עימותים אלימים בצרפת סביב השימוש ב"תו ירוק"; איסלנד תטיל מחדש הגבלות קורונה

יותר מ-150 אלף צרפתים הפגינו אתמול במחאה על השימוש המתוכנן ב"תעודת בריאות", מקבילה ל"תו הירוק" בישראל • בכמה ערים נרשמו תקריות אלימות, והמשטרה דיווחה על מעצרים ופצועים • במקביל, איסלנד הודיעה כי על רקע הזינוק במספר המקרים היא מאמצת מחדש הגבלות ציבוריות

מפגינים וכוחות משטרה בפריז, אתמול / צילום: Reuters, Benoit Tessier
מפגינים וכוחות משטרה בפריז, אתמול / צילום: Reuters, Benoit Tessier

כ-160 אלף בני אדם יצאו לרחובות צרפת אתמול (שבת) במחאה על השימוש המתוכנן ב"תעודות בריאות" - מקבילות ל"תו הירוק" בישראל, למשל - שייצרו לדברי המוחים "אפליה" בין מי שהתחסנו לבין מי שלא התחסנו, וכן בעקבות כוונה לחייב את עובדי מערכת הבריאות להתחסן נגד קורונה. שיעור המתנגדים לחיסון בצרפת, לפי סקרים שהתקיימו בשנה האחרונה, הוא מהגבוהים ביותר באירופה.

מפגינים בערים שונות ברחבי צרפת נשאו שלטים כמו "למען החירות" ו"נגד דיקטטורת הבריאות", בעקבות כוונת הרשויות להתחיל ולהשתמש ב"תעודות בריאות" - למי שקיבלו שתי מנות חיסון נגד קורונה או יציגו תוצאה שלילית עדכנית של בדיקת קורונה - כתנאי בכניסה לעסקים ולשימוש בתחבורה ציבורית. מספר המפגינים כמעט והוכפל לעומת מספרם בסוף השבוע שעבר. תקריות אלימות נרשמו בכמה ערים, והמשטרה השתמשה בגז מדמיע ודיווחה על מעצרים ופצועים.

הממשלה הצרפתית העלתה הילוך בשבועות האחרונים בניסיון להגביר את שיעור החיסון בצרפת, העומד על כ-44%, לעומת 49% בגרמניה וממוצע של 46% באיחוד האירופי. הפרלמנט הצרפתי אישר בסוף השבוע האחרון את השימוש בתעודות הבריאות, שצפוי להתחיל באוגוסט. לפי החוק שאושר, רק מי שיציגו אישור חיסון קבוע או בדיקה שלילית עדכנית יוכלו להיכנס לברים, מסעדות, לנסוע ברכבות המהירות או לבקר במתחמי קניות, למשל. הממשלה גם תסיר בעתיד את הסבסוד המוחלט לתושבים של בדיקות הקורונה, אותו אימצה מאז תחילת המשבר.

בנוסף, הפרלמנט הצרפתי אישר את יוזמת הממשלה לחייב את עובדי מערכת הבריאות במדינה להתחסן נגד קורונה, בניסיון למנוע את העברת הנגיף בין חולים למטופלים שאינם חולים ולהפחית את שיעורי התחלואה בקרב הצוותים הרפואיים, שכרוכים בין השאר במחסור חריף בעובדים בגלל הצורך להיות בבידוד או להתאושש מהמחלה. משרד הבריאות הצרפתי אמר כי המדינה מתמודדת כעת עם "גל רביעי" של תחלואת קורונה, עם כ-20 אלף מקרים חדשים ביום בשבוע האחרון, אך תמותה נמוכה של כ-20 מקרים ביום.

בתוך כך, איסלנד, שמרכזת עניין בינלאומי רב בעקבות שיעור ההתחסנות הגבוה של תושביה (74% מהתושבים מחוסנים באופן מלא, לעומת 61% בישראל), הודיעה כי על רקע הזינוק במספר המקרים היא מאמצת מחדש הגבלות ציבוריות. המדינה הקטנה, שבה חיים כ-320 אלף בני אדם, הייתה אחת הראשונות באירופה לפתוח מחדש את גבולותיה לתיירים מחוסנים. לעומת ימים ללא מקרים חדשים בשבועות האחרונים, בשבוע האחרון נרשם זינוק ומספר המקרים היומי הממוצע עומד על 100. רובם המכריע, לפי משרד הבריאות האיסלנדי, הוא של וריאנט הדלתא.

בעקבות זאת, הודיעו הרשויות על הגבלת פעילות הברים והמסעדות עד 23:00 בערב החל מאמצע אוגוסט, על החלה מחדש של הצורך לשמור מרחק של מטר בין אדם לאדם ועל מניעת התקהלויות של יותר מ-200 בני אדם.