‏אושרה הקמת שכונת מגורים חדשה במקום שדה התעופה בהרצליה

התוכנית, המשתרעת על שטח של 176 דונם, כוללת 1,940 יחידות דיור • המועצה לשימור אתרים: "המועצה מתנגדת בתוקף למחיקת סיפורו ומורשתו של שדה התעופה"

שכונת מגורים חדשה במתחם שדה התעופה הרצליה שעתיד להתפנות / הדמיה: פרחי צפריר אדריכלים
שכונת מגורים חדשה במתחם שדה התעופה הרצליה שעתיד להתפנות / הדמיה: פרחי צפריר אדריכלים

ממשלת ישראל אישרה היום (א') בצהרים ברוב כמעט מוחלט את המשך פעולתה של הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור), ובהמשך היום החליטה הוועדה לאשר את תוכנית תמ"ל 1083 להקמת שכונת מגורים חדשה במתחם שדה התעופה הרצליה שעתיד להתפנות.

התוכנית, המשתרעת על שטח של 176 דונם, כוללת 1,940 יחידות דיור ו-350 יחידות דיור מוגן, 33,000 מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה וכן שטחים פתוחים בהיקף של 34,000 מ"ר.

בנוסף למגורים, התוכנית כוללת 33,000 מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה וכן שטחים פתוחים בהיקף של 34,000 מ"ר, בהם פארק עירוני שיתפרס על שטח של 21,000 מ"ר שיוקם במרכז התוכנית המשמר את תוואי מסלול ההמראה ההיסטורי. התוכנית מתבססת על קו המטרו העתידי, תחנת הרכבת מדרום ומתחם תחבורה חדש שמקודם בשטח תוכנית קריית שחקים.

שדה התעופה הרצליה הוקם בתקופת המנדט והיה המשכן הקבוע הראשון של טייסת 101, טייסת הקרב הראשונה של חיל האוויר הישראלי.

לתוכנית תמ"ל 1083 הוגשו התנגדויות רבות, בין היתר על-ידי המועצה לשימור אתרים, שטענה כי "התוכנית המוצעת, על אף שקרויה תוכנית המסלול, ומטרתה... הקמת שכונה בתוואי המסלול של שדה התעופה ההיסטורי, חוטאת להבנתנו למהותה לאור העובדה כי בפועל  היא חותכת את המסלול ומרוקנת את האתר מתוכן, כיוון שמנתקת את כלל מרכיביו כמו מגדל המים ששימש כמגדל הפיקוח, מבני העזר וחורשת הנ"מ שהיו מכלול אחד. התוכנית לא משאירה בפועל זכר מסיפור המקום והפוטנציאל הטמון בו".

אגודת התעופה הכללית טענה כי "הביקוש העיקרי לתעופה הכללית הוא במרכז הארץ, וזאת בשל ריכוזי האוכלוסייה והן בשל צורכי התעופה הכללית, שמתקיימת בשדה התעופה פעילות רבה, ושהוא משמש כשדה המרכזי להכשרת טייסים אזרחיים בישראל".

שרת הפנים איילת שקד מסרה: "מדובר בתוכנית משמעותית אשר מוסיפה 1,940 יחידות דיור בלב אזורי הביקוש. זו תוכנית ראשונה במתחם שדה התעופה המתפנה. מטה התכנון הלאומי ומינהל התכנון במשרד הפנים יחד עם משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל יקדמו תוכניות איכותיות נוספות במרכז הארץ שיתנו מענה הן להיצע יחידות הדיור והן לתשתיות. בנוסף, אפעל שהשדה לא יפונה עד שתקודם החלופה".

מיו"ר אגודת התעופה הכללית עו"ד נתנאל (נתי) פרץ נמסר, כי ״נמשיך לפעול ללא הרף ובכל האמצעים העומדים ברשותנו, לשמירה על שדה התעופה הרצליה, כך שלא יפונה עד שתוקם ותפעל חלופה מתאימה במרחק סביר ממיקומו של השדה כיום. זאת, כפי שנקבע בערכאות משפטיות ובהחלטות גורמי התכנון במדינה לשדות תעופה חלופיים אשר מכירים בחשיבותה של התעופה הישראלית. גם תושבי הרצליה מעדיפים מטוסים ולא בניינים, ריאה ירוקה ופתוחה ולא אתר בנייה לעשרות השנים הבאות״.

עו"ד מרים דונין שוב, ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות' עם המבורגר עברון, המייצגת בעלים פרטיים רבים במיתחם, מברכת על קדום התכניות: "המצאות השדה הוא בחטא, שכן השטח אף פעם לא היה מיועד לשדה תעופה. אין סיבה עניינית להשארותו במקום ויש לפנותו כשם ששדה דב התפנה. במצב דהיום, כשמחירי הדירות מאמירים, אין פתרון אלא להגדיל היצע במקומות ביקוש. אין חולק כי המיקום במזרח הרצליה משווע לכך".

התוכנית קודמה על-ידי רשות מקרקעי ישראל ונערכה על פרחי צפריר אדריכלים.