קבינט הקורונה יתכנס מחר - האם תורחב רשימת המדינות מהן נדרש בידוד?

על פי ההערכות, לא יוטל בידוד על כלל השבים מחו"ל - אך רשימת המדינות מהן יידרש בידוד תורחב • יוון ככל הנראה תיכנס לרשימה, אחרי ש-35 מאומתים לנגיף שבו ממנה ב-10 הימים האחרונים

יוון. עשויה להיכנס לרשימת המדינות שעל השבים מהן יידרש בידוד / צילום: Shutterstock, Sven Hansche
יוון. עשויה להיכנס לרשימת המדינות שעל השבים מהן יידרש בידוד / צילום: Shutterstock, Sven Hansche

האם רשימת המדינות האדומות תורחב משמעותית או שמא יידרשו כל השבים מחו"ל לבידוד של 5-7 ימים? המחלוקת הזו תעלה לדיון עם התכנסות קבינט הקורונה מחר (ה') כשעל הפרק נידון נושא נתב"ג.

על פי הודעת הקבינט, "בדיון תובא תוכנית פעולה סדורה ומקיפה שתתן מענה להתפרצות זן הדלתא בישראל הכוללת את מתווה התו הירוק וכן מתווה לסוגיית הכניסה והיציאה מן הארץ. ועדת השרים מתכנסת בתום שבוע של העמקה, למידת הנתונים ושיח עם מומחים בארץ ובעולם שקיימו ראש הממשלה, שר הבריאות ובכירי מערכת הבריאות".

ההערכות הן שלא יוטל בידוד על כלל השבים מחו"ל וכי רשימת המדינות מהן יידרש בידוד תורחב והיא עשויה לכלול גם את יוון, היעד הפופולרי ביותר בימים אלה. בכל מקרה יש להניח שתינתן התראה של כשבוע ככל שתגדל רשימת המדינות מהן נדרש בידוד.

יותר מ-10% מהמאומתים נכון להיום מוגדרים כמאומתי חו"ל, משום ששבו לישראל בעשרת הימים הקודמים למועד האימות שלהם כחיוביים לקורונה. יש לזכור שאנשים אלה שהו כנראה במקומות נוספים עד אשר אובחנו ולכן ייתכן שנדבקו באירוע המוני למשל ולא בחו"ל, אולם הם יוגדרו כמאומתי חו"ל.

משרד הבריאות יבקש להרחיב את רשימת המדינות שמהן יידרש בידוד

מתוך כ-1,400 הנדבקים נכון להיום, מספר מאומתי חו"ל עמד על 150. מתוכם 118 הם מחוסנים. משרד הבריאות פרסם רשימה של מדינות מהן הגיעו המאומתים, ממנה עולה כי רובם הגדול, כ-130, לא נחתו מהמדינות שמוגדרות בסיכון (אדומות או כתומות), הסיבה היא שהמדינות מהן נחתו רוב המאומתים החדשים הן אלה שתנועת הנוסעים אליהן היא הגדולה ביותר: 35 מהם חזרו מיוון, ו-15 חזרו מארה"ב.

מהמדינות שיש אליהן אזהרת מסע חמורה והשבים מהן נדרשים לבידוד אובחנו 8 נוסעים - אף לא אחד מאיחוד האמירויות, שנכללת ברשימה. מהרשימה האדומה שבו 12 מאומתים, 7 מהם מאוזבקיסטן.

ביום שישי הקרוב (23.7) הרשימות יורחבו כפי שעדכן משרד הבריאות לפני כשבוע: ספרד תוגדר כמדינה ברמת סיכון מרבית כלומר שבנוסף לבידוד, גם יידרש אישור ועדת חריגים לטוס אליה וכמו גם קירגיסטן. לרשימה של המדינות באזהרת מסע חמורה, שנדרש בידוד מהחוזרים מהן, ייכנסו גם בריטניה, קפריסין, טורקיה וגיאורגיה.

מסתמן שמשרד הבריאות יבקש להרחיב את רשימת המדינות שמהן יידרש בידוד, אך הוא יידרש להציג לקבינט מספרים שמשקפים את יחס המאומתים שחוזרים מכל מדינה על פי מספר הנוסעים ועל פי מדדי התחלואה ביעד.

בבריטניה וספרד התחלואה בקרב השבים היא הגבוהה ביותר

מנתונים שהועברו לגלובס לתקופה שמה-16 ביוני ועד ה-18 ביולי עולה כי מתוך 421.4 אלף נכנסים לישראל (מכל מעברי הגבול) מספר המאומתים עמד על 1,136, כלומר שיעור של 0.27%.

מבין כלל הנכנסים לארץ, שיעור המחלימים/מחוסנים עומד על 75.4%.

בחלוקה על פי מדינות: מיוון נכנסו בחודש האמור כ-61 אלף נוסעים, 94% מהם מחוסנים. מספר המאומתים (עד 10 ימים בכניסה לישראל) הוא 116, כלומר 0.19% - מתחת לממוצע.

מארה"ב נכנסו כ-60 אלף איש, 53% מהם מחוסנים (משמע שילדים רבים נכללים בין הנוסעים וייתכן שגם זרים לא מחוסנים). מתוכם מספר המאומתים עמד על 76 קרי 0.13%

מטורקיה נכנסו כ-38 אלף איש, 76% מהם מחוסנים ומספר המאומתים עמד על 83, קרי 0.19% - מתחת לממוצע ועדיין נזכיר כי טורקיה תיכלל ברשימת המדינות שיש אליהן אזהרת מסע ומיום שישי ה23 ביולי כל השבים ממדינה זו, כולל מחוסנים ומחלימים יידרשו לבידוד.

מספר הנכנסים ממצרים עמד על כ-20 אלף, 85% מהם מחוסנים ומספר המאומתים עמד על 23, כלומר 0.12% בלבד. מקפריסין נכנסו כ-19.5 אלף כ-90% מחוסנים ומתוכם מאומתים 83 נוסעים בשיעור של 0.43%, גבוה מהממוצע. גם הנכנסים מקפריסין כאמור יידרשו לבידוד החל ב-23 ביולי.

המדינות שבהן בלטו נתוני תחלואה גבוהים מהממוצע הן בריטניה, ממנה נכנסו כ-14 אלף איש, 212 מתוכם מאומתים (0.87%), ספרד - ממנה חזרו כ-6000 איש - מתוכם מספר המאומתים הוא 86, כלומר 1.44% - שתי המדינות ייכנסו בסוף השבוע לרשימת המדינות מהן יידרש בידוד.

גם רוסיה, שכבר נמצאת ברשימה שיש אליה אזהרת מסע מרבית בולטת בשיעור התחלואה בקרב הנכנסים ממנה: כ-3,300 איש נחתו מרוסיה ומספר המאומתים עומד על 52 כלומר 1.56%. מספר הנכנסים מאיחוד האמירויות עמד על כ-4,500, מתוכם 13 אומתו חיוביים, שיעור של 0.29% - גבוה במעט מהממוצע.