הפרצה הגדולה האחרונה בפיקוח על תקציב הביטחון לקראת סגירה

האוצר יגיש לממשלה הצעת החלטה למינוי חשב שיעמוד בראש היחידה האחראית על תשלומי שכר ופנסיה • תשלומים בהיקף כ-8 מיליארד שקל לשנה חולקו עד היום ללא בקרה

הרמטכ"ל אביב כוכבי / צילום: חיים הורנשטיין
הרמטכ"ל אביב כוכבי / צילום: חיים הורנשטיין

סופית: האוצר יגיש לאישור הממשלה הצעה למינוי חשב מטעמו שיעמוד בראש היחידה לתשלומי שכר וגמלאות בצה"ל (מופ"ת). מדובר ביחידה האחראית, בין היתר, על קביעת גובה קצבת הפנסיה של אנשי הקבע בצבא. היקף תשלומי הפנסיה לאנשי הקבע בצה"ל מגיע כיום לכ-8 מיליארד שקל לשנה. לאחר שבשנים האחרונות מונו חשבים למשטרה ולשירותי הביטחון נותרה מופ"ת אחד הגופים האחרונים בשירות המדינה שהורשה לפעול ללא פיקוח ישיר של האוצר.

על-פי נוסח הצעת המחליטים שתובא לאישור הממשלה, יבקש הרמטכ"ל בתוך 30 יום למנות עובד של אגף החשב הכללי לעמוד בראש יחידת מופ"ת, החל מ-1 לינואר 2022. החשב הכללי הוא זה שיבחר את החשב, שיושאל למערכת הביטחון לתקופת עבודתו. בדברי ההסבר להחלטה נכתב בין היתר כי "שקיפות תקציביהם של הגופים הבטחוניים היא מרכיב קריטי ביכולת הכנסת והציבור לבקר את ההוצאה הממשלתית על גופי הביטחון והמודיעין".

בשנים האחרונות התעוררה ביקורת ציבורית רבה על הגדלות לפנסיה שחילקה מופ"ת לאנשי הקבע שפרשו לגמלאות, ללא קריטריונים ברורים. בין היתר עמדה ההגדלה, המכונה הגדלת הרמטכ"ל, במוקד דוחות ביקורת חריפים של מבקר המדינה. מדובר בתוספת קבועה לפנסיה של כ-10% בממוצע שקיבלו אנשי הקבע עם יציאתם לגמלאות בגיל צעיר יחסית.

החשבים הכלליים באוצר הדגישו בדוחות הכספיים האחרונים של מדינת ישראל כי אין להם יכולת לאמוד את גובה ההתחייבות העתידית עבור פנסיית הגישור לגמלאי צה"ל, מאחר ואין בידיהם מידע מלא על אופן קביעת הפנסיה על-ידי צה"ל. בג"ץ דן בימים אלה בעתירה שהגישו "רווח נקי" ו"צדק פיננסי" לביטול הגדלת הרמטכ"ל, שעלותה השנתית לתקציב המדינה מוערכת במיליארד שקל . המדינה שבה וביקשה מבג"ץ לדחות את ההכרעה בעתירה, על-רקע חוות דעת פנימית של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אורית קוטב, שקובעת כי יש בעייתיות חוקית בתוספת המדוברת. העותרים פנו לאחרונה לראש הממשלה נפתלי בנט, לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשר הביטחון בני גנץ בתמיכה ביוזמה למנות חשב ליחידת מופ"ת.