בן אנד ג'ריס: "לא נמכור גלידה בשטחים הפלסטיניים הכבושים"

בהודעת חברת הגלידה נכתב כי "אנו מאמינים שמכירת הגלידות שלנו בשטחים הפלסטיניים הכבושים לא עומדת בקנה אחד עם הערכים שלנו" • רה"מ נפתלי בנט: "החרם על ישראל - דמוקרטיה מוקפת איי טרור - משקף אובדן דרך מוחלט"

מוצרי בן אנד ג'ריס / צילום: Shutterstock, Arne Beruldsen
מוצרי בן אנד ג'ריס / צילום: Shutterstock, Arne Beruldsen

חברת הגלידות הפופולרית בן אנד ג'ריס פרסמה הערב (ב') הצהרה באתר שלה, לפיה היא לא תמכור יותר גלידות ביהודה ושומרון. "אנו מאמינים שמכירת הגלידות שלנו בשטחים הפלסטיניים הכבושים לא עומדת בקנה אחד עם הערכים שלנו. אנחנו שומעים ומכירים את החששות מצד האוהדים והשותפים שלנו", נכתב בהצהרה.

בן אנד ג'ריס אף הודיעו כי לא יחדשו את הסכם ההפצה באזור, שצפוי להסתיים בסוף השנה הבאה. בהודעה מהחברה נכתב כי "למרות שמוצרי בן אנד ג'ריס כבר לא יימכרו בשטחים הכבושים, נישאר בישראל באמצעות הסדר אחר".

ראש הממשלה נפתלי בנט מסר בתגובה: "גלידות יש הרבה, מדינה - יש לנו רק אחת. בן אנד ג'ריס החליטה למתג את עצמה כגלידה אנטי-ישראלית. זו החלטה שגויה מוסרית, ואני מאמין שתתברר גם כשגויה עסקית. החרם על ישראל - דמוקרטיה מוקפת איי טרור - משקף אובדן דרך מוחלט. החרם לא עובד ולא יעבוד, ונילחם בו בכל הכוח".

ההחלטה של בן אנד ג'ריס הגיעה לאחר קמפיין אנטי-ישראלי חזק ברשתות החברתיות שנמשך מאז חודש מאי ומבצע "שומר חומות". החברה, כמו חברות אחרות, ספגה ביקורת קשה ברשתות החברתיות מפעילי BDS. העמודים הרשמיים באנגלית של החברה ברשתות החברתיות לא פעלו מאז אמצע מאי, בעת המבצע, זאת בעקבות גולשים שהציפו אותם בתגובות על ההתנהלות העסקית של בן אנד ג'ריס ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים.

הרקע לכך הוא בין השאר העמדות החברתיות האקטיביות של בן אנד ג'ריס והמדיניות שלהם בנושא המושפעת משני המייסדים, בן כהן וג'רי גרינפילד, יהודים עם רקע היפי משהו. בין השאר, כהן וגרינפילד החליטו לתרום 7.5% מהכנסותיהם למטרות חברתיות ולפרויקטים קהילתיים.

בשנת 2000 השניים מכרו את החברה ואת המפעל ליוניליוור העולמית, לפי ההסכם, לחברה נבחר דירקטוריון עצמאי שיתמקד בשמירת שלמות המותג ואיכות המוצר ובשימור והרחבת המשימות החברתיות של בן אנד ג'ריס. במהלך זה במקביל נחתם גם הסכם רישיון ייחודי ובלעדי עם בן אנד ג'ריס בישראל, שתפעל כחברה פרטית עם זכויות ייצור, שיווק, מכירה והפצה של מוצריה בארץ. 

החברה הישראלית הייתה הראשונה שבנתה מפעל של בן אנד ג'ריס מחוץ לארצות-הברית, והיא מוכרת את תוצרתה גם לאירופה.

בחשבונות הסושיאל העולמיים של החברה שמרו על שקט כמעט מוחלט, אפילו באירועי שיא כמו חודש הגאווה. הדממה גרמה לגולשים להצביע על היעדרות בן אנד ג'ריס מהרשתות כעל הצלחה שלהם, וההאשטאג #HasBenAndJerrysTweetedYet נעשה פופולרי בטוויטר.

"בסוף זה יגיע לפיצוץ"

האוטונומיה היחסית של הדירקטוריון האמריקאי של החברה, היושב בורמונט, הביאה בין השאר להמשך האקטיביות החברתית, וכך היא ארגנה מחאה שכללה 400 ק"ג גלידה על הדשא בגבעת הקפיטול כדי למחות על קידוחי נפט חדשים באלסקה ולהמחיש את הסכנות שבהתחממות הגלובלית ואת הנזק לסביבה. במחאת אוקיופיי וול סטריט ב-2011 פרסם הדירקטוריון הודעת תמיכה במפגינים; ובמחאות על רצח ג'ורג' פלויד, אתר האינטרנט של החברה הוקדש למחאה.

הצעד כעת נראה מרחיק לכת יותר, שכן החברה לא נקטה אקטיביזם נגטיבי עד כה. ארגונים יהודיים בארצות-הברית כבר הביעו מחאה נגד החברה, ויש קריאות לחרם נגדי על חברת הגלידות ועל יוניליוור, החברה-האם.

לפי גורם המקורב לחברה, "זה סיפור שמתנהל כבר חודשים, ועד כה הצליחו לבלום אותו, אבל מבצע 'שומר החומות' האיץ את זה מחדש. BDS ניסו להפעיל לחץ על כמה וכמה יצרנים, ובן אנד ג'ריס לצערנו נכנעו. אבי זינגר, בעלי החברה בישראל, הקים בהשקעה שלו את המפעל לייצור המקומי לפני כ-30 שנה, כשחזר לישראל מארצות-הברית עם רישיון לייצר ולהפיץ את הגלידות של בן אנד ג'ריס. המפעל ממוקם בבאר טוביה, ואין סיכוי שהוא יפסיק בעשייה שלו.

"אבי לא ייכנע כל-כך מהר, וברור שיש פה הליך משפטי-חוזי עוד ארוך שהוא ינהל בשנה וחצי, הוא ימשיך לייצר גלידה וימשיך גם למכור בשטחים, וברור לי שבסוף זה יגיע לפיצוץ. גם ברור לי שמה שלא יהיה, הוא ימשיך לייצר גלידה, יש לו את כל הידע ואת כל המכונות. יכול להיות שזה בסופו של דבר יהיה במיתוג אחר".

"גלידה היא לא חלק מהפוליטיקה"

בארץ קיבלו את ההודעה די בתדהמה, ובהודעה מבן אנד ג'ריס ישראל נאמר: "בן אנד ג'ריס העולמית החליטו שלא לחדש את ההסכם איתנו בעוד כשנה וחצי, לאור סירובנו לדרישתם להפסיק למכור בכל רחבי ישראל. אנו קוראים לממשלת ישראל ולציבור הצרכנים לא לאפשר להחרים את ישראל - זוהי פעולה חסרת תקדים מצד יוניליוור, הבעלים של בן אנד גריס העולמית. גלידה היא לא חלק מהפוליטיקה. אנו קוראים לישראלים להמשיך לקנות את התוצרת הישראלית המפרנסת מאות עובדים באזור הדרום".

יוניליוור ישראל מתנערת מהמהלך: "אנו מודעים להחלטת בן אנד ג'ריס ומבקשים להבהיר: ליוניליוור ישראל אין כל קשר למותג בן אנד ג'ריס בישראל, המנוהל על-ידי זכיין ומתחרה של יוניליוור בשוק הגלידות המקומי. ההחלטה של בן אנד ג׳ריס התקבלה על-ידי הדירקטוריון העצמאי של בן אנד ג'ריס העולמית. יוניליוור ישראל גאה מאוד בהיסטוריה שלה בישראל ומחויבת לחלוטין לנוכחותה בארץ. החברה מעסיקה כ-2,000 עובדים במטה, במערך הלוגיסטי ובעיקר במפעלים שלנו בערד, בעכו, בצפת ובחיפה, ורק בעשור האחרון השקיעה יוניליוור בפעילותה בישראל למעלה ממיליארד שקל. החברה תמשיך להשקיע באנשיה, במותגיה ובעסקיה בארץ".

גם בממשלה זועמים על הצעד. שר החוץ יאיר לפיד מסר כי "ההחלטה של בן אנד ג'ריס היא כניעה מבישה לאנטישמיות, ל-BDS, לכל מה שרע בשיח האנטי-ישראלי והאנטי-יהודי. ליותר מ-30 מדינות בארצות-הברית יש חוקים נגד כניעה ל-BDS שעברו בשנים האחרונות. אני מתכונן ללכת אחת-אחת ולדרוש מהן להפעיל את החוקים האלה נגד בן אנד ג'ריס, מפני שהן לא יתייחסו אלינו בצורה כזאת בלי להיתקל במענה".

שרת הפנים איילת שקד צייצה בתגובה: "והגלידה שלכם לא עולה בקנה אחד עם הטעם שלנו. נסתדר בלעדיכם".

ממועצת יש''ע נמסר: "לצערנו, חברת גלידות החליטה להחרים את יהודה, שומרון ובקעת הירדן ובשל כך לגרום לפיטוריהם של מאות עובדים ישראלים בדרום. אין צורך לרכוש מוצרים מחברות אשר מחרימות מאות אלפי אזרחי מדינת ישראל, בגלל המקום שבו הם בחרו לגור. אנחנו מחזקים את ידיה של החברה הישראלית, אשר סירבה להחרים חלק נכבד מאזרחי ישראל, ואנחנו מקווים שחברת בן אנד ג'ריס תחזור בה בהקדם מההחלטה המפלה הזאת, אשר מביאה רוח רעה לתחום כל-כך מתוק. בימי הקיץ החמים, אנחנו ממליצים לישראלים בכל רחבי הארץ לאכול גלידות ישראליות טעימות ומתוקות, שלא כוללות פיטורי מאות עובדים ישראלים".

מנגד, תנועת "שלום עכשיו" בירכה על ההחלטה ומסרה: "החלטת בן אנד ג'ריס מבהירה כי גם אם בימין המתנחלי ימשיכו לנסות להעלים את הקו הירוק, העולם מבחין היטב בין ישראל הריבונית לבין השטחים הכבושים. חברות בינלאומיות מעוניינות לעשות עסקים עם מדינת ישראל, אך לא מוכנות להשלים עם המשך השליטה הצבאית על מיליוני פלסטינים ועם מפעל ההתנחלויות.

"בממשלת השינוי מבינים היטב את הנזק האדיר שמסב מפעל ההתנחלויות לישראל. מי שרוצה לחזק את הכלכלה הישראלית ולהימנע מחרמות ומביקורת בינלאומית, שיפעל לסיום הכיבוש".