אושרה להפקדה תוכנית המתאר של אזור; "היישוב יפרוץ קדימה"

התוכנית מציעה היערכות לתוספת של כ-14,000 תושבים עד שנת 2035

צילום אוויר של אזור / צילום: דוברות משרד הפנים
צילום אוויר של אזור / צילום: דוברות משרד הפנים

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב החליטה להפקיד את תוכנית המתאר למועצה המקומית אזור. התוכנית כוללת תוספת של כ-4,400 יחידות דיור שייתנו מענה להיקף אוכלוסייה של כ-27,000 תושבים עד שנת 2035. התוכנית מציעה עירוב שימושים באזור התעסוקה במערב היישוב באמצעות תוספת של 1,400 יחידות דיור.

היישוב אזור נוסד עם קום המדינה על אם דרך יפו-רמלה-ירושלים, על חורבות היישוב הערבי יאזור. בשנת 1951 הוכרז היישוב כמועצה מקומית. היישוב מאופיין בתמהיל מגוון של בנייה צמודת קרקע, שיכונים ובמגדלי מגורים שנינו בשני העשורים האחרונים. מבני הציבור ביישוב מפוזרים בעיקר לאורך הרחובות העורקיים והמאספים, והמסחר מרוכז בעיקר באזור התעשייה וליד הכניסות ליישוב. היישוב מונה כ-12,700 תושבים. לפי המדד הכלכלי-חברתי של הלמ"ס, אזור מדורגת במקום 7 מתוך 10.

תוכנית המתאר, שהוכנה על-ידי צוות מתכננים בראשות האדריכלית נעמה מליס, מבקשת לשמר את איכויותיו הכפריות והקהילתיות של היישוב, תוך פיתוח הנגשה תחבורתית, מרכז מסחרי תוסס ואזור תעסוקה תומך. המתכננים מודעים היטב למיקומו של היישוב בין דרכים סואנות ואזורי תעסוקה ומלאכה, ולכן הם מציעים טבעת ייעור כ"מסננת אוויר עירונית".

כך או כך, ההתחדשות העירונית שהתוכנית מקדמת נשענת בחלקה על ציר מערכת תחבורה עתירת נוסעים (מתע"ן) המאושר בכביש 44, ועל תחנת המטרו המתוכננת במזרח היישוב. בסמוך לאזורים אלה, התוכנית קבעה בינוי גבוה ומעורב שימושים. הוועדה המחוזית שמה דגש על תמהיל הדיור המוצע סביב צירי המתע"ן, וקבעה כי תוכניות מפורטות שיוכנו בסמוך לצירים אלה, יכילו ככל הניתן לפחות 50% של דיור בר-השגה ודירות קטנות, וזאת בהתאם למדיניות הוועדה לפיתוח לאורך צירי מתע"ן.

התוכנית מגדירה את הרחובות קפלן, יצחק שדה ומשה שרת כשדרה המרכזית של היישוב, אשר כוללת בתוכה הן התחדשות עירונית והן בנייה צמודת קרקע. לאורך השדרה יהיו חזיתות מסחריות, כמו גם שטחי ציבור נרחבים. ליבת היישוב שבה בנייה צמודת קרקע מוגדרת בתוכנית כאזור לשמירה על תבנית הבנייה הקיימת.

בהיבט התעסוקה, התוכנית מציעה הגדלה של שטחי התעסוקה באזור התעסוקה הקיים במערב היישוב, תוך תוספת של 1,400 יחידות דיור. זאת, במטרה לרכז את התעסוקה בסמוך לאחת הכניסות ליישוב ולצירים של מערכת תחבורה עתירת נוסעים עתידית על כביש 44. שטחי תעסוקה נוספים מתוכננים בשטח שבו ממוקם כיום מפעל אופיס טקסטיל ובסמוך לתחנת המטרו המתוכננת.

בנוסף, התוכנית זיהתה והתייחסה לערכי שימור וערכים נופיים ביישוב, ובראשם נחל אזור העובר במרכזו ומצודת המישור הניצבת על גבעה בלב היישוב. התוכנית מייעדת חלק קטן משטח פארק אריאל שרון שבתחומה לטובת שימושי ספורט ופנאי מטרופוליניים.

מתכננת מחוז תל אביב במינהל התכנון, ד"ר אדר' חוה ארליך, ציינה כי "המועצה המקומית אזור תפרוץ קדימה בשנים הקרובות, הן בגלל שיקודמו תוכניות להתחדשות השיכונים הוותיקים והן בגלל המיקום האסטרטגי שלה שמושך תעסוקה. התוכנית תהווה את הבסיס לכך, ביוצרה מסגרת תכנונית ברורה להמשך".