לראשונה: בניית שני בתי מלון בחוף לידו באשדוד נעצרה ואף בוטלה ע"י הולחו"ף

דורון חזן, מהנדס העיר אשדוד: "זה אבסורד. זו תוכנית מאושרת שיש לה היתר. ליזם יש זכויות מוקנות עפ"י חוק. הבנייה של המלון כבר התחילה"

הפגנה נגד בניית בתי המלון בחוף לידו באשדוד / צילום: אשדוד רוצה שינוי
הפגנה נגד בניית בתי המלון בחוף לידו באשדוד / צילום: אשדוד רוצה שינוי

הולחו"ף (הוועדה לשמירה על הסביבה החופית) קיבלה היום (ה') החלטה דרמטית, כשהודיעה כי היא אינה מאשרת שתי תוכניות להרחבת בינוי בתי מלון בחוף לידו, הנמצא במרכזה של רצועת החוף באשדוד.

יש להבהיר כי בניית בתי המלון התחילה לפי תוכנית ישנה, והתוכנית הנדונה היא ניסיון של היזם להרחיב אותה. משמעות החלטת הולחו"ף היא עצירה או ביטול של פרויקט בינוי שכבר החל על-פי תוכנית תקפה משנת 2015.

התוכנית הראשונה (מגרש 12) מציעה הקמה של מלון בן 120 חדרים, בגובה 4 קומות, עם חזית "פעילה" עם שימושים ציבוריים בקומת הקרקע, על מגרש בשטח 4.5 דונם, במרחק של 66 מטר מקו המים. התוכנית השנייה (מגרש 17א'), מציעה בניית מלון עם 84 חדרים, בגובה 4 קומות, על מגרש בגודל של כ-3 דונם, במרחק 62 מטר מקו המים. היזם של שתי התוכניות הוא יעקב אברהמי מקבוצת "אופק השקעות", והאדריכלית היא לאה רובננקו.

לפי חוק שמירת הסביבה החופית, שנכנס לתוקף ב-2004, אין לבנות בטווח של 100 מטרים מקו המים. כן נקבע כי לכל בנייה או שינוי מהותי בטווח של 300 מטרים מהחוף נדרש הליך אישור מיוחד.

עם זאת, שתי התוכניות אושרו על-ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אשדוד טרם כניסתו של החוק לתוקף, ועל כן לא נדונו על-ידי הולחו"ף. כאמור, התוכניות שנדונו הן ניסיון להרחבה של תוכנית קיימת, שיש לה אפילו היתר בנייה.

בכתב החלטת הולחו"ף שהתפרסם אתמול נאמר כי "הוועדה ערה לכך שבשטח הנדון חלה תוכנית מאושרת הכוללת בינוי למלונאות, אך סבורה כי לאור אישורה של תמ"א 1 ותפיסות התכנון העדכניות לחוף הים במסגרתה, לא ראוי לאשר תוכניות חדשות הכוללות בינוי בתחום חוף הים".

לסיכום ההחלטה קוראת הולח"וף לעיריית אשדוד ולרשות מקרקעי ישראל "לפעול לבחינת האפשרות לניוד זכויות בנייה המאושרות ממיקומן הנוכחי אל מחוץ לתחום חוף הים". 

"קריאת כיוון לעיריית אשדוד" 

רוני סאיג, ממובילי המאבק נגד הבנייה בחוף לידו, הגיב להחלטה ומסר: "כפי שטענו בעבר, בתי המלון הנבנים בחוף לידו, נבנים בניגוד לאינטרס הציבורי הרחב. בהחלטת הוועדה היום אפשר לראות נחמה פורתא לתושבי העיר, אשר עמדו בגאון על שלהם ושלהן ויצאו למאבק נגד העירייה ונגד היזם. את אשר נעשה, ואת האישור שניתן ליזם להציב עובדות בשטח בבית המלון הראשון, לא נוכל כעת להשיב לאחור, אך בהחלט זוהי קריאת כיוון לעיריית אשדוד, אשר בפעולותיה הדורסניות סירבה לאמץ את תקנות וחוקים אשר היו מונעים זאת מלכתחילה״.

יעל דורי, ראש תחום תכנון בארגון אדם טבע ודין, מסרה: "הדיון הבוקר מהווה קריאת כיוון למוסדות התכנון אבל גם ליזמים ולרשויות - אי-אפשר עוד להתעלם לא משינוי האקלים שגורם להצרת החופים ולא מגידול הביקוש לחופים שגם גדל מספרית. אין כיום מקום לתכנון של בינוי על החופים. הם צריכים להישאר פתוחים ולשרת את הציבור הרחב. אדם טבע ודין מברך על ההחלטה. כעת יש מקום לבחון את כלל התוכניות הישנות על החופים בשיתוף רשות מקרקעי ישראל, שצריכה לעשות סדר ואף לפצות יזמים ששווקו להם תוכניות לא רלוונטיות".

אדר' דורון חזן, מהנדס העיר אשדוד, מסר: "עיריית אשדוד רוצה לראות פיתוח וקידום של רצועת החוף שלה. אנחנו מעוניינים לראות אצלנו עוד בתי מלון, חוץ מאלה שיש לנו. אני מבין שיש חוקים חדשים במדינה, שלא רוצים לראות בינוי על חוף הים, אבל זה אבסורד. כי מה שמותר לתל אביב, להרצליה ולבת ים, לבתי מלון ולחנויות, אסור בדרום הארץ. מה שמטריד אותי זה שיש פה יזם עם קרקע ועם תב"ע ועם זכויות מוקנות. במקום לשלוח אותו לשאת ולתת עם רמ"י על החלפת קרקעות, המדינה הייתה צריכה לשפות אותו. זה אבסורד. זו תוכנית מאושרת שיש לה היתר. ליזם יש זכויות מוקנות על-פי חוק. הבנייה של המלון כבר התחילה".