בן אנד ג'ריס | פרשנות

סאגת בן אנד ג'ריס: עם כל הכבוד לערכים, בסוף הכסף ידבר

קשה לראות זכיין ישראלי שיסכים להיכנס לנעלי אבי זינגר בתנאים של חרם על יהודה ושומרון, והחברה העולמית לא תהיה מוכנה לוותר על השוק הישראלי כולו • ערכים זה דבר נחמד, אבל בדירקטוריון של חברה אמריקאית, בסוף הכסף מדבר

מפעל של בן אנד ג'ריס / צילום: Associated Press, Toby Talbot
מפעל של בן אנד ג'ריס / צילום: Associated Press, Toby Talbot

ספק אם בחברת בן אנד ג'ריס, ובתאגיד יוניליוור העולמי שמחזיק בבעלות עליה, הבינו את עוצמת הסערה שתתעורר בעקבות ההודעה שהוציאו לתקשורת. מילא שלהודעה אין שום תוקף ממשי מיידי (הזכיין הנוכחי, אבי זינגר, מחזיק בחוזה לעוד שנה וחצי, שלפיו מותר לו למכור בכל מקום בישראל, כולל ביהודה ושומרון) - אבל בבן אנד ג'ריס עשו טעות כשלא הבינו את הכוח של הציבור הישראלי - ואת המורכבות של הפוליטיקה הפנים-ישראלית - כשמעצבנים אותו קצת יותר מדי.

אנחנו כישראלים אוהבים "לרדת" על עצמנו, נהנים מריבוי דעות בנושא הפוליטי והמדיני, ומבקרים קשות את הממשלה שלנו (כל ממשלה) בכל רגע נתון. אבל כשהביקורת היא חיצונית, בעיקר כשהיא מריחה מריח אנטישמית ואנטי-ישראלית, וכשמעורבות בה שלוש האותיות באנגלית השנואות ביותר על המיינסטרים הישראלי - BDS - אנחנו נעמדים כחזית אחידה ובצורה נגד הצוררים הבאים לפגוע בנו.

הציבור הישראלי מבין היטב שכניעה להודעה המבישה (ספק אם מנהלי יוניליוור יידעו לסמן על המפה היכן עובר הקו הירוק) תהיה מדרון חלקלק מסוכן ביותר. ניצחון לארגוני החרם האנטי-ישראלים, גם אם הוא מורלי ותקשורתי בלבד, ייתן להם רוח גבית להמשיך במאמצי החרם. עוד ועוד חברות עלולות להצטרף לקריאה כזו, והתדמית הישראלית כמדינה דמוקרטית וליברלית וכאומת סטארט-אפ תמשיך להיפגע.

ניסיון חרם כזה, בוודאי מיצרנית הגלידה המובילה בארה"ב ואחת הגדולות בעולם, כדאי להרוג כשהוא קטן. לכן, גם ישראלים המתנגדים לנוכחותנו ביהודה ושומרון, תומכים בגישת "הכול או כלום" - לא נסכים להפרדה הזו בין חלקי הארץ, ולא ניתן לכם לקבוע היכן למכור גלידה והיכן לא.

התוצאה: ענקית הגלידה, שרצתה בסך-הכול להיראות "ערכית" ולקושש כמה נקודות זכות בקרב השמאל הרדיקלי בארה"ב, מצאה את עצמה בלב סערה. המהלך שלה עלול להתברר כטעות עסקית קשה מבחינתה, גם ברמה הבינלאומית.

אני מעריך שכתוצאה מתגובת הנגד הזועמת שלנו, בוודאי אם גם נממש את איומינו, החברה תמצא את הדרך לרדת מהעץ בצורה אלגנטית, שלא תפגע בתדמיתה כלוחמת צדק, ולא תיישם בפועל את ההודעה הזו בעוד שנה וחצי. קשה לראות זכיין ישראלי שיסכים להיכנס לנעלי אבי זינגר בתנאים של חרם על יהודה ושומרון, והחברה העולמית לא תהיה מוכנה לוותר על השוק הישראלי כולו. ערכים זה דבר נחמד, אבל בדירקטוריון של חברה אמריקאית, בסוף הכסף מדבר.

הכותב הוא מומחה בינלאומי לשכנוע, שיווק, מכירות, העברת מסרים ומשא-ומתן