פז נפט | בלעדי

אין רגע דל בפז: תפעל לגיוס שותף שישביח את נכסי הנדל"ן שלה ויזרים מאות מיליוני שקלים

בשלב הראשון תקים פז חברת נדל"ן ייעודית ותקצה לה יותר מ-20 נכסים המיועדים להשבחה בפריסה ארצית, אשר נבחרו על פי פוטנציאל ההשבחה הקיים בהם

הראל לוקר / צילום: איל יצהר
הראל לוקר / צילום: איל יצהר

אין רגע דל בחברת האנרגיה והקמעונות פז. יום לאחר שדיווחה כי תפעל לפצל מתוכה את בית הזיקוק באשדוד, לגלובס נודע כי החברה שכרה את בית ההשקעות ווליו בייס לצורך גיוס שותף מתמחה להשבחת פעילות הנדל"ן שלה.

בימים הקרובים צפויים יועצי הבנקאות להשקעות של ווליו בייס לפנות לחברות נדל"ן נבחרות בישראל, בהצעה להשקיע עד חצי מיליארד שקל בחברה משותפת שתחזיק ביותר מ-20 נכסי נדל"ן בעלי פוטנציאל השבחה גבוה, שנמצאים בבעלותה של פז.

לצורך מימוש הפוטנציאל הקיים בנכסי הנדל"ן שלה, החליטה פז על הקמת חברת נדל"ן ייעודי ועל רצונה לצרף שותף מתמחה מתחום הנדל"ן, בעל יכולות ניהול, ייזום והשבחה. חברת הנדל"ן תפעל בדרך של מיזוג נכסים והשבחת נכסי נדל"ן נבחרים של פז.

פז תתרום כאמור לחברה המשותפת יותר מ-20 נכסים בעלי פוטנציאל השבחה גבוה, ואילו השותף יוכל לבחור בין הקצאת נדל"ן בשווי של 400-500 מיליון שקל להזרמת מזומן באותו היקף. פוטנציאל ההשקעה כולל הצפת ערך משמעותית מהשבחה של נכסי פז, שחלקם כבר נמצאים בשלבים שונים של השבחה.

השת"פ יוכל להתרחב לנכסים נוספים

כמו כן, שיתוף הפעולה בין הצדדים בנכסים אלו יאפשר את הרחבתו לנכסים ועסקאות נוספות של פז. סך נכסי המקרקעין של פז (כולל שווי הקרקעות שבידי החברות הבנות השונות) עומד כיום על שווי של כ-4 מיליארד שקל.

בשלב הראשון תקצה פז לחברת הנדל"ן הייעודית תמהיל של יותר מ-20 נכסים בפריסה ארצית, אשר נבחרו לפי פוטנציאל ההשבחה הקיים בהם. נכסים אלו כוללים מגרשים עצמאיים, אתרים עם זכויות מאושרות ואתרים שבהם מקודמות זכויות הנאמדות בהיקף של כ-150 אלף מ"ר.

תמהיל הנכסים כולל ייעודי קרקע שונים, ובהם מגורים, משרדים, מסחר, לוגיסטיקה ומלונאות. שלושה מהם ממוקמים בת"א, אחד בפתח תקווה ואחד בנתניה.

אחד הנכסים שיועברו הוא קרקע בשטח של 2.75 דונם בשדרות בן צבי בת"א, שבה פועלת כיום תחנת הדלק פז בן צבי. בשטח זה קיימות כיום זכויות מאושרות לייעוד של מסחר ותעסוקה.

שטחים נוספים בתל אביב כוללים קרקע בשטח של 1.128 דונם ברחוב יצחק שדה, שעליה פועלת תחנת פז טל הגשר, ושמיועדת למסחר, תעסוקה ומגורים, וכן קרקע בייעוד דומה של 0.257 דונם ברחוב אליפלט, שעליה פועלת תחנת פז נווה צדק. בנתניה מדובר בקרקע של 1.8 דונם ברחוב הרצל, שבה ממוקמת תחנת פז נתניה עיר, המיועדת למסחר ומגורים.

קרקע נוספת שתועבר, בשטח של 2.74 דונמים, כוללת את תחנת פז געש שברחוב ז'בוטינסקי בפתח תקווה. בקרקע מקודמות זכויות למסחר ותעסוקה.

תוכנית פיצול לבית הזיקוק

השבוע דיווחה פז, הנסחרת בשווי של 3.85 מיליארד שקל, כי מאחר שלא הצליחה להשלים את ההליך למכירת בית הזיקוק המפסיד שלה באשדוד, הנחה הדירקטוריון את הנהלת החברה להכין תוכנית לפיצול בית הזיקוק ממנה, באמצעות חלוקת דיבידנד בעין או מהלך בעל אופי דומה, ולהביא אותה לאישור הדירקטוריון.

פז, המתנהלת ללא גרעין שליטה, נמצאת בעיצומו של הליך למכירת השליטה בה או למיזוגה, ובחברה ציינו כי "הדירקטוריון יבחן את התוכנית בשים לב גם להצעות השונות המוצעות לפז בעת האחרונה בקשר למיזוג ו/או לרכישת מניות החברה, ובהמשך להתפתחות במגעיה עם המציעים".

פז מנהלת כיום משאים ומתנים להשקעה בה עם שלושה משקיעים שונים: חברת הבנייה והתשתיות שיכון ובינוי, רשמת הסופרמרקטים פרשמרקט וקבוצת המשקיעים בראשות לאומי פרטנרס. שלושת הגופים האלו הגישו לדירקטוריון פז הצעות שונות לרכישת השליטה בחברה באמצעות מיזוג (פרשמרקט), מיזוג עם חברה בת (שיכון ובינוי) ובדרך של הזרמת הון כנגד הקצאת מניות (לאומי פרטנרס).

יש להניח כי גופים אלו ירצו להשפיע על החלטותיה של פז בנושא, במקרה שהמגעים עם מי מביניהם יבשילו לכדי הסכם מחייב. משום כך, צפויים המגעים עימם להסתיים עוד לפני בחירת השותף לפעילות הנדל"ן.

את פז מוביל כיום המנכ"ל ניר שטרן, ואת המגעים מול המציעים השונים מוביל יו"ר הדירקטוריון הראל לוקר. על פי ההערכות, אמורים המגעים מול המציעים השונים להסתיים עד ראש השנה, בשעה שתהליך בחירת השותף בפעילות הנדל"ן צפוי להיות ארוך יותר.