מתג חדש שתומך ב-10 ג'יגה, לשלוח טכנאי שיחליף אותו, ינתק את כל הלקוחות בבניין ויגדיר אותם מחדש.

בסלקום ובהוט נשארים עם 1 ג'יגה

ומה לגבי המתחרים? בסלקום דווקא נתנו התייחסות מעניינת. אבי גבאי מנכ"ל סלקום מעולם לא היה חסיד של ריבוי שירותים בחברה והעדיף לשפר את הקיים לפני שקופצים לשירות חדש. בכיר בחברה אומר שזו גם המדיניות עכשיו.

סלקום תעדיף להתמקד במכירת שירות טוב ואיכותי בקצב של 1 ג'יגה מאשר להתעסק בגימיקים שיווקיים. יש בכך מן ההיגיון. בסוף גם משתמשים כבדים לא זקוקים לקצבים כה גבוהים בשימוש ביתי. סלקום משווקת את הסיבים שלה דרך תשתיות חברת IBC שהיא שותפה בה יחד עם הוט. ולכן החלטה על קצב גבוה יותר הוא שירות שבעלי המניות ב- IBC יידרשו להחליט עליו ולא סלקום לבד, וכנ"ל גם בהוט.

מפרטנר נמסר בתגובה כי "נראה שמאז שפרטנר פייבר השיקה מהירות שיא בגלישה על גבי סיבים אופטיים בישראל, המתחרים נמצאים בסחרור, ובצדק. פרטנר היא החברה היחידה בישראל שמציעה גלישה ללקוחות פרטיים במהירות של עד 3 ג׳יגה בטכנולוגיית פרייבט פייבר".

מ-IBC ומבזק לא נמסרו תגובות.