איילת שקד: "לא צפויה ירידת מחירי דירות בשנים הקרובות"

שרת הפנים הודיעה עוד, כי ראשי ערים שירצו להעלות את הארנונה – יקבלו אישור ממשרדה, וכי היא רואה בותמ"ל גוף מתחרה לוועדות המחוזיות, ועל כן החליטה להמשיך את פעילותה

איילת שקד / צילום: יוני קלברמן
איילת שקד / צילום: יוני קלברמן

"זה לא ריאלי לחלום על ירידת מחירי הדירות, אני לא חושבת שזה יקרה בשנים הקרובות, אני אומרת בכנות. אנחנו נאבקים לעצור או למתן את העלייה הנוכחית. בשנתיים האחרונות הממשלה פשוט לא בנתה מספיק, לא שיווקה מספיק, לא תכננה מספיק ואנחנו עכשיו משלמים מחירים מאוד יקרים". כך אמרה שרת הפנים איילת שקד בכנס "עיר העתיד לנדל"ן והתחדשות עירונית" שעורך אתר ההתחדשות העירונית "מגדילים" בפתח תקווה. השרה חשפה חלק מהתוכניות שלה לעתיד הקרוב.

השרה הסבירה את ההערכה שלה בכך, שבשנתיים האחרונות הממשלה לא בנתה ולא שיווקה ותכננה מספיק "ולא עשתה שום דבר מספיק ואנחנו משלמים עכשיו מחירים מאוד יקרים".

עוד הודיעה השרה, כי בכוונתה לאפשר גביית היטל השבחה על ידי הרשויות המקומיות במסגרת התוכנית החלופית שהציגה לתמ"א 38: "אחת הסיבות שתמ"א 38 לא הצליחה לגמרי, היא שלא היה היטל השבחה ובהצעה כן הכנסנו היטל. זו יוזמה של האוצר שחושב שזה יהיה התמריץ לבנייה רחבה יותר, ואנחנו הסכמנו איתם. כל החלטה מתקבלת לפי הפרספקטיבה של איך אפשר לבנות הכי הרבה. החלופה נועדה שלראש העיר תהיה מוטיבציה יותר גבוהה להשתמש בתוכנית. אפשר לבנות 400%, וגם לשלב מבני ציבור. בנוסף ניתן יהיה להטיל על התוכניות היטל השבחה. זה גם משמש להתחדשות עירונית וגם לחיזוק מבנים ואנחנו מקווים שישתמשו בזה יותר. ראש עיר שירצה להמשיך עם תמ"א 38 יכול לעשות זאת".

על החלטתה לחדש את פעילות הוותמל אמרה כי "זו תחרות לוועדות המחוזיות, בעצם קיומו, הוותמל משפר את העבודה של הוועדות המחוזיות. יש לנו הרבה מה לעשות במחוזיות אבל מאוד חשוב שלכל ועדה כזאת תהיה תחרות. מעבר לכך, זה כלי תכנוני מהיר. אנחנו שמים דגש על התחדשות ופיתוח סביב המטרו אבל גם לציבור הכללי צריך להגדיל משמעותית את ההיצע ואין פתרונות קסם".

ולסיום אמרה שקד, כי בכוונתה להעביר סמכויות נרחבות לראש הערים. "שרים בדרך כלל אוהבים לאגור כוח. משרד הפנים זה משרד סמכותי ואנחנו רוצים להעביר סמכויות לראשי הערים", אמרה.

"כל ראש עיר שרוצה לייקר את הארנונה, יקבל את הגיבוי של משרד הפנים"

על הרפורמה לייקור הארנונה למגורים, שהוצאה מטיוטת חוק ההסדרים אמרה השרה, כי "מטרת המהלך היתה לעודד את הרשויות להרחיב הבניה למגורים, אך בסופו של דבר "המהלך עורר התנגדות חריפה בשלטון המקומי, שכן הגדלת המס על המגורים לא פיצתה את ברשויות על הפסדיהן מהוזלת הארנונה על שטחי תעסוקה ומסחר. יחד עם זאת, כל ראש עיר שרוצה לייקר את הארנונה למגורים בעיר שלו יכול לעשות זאת, ויקבל את הגיבוי של משרד הפנים".

יעל סלומון, מנהלת אגף המטרו במינהל התכנון אמרה כי היא צופה עליות מחירים של 4-12% באזורים שגובלים בציר המתוכנן של המטרו, בעקבות יישום התוכנית. "מערכת המטרו צפויה להוביל 800 אלף תושבים ביום. תמ"א 70, התוכנית למרחב תחנות המטרו, תתרום מאד לקידום ההתחדשות העירונית באזורים שבהם היא תחול ותשפיע על עליית ערך הקרקע, אם כי באופן שונה על כל אחד מהמרחבים. במרכז מטרופולין תל אביב אנו צופים עלייה של 4%, בטבעת השניה עליה של 8% ואלו בפתח תקווה אנו צופים עלייה של 12% בשווי הקרקע. התוכנית פותחת את המטרופולין ממקום למקום ואזור לאזור, ואפשר יהיה לוותר על הרכב הפרטי".

שירה ברנד, יו"ר הועדה המחוזית לתכנון ובניה מרכז אמרה בכנס, כי יש לשמור על שיווי משקל בין רצונם של יזמים להגדיל את זכויות הבנייה, לעקרונות סביבתיים. "אנחנו סומכים על שיקול הדעת של ראש העיר, המינהלת והצוות המקצועי, אבל הרבה פעמים יש סוג של התאהבות בתכנון וכשמזיזים פינה קטנה יש כעס. לעתים אנו מחליטים להפחית כמה עשרות דירות מתוכנית. ברור שלגיטימי שיזם ירצה להיות עם הרווח הגדול ביותר אבל הפרויקט צריך להיות איכותי.

"הרבה פעמים חושבים שאפשר לתת איכות חיים טובה יותר בלי להגיע לצפיפות של 60 דירות לדונם. הצפיפות עלולה לייצר מקום מגורים לא איכותי ולהפוך מצוקה אחת למצוקה שניה, זה משהו שאנו עלולים לבכות עליו שנים. הציפיה שלנו שבאזור שהוא על תוואי התחבורה הציבורית לא צריך שני מקומות חניה ליחידת דיור. צריך שנהיה כמו הערים המתוקנות בעולם ומי שיושב על הרק"ל והתח"צ יכול לרדת במספרי מקומות החניה. בפתח תקווה ספציפית יש נושא אחר של התחבורה הציבורית בשבת ואנחנו צריכים לראות מה עושים עם זה אבל עדיין נצטרך לתת הרבה פחות מקומות חניה".