בן אנד ג'ריס | פרשנות

מה קורה באמריקה, מה התגובה שמתכנן יאיר לפיד, ולמה המהלך של בן אנד ג'ריס הוא קריאת השכמה?

שר החוץ יאיר לפיד מתכוון לנצל את החקיקה הפנימית בחלק ממדינות ארה"ב למאבק משפטי בבן אנד ג'ריס, אבל סקר שבוצע בקרב היהודים האמריקאים חוזה כי רבים מהם יתייצבו דווקא להגנת חברת הגלידות

בבן אנד ג'ריס קיבלו החלטות דומות על חרם זמני לפחות על רוסיה, טורקיה, הונג קונג ומרוקו / צילום: Shutterstock, enchanted_fairy
בבן אנד ג'ריס קיבלו החלטות דומות על חרם זמני לפחות על רוסיה, טורקיה, הונג קונג ומרוקו / צילום: Shutterstock, enchanted_fairy

הודעת חברת הגלידות הפופולרית בן אנד ג'ריס על הפסקת ההתקשרות עם הזכיין הישראלי בשל סירובו להיכנע לדרישה להחרים את ההתנחלויות, היא צלצול השכמה רועם לישראל, המאותת על המתרחש באמריקה, ידידתנו הגדולה. לפני ימים אחדים התפרסם סקר שנערך בקרב יהודי ארצות-הברית, ותוצאותיו הן - בלשון המעטה - מזעזעות.

כמעט רבע מהיהודים האמריקאים סבורים כי ישראל היא מדינת אפרטהייד, 22% הסכימו לאמירה שלפיה ישראל מבצעת רצח עם מתמשך נגד הפלסטינים, ו-9% מהם סבורים כי לישראל אין כלל זכות קיום כמדינה ריבונית. בקרב הצעירים התוצאות גרועות בהרבה. הסקר מסמל את הסחף בעמדות האמריקאים כלפי ישראל, וכשזה בא מיהדות ארצות-הברית - זה כואב עוד יותר.

בן כהן וג'רי גרינפלד, מייסדי חברת הגלידות מורמונט, הם חיות פוליטיות עוד בטרם התחילו למכור את הגלידה הטעימה שלהם. שורשיהם בתנועה ההיפית, ובתוך החברה שהקימו קבעו כללים כמו תרומת חלק ניכר מהמחזור למפעלים קהילתיים. כהן מוכר כתומך ותורם נלהב של ברני סנדרס, והוא לא חוסך ביקורת מהמדיניות הישראלית.

בבן אנד ג'ריס קיבלו החלטות דומות גם לגבי טורקיה ורוסיה

השניים אומנם כבר לא בעלי החברה, אבל בעסקת המכירה ליוניליוור נקבע כי הדירקטוריון שלה יישאר עצמאי וימשיך בדרך שהתוו, והדירקטוריון הזה מורכב ברובו מאנשים בדמותם ובצלמם. בין השאר הם קיבלו החלטות דומות על חרם זמני לפחות על רוסיה, טורקיה, הונג קונג וגם מרוקו. הם היו פעילים במיוחד בעת המחאה על רצח ג'ורג' פלויד, ולכן היוו מטרה הגיונית ללחץ ארגוני ה-BDS והפעילים הפרו-פלסטינים בארצות-הברית לנקוט צעד דומה כלפי ישראל.

בשנה האחרונה הלחצים התגברו והגיעו לשיאם בעת מבצע "שומר החומות". בימים אלה נרשמו שיאים של התקפות אנטישמיות ואנטי-ישראליות ברשתות החברתיות, וגם בן אנד ג'ריס הייתה בין המותקפים. זה החמיר עד כדי כך שהחברה הפסיקה כליל את פעילות הסושיאל שלה למשך חודשיים.

מאחורי הקלעים הם כבר קיבלו את ההחלטה, אבל נתקלו ביריב עיקש ליישומה: הנהלת בן אנד ג'ריס ישראל, שמפעלה בארץ היה הראשון מחוץ לארצות-הברית, לא נכנעה ללחץ החברה וסירבה להחרים את ההתנחלויות, ובסופו של דבר הדירקטוריון האמריקאי החליט לא לחדש את הזיכיון לאחר שיסתיים בדצמבר 2022.

אלא שזו לא רק הגלידה. יוניליוור העולמית אומנם התנערה מהמהלך, אך לא תעשה דבר למנוע אותו, והיא מסתתרת מאחורי סעיף העצמאות של B&J's אמריקה. יש חשש שעוד חברות, בעיקר הקטנות יותר יאמצו צעדי חרם, בין אם למכירה בהתנחלויות או לרכישה מהן, דוגמת צעדי הסימון. יש לומר כי צעדים כאלה בדרך-כלל לא מוכתרים בהצלחה, ותוצרת ההתנחלויות נמכרת במקומות רבים בעולם.

אבל למהלך יש גם חשיבות סמלית משמעותית. הוא נותן את הלגיטימיות לצעדים ממשיים של השמאל האמריקאי הפרוגרסיבי האנטי-ישראלי, שיש לו מהלכים רבים במסדרונות הממשל הדמוקרטי. ברני סנדרס (גם הוא מורמונט) היה מהראשונים שפעלו בכיוון הזה, אבל מאפילות עליו כיום חברות הקונגרס האקטיביסטיות ראשידה טאליב, אילהאן עומר ואלכסנדרה אוקסיו קורטז. הלחצים שהן מפעילות על הבית הלבן והקונגרס להפסקת הסיוע ומכירת הנשק לישראל מתגברים וצוברים עוד ועוד תומכים עם כל מבצע נוסף ברצועה.

לא בטוח שהקשרים של הפוליטיקאים הישראלים יספיקו

התשובה הישראלית לכך היא ראשית מדינית, מול הממשל עצמו, וגם מול חברי הקונגרס המושלים והפוליטיקאים של שתי המפלגות, בדגש על הדמוקרטים. הנטייה המיוחסת לראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו (אף שהוכחשה על-ידו) לרפובליקנים, לא סייעה בכך, והקשר ההדוק שלו עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, לעומת העימות עם ברק אובמה, הרחיק את הדמוקרטים וסייע בעקיפין להתחזקות המגמה האנטי-ישראלית הזו. לשר החוץ יאיר לפיד, לשר הביטחון בני גנץ ולראש הממשלה נפתלי בנט יש כוונות טובות, וגנץ הצליח לייצר קשרים טובים בוושינגטון, אבל לא בטוח שזה מספיק.

שר החוץ לפיד פרסם הודעה תקיפה במיוחד והצביע על כיוון פעולה אפשרי: "ההחלטה של בן אנד ג'ריס היא כניעה מבישה לאנטישמיות, ל-BDS, לכל מה שרע בשיח האנטי-ישראלי והאנטי-יהודי. ליותר מ-30 מדינות בארצות-הברית יש חוקים נגד כניעה ל-BDS שעברו בשנים האחרונות. אני מתכונן ללכת אחת-אחת ולדרוש מהן להפעיל את החוקים האלה נגד בן אנד ג'ריס, מפני שהן לא יתייחסו אלינו בצורה כזאת בלי להיתקל במענה".

כלומר, לפיד מתכוון לגייס את החקיקה הפנימית הזו ברבות ממדינות ארצות-הברית (שקודמה על-ידי ממשלת נתניהו) למאבק משפטי בבן אנד ג'ריס - חרם על השטחים ייענה בחרם על בן אנד ג'ריס בטקסס? כנראה שלא - אבל כן במאבקים משפטיים נגדה, בתביעות בבתי משפט מקומיים ובמאבק ציבורי. אבל אם נחזור לאותו סקר בקרב יהודי ארצות-הברית, כנראה שרבים מאותם יהודים יתייצבו דווקא להגנת החרם של חברת הגלידות.