נתנו לשני בני נוער לנהל נכסי קריפטו במיליוני דולרים. מכאן הכל התחיל להסתבך

האחים קאג'י נעלמו לאחר שטענו שהאקרים גנבו כסף מחברת ההשקעות שלהם Africrypt, והותירו משקיעים דרום אפריקאיים בניסיון לקבל בחזרה את כספם

הזינוק במחירי הביטקוין ובמטבעות אחרים סייע לחברות כמו Africrypt למשוך משקיעים / צילום: Shutterstock, Wit Olszewski
הזינוק במחירי הביטקוין ובמטבעות אחרים סייע לחברות כמו Africrypt למשוך משקיעים / צילום: Shutterstock, Wit Olszewski

כשגיל מודיט גייס קצת מזומנים ממכירת הבית שלה בשנה שעברה, חברה הכירה לתושבת יוהנסבורג את אמיר קאג'י, בחור בן 18 שניהול חברת השקעות דרום אפריקאית במטבעות קריפטו.

מודיט, בת 72, ראתה הזדמנות להגדיל את כמות המזומנים שלה על-ידי הצטרפות לשיגעון הביטקוין. הגיל של קאג'י לא הטריד אותה. להיפך, "אני שמחה שהוא צעיר, הוא יודע יותר ממני", כך היא אומרת שחשבה בזמנו.

מודיט השקיעה כמיליון ראנד דרום אפריקאי, המקבילים לכ-70 אלף דולר, בסוף שנה שעברה בחברה Africrypt. החברה הוקמה על-ידי קאג'י ואחיו ראיס ב-2019, כשהיו בני 16 ו-19, בהתאמה. מודיט אומרת שאמרו לה שהחברה תסחור בביטקוין ונכסים דיגיטליים אחרים על-ידי שימוש באלגוריתם שפיתחו האחים.

האחים קאג'י משכו מיליוני דולרים בהון מהשקעות לחברה עד שבאביב הזה הכל החל להתפרק. באפריל, אמרו האחים למשקיעים שהחברה נפרצה והכסף נגנב, מה שהכריח אותם להפסיק את כל פעילותה של Africrypt. ואז הם נעלמו.

הצמיחה וההיעלמות של Africrypt קרו בזמן של שוק לוהט במטבעות קריפטו. מחירי ביטקוין, אתר ואפילו נכסים שהוקמו כבדיחה - כמו דוג'קוין - טיפסו לשמיים באביב. זה משך משקיעים אינדיבידואליים לחברות כמו Africrypt, המציעות דרך להרוויח מהשוק ההפכפך בעזרת אסטרטגיות השקעה שהפכו את הקרקע הלא מוכרת של מטבעות הקריפטו לנגישה ומושכת.

רבים מהמשקיעים של Africrypt באו מתוך מעגל של אזרחי דרום אפריקה אמידים שכלל ספורטאי מפורסם ובעלי חברות. לקוחות כמו מודיט פגשו את האחים דרך חברים או משפחה והכירו להם אחר כך לקוחות נוספים.

נכסים בשווי 3.6 מיליארד דולר?

כמות הכסף שניהלה החברה, וכמה חייבים האחים למשקיעים - נתונים במחלוקת. עורך דין של קבוצת משקיעים אחת אומר שהוא מאמין ש-Africrypt, או ארגון שהחברה הייתה חלק ממנו, שלט בכתובת בבלוקצ'יין שבשלב מסוים החזיקה נכסים בשווי 3.6 מיליארד דולר אבל כעת אין בה כלום.

ראיס קאג'י, מנכ"ל Africrypt שהוא כיום בן 21, אומר שהחברה מעולם לא ניהלה כמות כזו של כסף עבור לקוחותיה. נכסי החברה תחת ניהלו הגיעו למעט יותר מ-200 מיליון דולר בשיא השוק, וכ-5 מיליון דולר חסרים לה, כך אמר לוול סטריט ג'ורנל בסוף יוני. שני האחים ונציגיהם מאז לא החזירו טלפונים או תשובות להודעות דואר אלקטרוני לגבי כתבה זו.

מאז אפריל, קבוצת משקיעים שכרה עורכי דין על מנת לנסות למצוא את הכספים, בעוד שקבוצה אחרת החלה צעדים משפטיים בניסיון לפרק את Africrypt ולקבל את כספם בחזרה.

עולם מטבעות הקריפטו צמח במידה רבה מחוץ לפיקוח של רשויות הפיקוח הפיננסי במדינות רבות, כולל דרום אפריקה וארה"ב. זה הותיר לרשויות כמו ה-SEC בארה"ב להתערב רק כשהן חושבות שחוק קיים ניתן ליישום על נכס דיגיטלי מסוים או עסקה, אם כי כמה רשויות סביב העולם כעת מבקשות שליטה גדולה יותר.

בחודש שעבר אמרה רשות הפיקוח הפיננסי של דרום אפריקה שנכסי קריפטו לא נתונים כעת לרגולציה על-ידי אף חוק של התחום הפיננסי, ורשות ההתנהגות בתחום הפיננסי (Financial Authority Conduct Authority) "לא נמצאת בעמדה לנקוט כל פעולה רגולטורית" לגבי Africrypt. היעדר הפיקוח עשוי להותיר למשקיעים של Africrypt מעט הגנות ולסבך את מאמציהם לקבל את כספם בחזרה. האופי המבוזר של מטבעות הקריפטו והאנונימיות שהם מטילים על משתמשים גם הם מהווים מכשולים.

"המנגנונים הנורמליים או הכלים שאנו נשתמש בהם כרגולטור, אין לנו אותם במקרה הזה", אמר ברנדון טופהאם, ראש מחלקת אכיפה והגינות שווקים ב-FSCA. "אין לנו כוח שיפוט", אבל המשטרה חוקרת את העניין, אמר.

דובר של משטרת דרום אפריקה הפנה שאלות על האחים קאג'י ועל Africrypt ל"נצים", יחידה חוקרת מיוחדת במשטרה. דובר של היחידה אמר שלא נפתח תיק בנושא.

לואיס פריאס, בעלים בשיתוף של שלוש תחנות דלק וחברת מיכליות, שמע על Africrypt דרך חבר. הוא אומר שפגש את ראיס קאג'י בעיר דורבן, וחש חיבור אליו כשלמד שאביו של הבחור הצעיר, כמוהו, סובל משיתוק חלקי. זמן לא רב אחר כך, האב ביקר את פריאס בפרברי דורבן לקפה, כך אמר.

פריאס אומר שקשריו למשפחת קאג'י העמיקו משם: ההורים הזמינו את פריאס לארוחת צהריים, ושתי המשפחות התחברו עקב העניין המשותף שלהן במכוניות יוקרה. במשפחת קאג'י נוהגים בפורשה ולמבורגיני, בין היתר, כך אמר. פריאס אמר שתמך בהרשמה של ראיס למועדון פורשה הפתוח לחברים בלבד.

בתחילת הדרך, פריאס השקיע 200 אלף ראנד ב-Africrypt, החל ביולי 2020, ואחר כך הגדיל את ההשקעה למיליוני ראנד. האחים הבטיחו לו שהם מגבילים את הסיכון להון שלו על-ידי מסחר רק ב-20% מהכספים שהשקיע בחברה, כך אמר.

במשך הזמן, אומר פריאס שאמרו לו שהכספים שלו מייצרים תשואה של בין 8% ל-9% בחודש. מודיט אומרת שקיבלה כ-10% בחודש ברווחים. שניהם הותירו את הרווחים האלה מושקעים בחברה.

מצגת למשקיעים של Africrypt שנצפתה בידי הג'ורנל הציעה מבט על התוצאות של 20 חודשי מסחר בשלושה תיקי השקעות, עד אוגוסט 2020. משקיעים יכלו להיכנס עם סכום נמוך אפילו של 10,000 ראנד לתיק השקעות פאסיבי, שההחזרים ממנו היו בין 1.5% לחודש ל-4.4%. תיק שתואר כאגרסיבי, והשקעה מינימלית בו הייתה מיליון ראנד, התגאה בהחזרים שהגיעו עד 13% לחודש. אף אחד משלושה סוגי התיקים לא הציג הפסד באף חודש.

אחרי חצי שנה של השקעה אצל האחים קאג'י, אומר פריאס שסיפר לשותף העסקי שלו, חברו הטוב ביותר והרופא המשפחתי שלו על Africrypt.

אבל באביב הכל החל להתפרק.

עבור פריאס, הסימן הראשון לצרות הופיע כשהבן שלו ניסה ללא הצלחה למשוך 50 אלף ראנד בסוף מרץ. פריאס אומר שאמרו לו שוב ושוב שהבקשה נמצאת בתהליך. כמה ימים אחר כך, גילה שהוא לא יכול להיכנס לאתר ולבדוק את המאזן בחשבון שלו.

פריאס אומר שמצא עצמו במקום בעייתי. "בשבילי, זה לא רק הכסף", הוא אומר. "הייתה לי מערכת יחסים אישית עם החבר'ה האלה".

ובכל זאת, ב-12 באפריל שלח הודעת דואר אלקטרוני לראיס קאג'י וביקש החזר מלא.

יום אחר כך, הוא ומשקיעים אחרים קיבלו מכתב מאמיר קאג'י בו נכתב שמערכות החברה נפרצו. אמיר, מנכ"ל Africrypt, אמר שהחברה ניסתה לשחזר את הכספים וביקש מהמשקיעים להיות סבלניים ולא לנקוט פעולה חוקית בגלל שזה רק יעכב את תהליך השחזור.

פריאס אומר שפנה לעורך דין מיד.

האחים מסתתרים כעת

האחים קאג'י כרגע מסתתרים בכלל שקיבלו איומים על חייהם, כך אומר ראיס. הם מתכננים לחזור לדרום אפריקה כדי להופיע בבית המשפט ב-19 ביולי לדיונים על פירוק Africrypt, כך אמר לג'ורנל בחודש שעבר.

בזמן שפריאס ומשקיעים אחרים מחכים לקבל בחזרה את כספם, מודיט עשויה להיות אחת הבודדות שיש להם מזל. בפברואר, האישה, משווקת של תוספי מזון, הייתה צריכה לשלם תשלום ראשון על דירה חדשה.

"חשבתי לעצמי, 'אני לא רוצה לשלם כשאני מקבלת 10% על מיליון כל חודש'", כך אמרה. ובכל זאת, משכה את מיליון הראנד שהשקיעה בהתחלה והותירה עוד 200 אלף ראנד ברווחים שצברה בתוך החשבון שלה ב-Africrypt.

מודיט אומרת שהיא עדיין מקווה לקבל את שאר הכסף בחזרה.

פריאס, בינתיים, אומר שניסה ללחוץ על האחים קאג'י להחזיר את הכספים שלו בזמן שהוא ממשיך לבחון את פעילותם. הוא אומר שאמר לראיס שיפנה עם כל מידע שיגלה לרשויות.

באמצע יוני, קיבל הודעת טקסט מראיס: "בהצלחה אחי, כמו שאמרתי כשזה קורה אין שום דבר שאוכל לעשות בשבילך. אני מקווה שאתה מבין מה זה אומר באופן ברור מאוד לפני שתעשה משהו טפשי".