מגליל ים ועד חיפה: איפה תקבלו את ההנחה הגדולה ביותר במחיר למשתכן?

מכיוון שהתוכנית בנויה בבסיסה על הנחה משמעותית שהזכאים ייהנו ממנה בגין רכישת הדירות, שאלת גובה ההנחות במיזמים השונים הייתה אחת המרכזיות שנשאלו לגבי מחיר למשתכן, אבל גם אחת מהנתונות ביותר למחלוקת

מחיר למשתכן באר יעקב / צילום: איל יצהר
מחיר למשתכן באר יעקב / צילום: איל יצהר

היכן נקבע שיא ההנחות של "מחיר למשתכן"? התשובה המקובלת לשאלה זו היא קבוצת הפרויקטים שהוקמה בגליל ים שבהרצליה, ואולם היא לא נכונה. השיא נמצא דווקא בחיפה, אבל נעמוד עליו בהמשך.

מכיוון שהתוכנית בנויה בבסיסה על הנחה משמעותית שהזכאים ייהנו ממנה בגין רכישת הדירות, שאלת גובה ההנחות במיזמים השונים הייתה אחת המרכזיות שנשאלו לגבי מחיר למשתכן, אבל גם אחת מהנתונות ביותר למחלוקת. באוצר קבעו מחיר שוק כסמן מחירים להנחות - יולי 2015. כל ההנחות הרשמיות שהופצו על-ידי מארגני התוכנית התבססו על אותו חודש, מה שהפך אותן להנחות פיקטיביות. עוד בעיה שנוצרה הייתה שחלק גדול מהדירות מוקמות בשטחים לא מיושבים שלא היה בהם שוק נדל"ן, ולכן החישובים מלכתחילה היו תאורטיים בלבד.

לפניית גלובס, ערכה madlan חישובים של ההנחות על דירות, בהתאם למחירי השוק ולתאריכי ההגרלות של הפרויקטים השונים, וכאן התגלתה התמונה האמיתית. הפרויקט שכולל את ההנחה הגדולה ביותר על דירות נמצא דווקא בחיפה, בשכונת רמת אלמוגי.

מדובר באחת מהשכונות היקרות בחיפה, שבה נמצאה עתודה קטנה של קרקע של רמ"י, שבה הוקם פרויקט של כ-70 יחידות דיור, ממנו 48 יועדו למחיר למשתכן. מחירי הדירות בפרויקט נקבעו ל-14 אלף שקל למ"ר, הנחה של כ-45% לעומת מחירי השוק הנהוגים בשכונה, ורוכשי דירת 4 חדרים תאורטית של 110 מ"ר, זכו להנחה של 1.24 מיליון שקל.

למקום השני בגובה ההנחות הגיעו דירות בשכונת המע"ר במודיעין, שהוגרלו בשנה שעברה לפי מחיר ממוצע של 12,281 שקל למ"ר, הנחה של 45% ממחיר השוק, ושל 1.15 מיליון שקל בממוצע על דירת 4 חדרים.

פרויקטים בשכונת הרצל בבאר יעקב, ששווקו ב-2019, הגיעו למקום השלישי בגובה ההנחות, עם מחיר דירות ממוצע של 11,166 שקל למ"ר, הנחה של 47% ממחיר השוק במקום, ושל 1.09 מיליון שקל על מחיר של דירת 4 חדרים.

פרויקטים בגליל ים בהרצליה ששווקו בין השנים 2017-2019 הגיעו רק למקום הרביעי בגובה ההנחות. דירה בפרויקטים הללו עלתה בממוצע 19.2 אלף שקל. דירת 4 חדרים זכתה להנחה של 1.09 מיליון שקל.

מהצד השני, פרויקטים בפריפריה זכו להנחות הנמוכות ביותר: בדימונה, חריש, עכו וגם בבאר שבע נמצאו פרויקטים שסיפקו לרוכשי הדירות שלהם הנחות של 20-25% במחירי הדירות, שבאו לידי ביטוי בכ-300 אלף שקל במחירי דירות 4 חדרים.

טל קופל, מנכ"ל madlan, מסכם: "נראה כי דווקא בגלל שהמחירים במרכז ובאזורי הביקוש גבוהים, הם מאפשרים ליזמים יותר מרווח תמרון, כך שהם יכולים להציע הנחות טובות יותר. זאת, לעומת המחירים הנמוכים בפריפריה, שלא מאפשרים ליזמים גמישות גדולה מדי במחיר, מחשש שהפרויקט כולו יהפוך במהרה ללא רווחי".