"פתחנו במלחמת קיום": ארגוני הנכים טוענים שההבטחות לא מיושמות ומחדשים את המאבק

ארגוני הנכים צפויים להפגין לאורך היום בעשרות מוקדים ברחבי הארץ • בהודעה מטעם מטה המאבק נכתב: "אנו מצהירים כי ההפגנות ילכו ויתעצמו אם ממשלת ישראל, ראש הממשלה ושר האוצר לא יענו לבקשתנו האחת, להעביר את כל הכספים שהנכים אמורים לקבל על פי דין"

הפגנות הנכים באיילון / צילום: דוברות הנכים
הפגנות הנכים באיילון / צילום: דוברות הנכים

חסימות כבישים והפגנות בכל הארץ: ארגוני הנכים מפגינים הבוקר (א') וצפויים להפגין לאורך כל היום בעשרות מוקדים ברחבי ישראל, כאות מחאה על אזלת היד הממשלתית בטיפול במצוקתם. לדבריהם, ישנו פער גדול של מאות מיליונים ביישום חוק הנכים, ולכן הקצבה החודשית לה הם זכאים - נותרת נמוכה.

בהודעה לתקשורת, הדגיש מטה מאבק הנכים כי אנשיו מאסו ב"סיפורים, טריקים ושטיקים", ומתכננים לקיים עד 20:00 חסימות כבישים והפגנות. "אנו מצהירים כי ההפגנות ילכו ויתעצמו אם ממשלת ישראל, ראש הממשלה ושר האוצר לא יענו לבקשתנו האחת, להעביר את כל הכספים שהנכים אמורים לקבל אותם על פי דין, בלי שום קיזוזים שלא הוסכם עליהם מלכתחילה ולכבד את כל ההסכמים שנחתמו בעבר עם מובילי המאבק", הודיע מטה המאבק. "לא יהיו יותר פשרות - פתחנו במלחמת הקיום של כלל הנכים במדינה".

לאורך היום, מתכננים המוחים להפגין בצמתים בצפון ובהם מגידו, קרית אתא מצפון, צומת הצ'ק פוסט וצומת יקנעם. הפגנות צפויות גם בצומת גדרה, גוש עציון, חדרה, צומת השרון וצומת עזריאלי בתל אביב. עשרות מוקדים נוספים מתוכננים גם במרכז ודרום הארץ. בין היתר, יתקיימו מחאות בצומת סגולה בפתח תקווה, צומת צריפין, צומת כפר סבא מזרח, צומת קסטינה דרום, צומת מודיעין בעליות לירושלים, מחלף כפר סבא רעננה צפון, מחלף לה גווארדיה בתל אביב, מחלף לטרון כביש 1, מחלף מסובים, מחלף מורשה, מחלף ראשון לציון דרום ועוד.

באיחור ניכר של יותר משנה וחצי, דורשים הנכים כי תקציב המדינה הקרוב יכלול באופן מלא את יישום חוק הנכים. בשנת 2018 אישרה הכנסת בחקיקה כי קצבת הנכות תגדל בארבע פעימות, אך בהיעדרו של תקציב מדינה, שתיים מתוך הפעימות לא עוגנו בתקציב, וניתנו במסגרת קופסה תקציבית. כלומר, מענקים מחוץ למסגרת התקציב, הנקבעים בהסכמה בין משרד האוצר והמשרדים השונים. כעת, טוענים הנכים כי בפועל ישנו פער בין ההבטחות שניתנו להם, ובין הקצבה בפועל.