חרף התנגדות היועמ"ש: הקמת רשות הרגולציה חזרה לטיוטת חוק ההסדרים

עם הקמת הממשלה הודיעו ראש הממשלה, שר האוצר ושר המשפטים על כוונתם להקים רשות שתטפל בנושא הפחתת הרגולציה, אולם בטיוטה הראשונית של חוק ההסדרים שפורסמה לפני כשבוע הפרק בנושא פשוט נעלם - והיום הוא חזר פנימה

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר
ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: יוסי זמיר

חרף התנגדות היועץ המשפטי לממשלה, הקמת רשות הרגולציה חזרה לטיוטת חוק ההסדרים שהתפרסמה היום (ב') בצהריים. כפי שנכתב, תוקם גם ועדת שרים לענייני רגולציה, וכן תוקם רשות רגולציה כיחידה עצמאית במשרד ראש הממשלה.

את העומד בראש רשות הרגולציה ימנה ראש הממשלה נפתלי בנט בהתייעצות עם שר האוצר אביגדור ליברמן, ויהיו בה בנוסף חמישה חברים - מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הממונה על התקציבים באוצר, המשנה ליועמ"ש ושני נציגי ציבור מטעם משרדי האוצר והמשפטים.

עם הקמת הממשלה הודיעו ראש הממשלה, שר האוצר ושר המשפטים על כוונתם להקים רשות שתטפל בנושא הפחתת הרגולציה, אולם בטיוטה הראשונית של חוק ההסדרים שפורסמה לפני כשבוע הפרק בנושא פשוט נעלם מתוכה - והיום הוא חזר פנימה.

הרשות החדשה שתוקם תהיה בעלת סמכויות רחבות להתערב לא רק ברגולציה חדשה אלא גם ברגולציה קיימת, והרגולטורים הממשלתיים יהיו כפופים לביקורת שלה. בראש רשות הרגולציה תעמוד מועצה שתנוהל על-ידי יושב-ראש מקצועי ועצמאי, ויכהנו בה נציגים ממשרד ראש הממשלה, מאגף התקציבים במשרד האוצר, ממשרד המשפטים וכן שני נציגי ציבור.

הרשות תקיים בקרה על "זרם" הרגולציה (תהליך קביעת רגולציה חדשה), קביעת עקרונות מנחים לרגולציה חכמה (רגולציה שתשמור על האינטרס הציבורי או לקידומו, תומכת בכלכלה תחרותית ובהפחתת יוקר המחיה ועוד); וכן יבוצע הליך דיגיטציה שבמסגרתו כלל הרגולציה החדשה, שקובעת חובה חדשה לקבלת אישור רגולטורי שלא הייתה קיימת קודם (כגון חובת רישיון חדשה), תיעשה באמצעות מערכת דיגיטלית. 

לין: צעד נכון ומבורך

עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בירך את ראש הממשלה נפתלי בנט, את שר האוצר אביגדור ליברמן ואת שר המשפטים גדעון סער על הסיכום עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לכלול את רפורמת הרגולציה בחוק ההסדרים. במקביל, לין דורש לכלול את שוק ההון ברפורמה זו.

"זהו צעד נכון ומבורך מאין כמוהו לצמיחת המשק ולחיזוק הכלכלה. לא הרבה מבינים את המשקל ואת החשיבות של ריסון נטל הרגולציה המוטל כיום על המגזר העסקי בכללו - מסחר ושירותים, יבוא, תעשיה, מלאכה, חקלאות וקמעונאות". 

לדברי לין, "רק ארגון ה-OECD אמר לנו את האמת, שאנו מפסידים את הסכום הפנטסטי של 75 מיליארד שקל מחמת עומס הרגולציה".