ארה"ב צפויה להביא את כלכלת העולם אל מעבר לקו ההתאוששות

כשהתוצר המקומי הגולמי ברבעון השני צפוי לעבור את הרמות שלפני המגפה, נראה כי אבן-דרך בשיקום הכלכלה העולמית נמצאת בהישג יד, כך אומרים אנליסטים

ג'נט ילן, שרת האוצר של ארה"ב / צילום: רויטרס, JONATHAN ERNS
ג'נט ילן, שרת האוצר של ארה"ב / צילום: רויטרס, JONATHAN ERNS

הכלכלה האמריקאית כנראה חזרה לרמה בה הייתה לקראת סוף 2019 בשלושת החודשים שנגמרו ביוני, וזה מסייע להעלות את התוצר העולמי לרמה הגבוהה מהרמות שהיו לפני המגפה בפעם הראשונה.

כלכלנים שנסקרו על-ידי ה"וול סטריט ג'ורנל" מעריכים כי הנתונים שיפורסמו ביום חמישי יראו כי התוצר המקומי הגולמי עלה ברבעון השני ב-8.5% בהתאמה לעונה. זה כנראה הותיר את התוצר בארה"ב - הערך של כל הסחורות והשירותים שהופקו בכל רחבי הכלכלה, לאחר התאמות לעונה ולאינפלציה - מעל הרמה של 19.2 טריליון דולר אליה הכלכלה הגיעה ברבעון האחרון של 2019, הרבעון האחרון לפני שהתפשטות מגפת הקורונה גרמה לחלקים נרחבים מהכלכלה העולמית להיסגר ולהתכווץ, כך אומרים הכלכלנים.

התוצר הכלכלי המשולב של קבוצת 20 המדינות המובילות בכלכלה העולמית עבר את הרמות שלפני המגפה ברבעון הראשון, על-פי הערכות של הארגון לשיתוף-פעולה כלכלי ופיתוח, ה-OECD. כשארה"ב וכמה כלכלות גדולות אחרות חצו את הרף הזה ברבעון השני, סביר להניח כי התוצר העולמי כעת גבוה מהרמה שנרשמה ברבעון האחרון לפני שמגפת הקורונה החלה, כך אומרים בקבוצה.

הכלכלה האירופית, לעומת זאת, כנראה נותרה קטנה משהייתה לפני המגפה, על-פי המועצה האירופית, בזמן שהתפשטות זן דלתא החדש של הקורונה ברחבי אסיה מאיימת להאט את השיקום במחצית השנייה של השנה.

קרן המטבע הבינלאומית תפרסם היום (ג') תחזיות חדשות לכלכלה העולמית. קריסטלינה גאורגייבה, מנהלת הקרן, אמרה בשבוע שעבר בכנס מקוון כי בעוד שהתחזיות שלה לצמיחה הכלכלית העולמית ב-2021 יישארו בתחום 6% שחזתה באפריל, התחזית למדינות עשירות עם תוכניות חיסון מהירות השתפרה, בעוד שהתחזית למדינות עניות נחלשה.

"חרף העובדה שהמסלול של זן דלתא החדש הוא משמעותי, מה שאנו צופים הוא שיקום יוצא דופן ב-2021", אמרה. "אבל בין אפריל ויולי ההרכב של 6% האלה השתנה".

בארה"ב, פתיחות עסקים נרחבות, עלייה בקצב החיסונים והזרקה של סיוע ממשלתי עזרו להניע פרץ של צמיחה כלכלית, וכנראה ימשיכו לתמוך בהתרחבות של הכלכלה השנה ובשנה הבאה, כך אומרים כלכלנים שנסקרו על-ידי ה"ג'ורנל".

התמ"ג של ארה"ב כנראה יהיה יותר גבוה עד סוף 2022 ממה שצפו לפני המגפה, כך אומרים ב-OECD. השיקום החזק הזה, עם זאת, לא צפוי להיות משותף לרוב אירופה או חלקים רבים אחרים של העולם, כך אמרו בארגון.

"זה ההחזר על הסיוע הפיסקלי הגדול, וגם העובדה שארה"ב לעולם לא באמת נכנסה לסגר מלא כמו אירופה", אמר כריסטיאן קלר, כלכלן ראשי בברקלייס.

על-פי המועצה האירופית, התוצר הכלכלי המשולב של 27 המדינות של האיחוד האירופי יחזור לרמה שלפני המשבר ברבעון האחרון של השנה. אבל מדינות אינדיבידואליות יגיעו לשם לפני אחרות, תלוי בכמה הכלכלות שלהן בנויות על תיירות ועל שירותים קשורים, שנפגעו יותר מהשפעת המגפה מאשר ייצור ותעשיות כבדות אחרות.

המועצה אומרת כי פולין כנראה כבר התאוששה ברבעון השני, וכלכלת גרמניה צפויה לחזור לעצמה ברבעון השלישי. מה שמשותף לשתי המדינות הוא סקטור גדול יחסית של ייצור בבתי חרושת שהרוויח מהעלייה העולמית בביקוש לסחורות בזמן המגפה, כשמשקי-בית קיצצו באופן חד בהוצאות שלהם על שירותים הניתנים באופן אישי.

"יש קורלציה חזקה מאוד בין החלק שתופס ייצור תעשייתי בתוצר המקומי הגולמי והביצועים במשך השנה האחרונה", אמרה ביאטה ג'אבורצ'יק, כלכלנית ראשית בבנק האירופי לשיקום ופיתוח.

לעומת זאת, במועצה מצפים כי איטליה וספרד ישתקמו רק ברבעון השלישי של שנה הבאה. בשתי המדינות תיירות תופסת נתח גדול בתוצר, ובאופן נרחב יותר, כל תעשיית האירוח.

"השיקום מאופיין על-ידי שינויים גדולים בתוך ובין מדינות ונותר חשוף לסיכונים, בייחוד התפשטות של זנים חדשים של נגיף הקורונה וקצב התחסנות שונה", אמרו שרי האוצר של קבוצת 20 הכלכלות המובילות מוקדם יותר החודש.

הודו מציעה את הדוגמה החדשה ביותר של המחיר הכלכלי של גל חדש של הדבקות בקרב אוכלוסייה שהיא ברובה לא מחוסנת. מכל מדינות ה-G-20, הודו סבלה מהכיווץ הכלכלי הגדול ביותר במחצית השנייה של 2020, אבל זינקה בחזרה בעוצמה לסיום שלושת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית עם תוצר שהיה גבוה ב-2.7% מהרמות שלפני המגפה.

אבל המגפה והגבלות ממשלתיות חזרו בעוצמה ברבעון השני של השנה, בגלל זן דלתא המתפשט במהירות, והתוצאה היא שסקר בין מנהלי רכש מצביע על ירידה בפעילות השירותים בכל תקופת שלושה החודשים ולקראת סופה אפילו בייצור תעשייתי.

ברחבי אסיה באופן נרחב יותר, מגבלות חדשות מוטלות ככל שעולה מניין הנדבקים. מוקדם יותר החודש, הממשלה האינדונזית הכריזה על מגבלות חדשות באזורים המוכים ביותר של ג'אווה ובאלי. בערך באותה עת בוייטנאם, הטילה הממשלה מגבלות חדשות על התחבורה בהאנוי, הבירה, ועל ערים אחרות. האולימפיאדה ביפן נפתחה באיחור של שנה ללא צופים אחרי שהממשלה הכריזה על מצב חירום שיימשך לכל אורך התחרויות.

"חומרת המגבלות באסיה גדולה אפילו ממה שהייתה לפני שנה", אמרה אליסיה גרסיה חררו, כלכלנית ראשית לאסיה בחברת השירותים הפיננסיים הצרפתית Natixis. "אסיה עשויה לפגר אחרי מדינות אחרות בחזרה לנורמליות".