המשרד לאיכות הסביבה מורה לחברות התחבורה הציבורית לעבור לרכב חשמלי

על פי תיקון לחוק שמקדם המשרד להגנת הסביבה, הרכש החדש של מפעילות תחבורה ציבורית יורכב מ-50% אוטובוסים חשמליים - החל מ-2023 • העלות: 300 מיליון שקל מהכיס של המפעילות • גורמים בענף: בלי תקצוב ממשלתי זה לא יעבוד

האוטובוס החשמלי של אלקטריאון / צילום: קובי ישעיהו
האוטובוס החשמלי של אלקטריאון / צילום: קובי ישעיהו

המשרד לאיכות הסביבה מכין תיקון לחוק אוויר נקי שיחייב את ציי התחבורה הציבורית לעבור החל מ-2025 לרכש חדש של אוטובוסים עירוניים חשמליים בלבד. כך עולה מטיוטה להערות הציבור שפרסם המשרד.

על פי התיקון החל משנת 2023 יחויבו מפעילי התחבורה הציבורית להעביר לפחות 50% מהרכש החדש של צי האוטובוסים העירוניים שלהם לאוטובוסים חשמליים, בשנת 2024 יעמוד יחס החשמליים מתוך כלל הרכש על 75% ומ-2025 לא יירכשו יותר אוטובוסים חשמליים.

התיקון ייכנס לתוקף בינואר 2023 אולם הוא צפוי להשפיע מהותית על תמהיל הרכש של חברות התחבורה הציבורית כבר מהשנה הבאה. יצוין כי מספר חברות ההיסעים גדולות, כולל אגד ודן, נמצאות בעיצומו של תהליך מואץ של הצטיידות באוטובוסים חשמליים אולם השינוי ירחיב את החדירה לכל הענף.

על פי הערכה ראשונית, עלות מסופי התחבורה הציבורית החדשים, שמתוכננים לתמוך במעבר ההדרגתי לאוטובוסים חשמליים, תנוע סביב 300 מיליון שקל, אולם כרגע הם עדיין לא מתוקצבים ולפיכך הקמתם ותפעולם ימומנו על ידי הסקטור הפרטי, קרי מפעילות התחבורה הציבורית.

בענף האוטובוסים אומרים כי ההחלטה לא תהיה ריאלית ללא השקעה ממשלתית מסיבית בהקמה או סבסוד של חניונים לטעינת אוטובוסים חשמליים. כיום נתקלים המפעילים של אוטובוסים כאלה בבעיות לוגיסטיות כמו צורך בחיבורי חשמל ייחודיים ואיתור שטחי נדל"ן, שמתאימים להקמת חניונים לאוטובוסים חשמליים.

למרות זאת בשנתיים הקרובות צפוי היצף בייבוא אוטובוסים עירוניים חשמליים לישראל, בעיקר מתוצרת סינית. על פי הערכות בענף חלקם של האוטובוסים החשמליים מכלל ציי התחבורה הציבורית כיום הוא פחות מ-5%.

מהמשרד לאיכות הסביבה נמסר כי לאוטובוסים המשמשים לתחבורה ציבורית יש השפעות חיוביות הנובעות מהפחתת השימוש בכלי רכב פרטיים. הפחתה זו מובילה לירידה בזיהום האוויר, להפחתת הגודש, להפחתת תאונות דרכים וכן להפחתת השטחים הנדרשים לחנייה במרחב העירוני.

במקביל לקידום ההוראות, השקיע המשרד להגנת הסביבה 87 מיליון שקל לסיוע למפעילי התחבורה הציבורית ברכישת אוטובוסים חשמליים. כיום פועלים בישראל יותר מ-100 אוטובוסים חשמליים, ומאות אוטובוסים חשמליים נוספים נמצאים בהליכי רכש וצפויים להיכנס לשירות בשנה הקרובה, גם בתמיכת המשרד להגנת הסביבה.

הפרויקט כולו מקודם בתיאום עם משרד התחבורה ומשרד האנרגיה כחלק מתוכנית לקידום תחבורה חשמלית ולהפחתת הפליטות מתחבורה.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי מסרה כי "כדי להלחם במשבר האקלים, אנחנו חייבות לטפל בתחבורה שלנו באופן מיידי, כך שלא רק שהיא תהיה טובה יותר לשימוש, אלא טובה יותר לסביבה ולקיום שלנו. בכל העולם דוגלים בהצבת יעדים למאבק בזיהום האוויר, וגם הממשלה הזאת ומשרד התחבורה בפרט רואים חשיבות אדירה בנקיטת צעדים משמעותיים כמו זה. משרד התחבורה מוביל רפורמת חישמול בתחבורה הכוללת רכש מאסיבי של אוטובוסים חשמליים ובניית מסופי התשתית שיאפשרו להטעין אותם, כדי שנוכל להפוך את הנסיעה לנעימה יותר, ואת הערים לשקטות ונקיות יותר".