ראשי הוועדים בנמלים החרימו דיונים משפטיים וחויבו בהוצאות אישיות

5 ראשי ועדים עובדים בנמל אשדוד חויבו בהוצאות אישיות של 30 אלף שקל, ו-10 ראשי ועדים בנמל חיפה חויבו בהוצאות של 8,000 שקל - כך קבע ביה"ד הארצי לעבודה • זאת לאור אי-התייצבותם לדיונים ב-2018, עת פצחו עובדי הנמלים בשביתה רגע לפני החתימה על הרפורמה בנמלים

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock, ImageBank4u
נמל אשדוד / צילום: Shutterstock, ImageBank4u

שופטי בית הדין הארצי לעבודה הטילו הוצאות אישיות על 15 ראשי ועדי עובדים בנמלי אשדוד ובנמל חיפה, כשלוש שנים לאחר שאלה לא התייצבו לדיונים שקבע בית הדין על רקע שביתות עובדים בשני הנמלים, עת התגבשה לכדי חתימה הרפורמה בנמלים.

חמישה ראשי ועדים בנמל אשדוד חויבו בהוצאות של 30 אלף שקל כל אחד (מחצית מהסכום תועבר לחברת נמל אשדוד, והמחצית השנייה לאוצר המדינה), זאת בגין אי-התייצבותם לשלושה דיונים. 10 ראשי ועדים בנמל חיפה לא הגיעו לדיון אחד, ועל כן נפסק כעת כי כל אחד מהם יוציא מכיסו 5,000 שקל שיועברו לחברת נמל חיפה, ועוד 3,000 שקל יועברו לאוצר המדינה, ובסך-הכול ההוצאות שלהם יעמדו על 8,000 שקל כל אחד.

הרקע: הקמת נמלים פרטיים באשדוד ובחיפה

עד סוף השנה הנוכחית אמורים להתחיל לפעול שני נמלים פרטיים חדשים בישראל, האחד באשדוד והשני בחיפה. החלטת בית המשפט כעת מזכירה כי הקמתם היא פרי החלטה של הממשלה מ-2013, שהחליטה אז על הקמתם. "בעקבות ההחלטה על הרפורמה בנמלים הודיעה הסתדרות העובדים הכללית החדשה (ההסתדרות) על כוונתה להשבית את העבודה בחברות הנמל", מזכיר פסק הדין של סגן הנשיאה השופט אילן איטח, השופטת לאה גליקסמן והשופטת סיגל דוידוב-מוטולה, את הרקע הכללי בעניין.

בהמשך הוזכר כי ב-2016 הגיעו הצדדים להסכמות עקרוניות, וכי בקיץ 2018 הושגו הסכמות מתקדמות יותר. "בחודש מאי 2018, בעיצומו של המשא-ומתן בין הצדדים וללא כל הודעה מוקדמת כמתחייב על-פי דין, פרצה שביתה בחברות הנמל", נכתב עוד בהחלטה. כן מוזכר כי באותו ערב ניתנה החלטה של בבית הדין "לשוב לאלתר לעבודה סדירה, מלאה ותקינה ללא שיבושים כלשהם". לפי הנהלת נמל אשדוד, הצו לא כובד, ועל כן הם פנו לבית הדין בבקשה לפי פקודת ביזיון בית המשפט, אליה צורפו גם חמישה ראשי ועדים בנמל.

בדיון שנקבע לשעה עשר בבוקר חמשת ראשי הוועדים לא התייצבו, וכך גם לדיון המשך שנקבע בערב של אותו היום, הגם שבית הדין הוציא והעביר למשטרה צווי הבאה בעניינם. "כך הדיון בבקשת חברת נמל אשדוד לפי פקודת הביזיון, שהחל בשעה שמונה בערב, נמשך ללא התייצבות ראשי ועדי נמל אשדוד", נכתב בהחלטה.

בהמשך גם הנהלת נמל חיפה פעלה באופן זהה מול עשרה ראשי ועדים בנמל חיפה. לדיון נוסף שהתקיים בעניינים של שני הנמלים, ראשי הוועדים מנמל אשדוד שוב לא הצטרפו, וגם ראשי הוועדים מחיפה לא התייצבו, דבר שגרר בקשה להוצאות אישיות. בימים שלאחר מכן השביתה הסתיימה, אך הדיון סביב אי-התייצבותם והבקשה הוצאות אישיות מסתיימת רק כעת, עם ההחלטה כאמור להטיל עליהם הוצאות.

בהסתדרות טענו בעבר כי "בנסיבות המשמחות של סיום ההליך לצד קיום החלטות בית הדין בהמשך ההליך, אין מקום להשית על העובדים הוצאות אישיות. לעמדה זו צורפה "הצהרה משותפת" של ראשי הוועדים כולם (למעט אחד), שבהו הוצגה הזווית שלהם לאירועים, לפיה הצעדים שננקטו היו "טעות חמורה שאסור שתחזור", וכי "חשוב לקיים החלטות שיפוטיות".

אלא שבית הדין כעת, כאמור, לא קיבל עמדה זו וחייב את ראשי הוועדים בהוצאות. "משך 3 ימים ניסה בית דין זה לקיים דיונים בבקשות הללו, תוך שהפרת צו המניעה, על כל המשתמע מכך, נמשכת במלוא עוזה, ותוך הוצאת צווי הבאה לראשי הוועדים. כל זאת לא הועיל ,משראשי הוועדים שנקבע כי קיבלו זימונים לדיונים כדין וידעו על מועדי הדיונים ועל חובתם להתייצב אליהם לא התייצבו, וחלקם אף פעלו לחמוק מידיה של משטרת ישראל בניסיונה לבצע את צווי ההבאה", נכתב. עוד כתבו השופטים כי ראשי הוועדים בזבזו זמן שיפוטי וזלזלו בבית הדין.

יושבי-ראש הוועדים בנמל אשדוד הם גדי בוטבול, עמית שרף, דוד אפריאט, מיכל לוגסי ויעקב ליאני. ראשי הוועדים בנמל חיפה הם אייל זלץ, חביב כהן, אביעד רוזליס, אמיר שימקו, גיא עודי, אבי אדרי, אבי לוי, ליאור ברזני, צחי עמר ויוסף זאיד.

את חברת נמל חיפה ייצגו עורכי הדין אוהד גלעדי ומאור וייס ממשרד נ. פינברג ושות'. את חברת נמל אשדוד ייצגו עורכי הדין חיה ארמן, מיכל הברפלד והדר אלאור. את ההסתדרות ייצג עו"ד אלעד מורג.