התפוצצה פגישת האוצר וההסתדרות על גיבוש עסקת החבילה

העסקה הייתה אמורה להתגבש בימים הקרובים • בהסתדרות טענו כי הפגישה התפוצצה בעקבות "דרישות חדשות ודרקוניות שהעלה הדרג המקצועי במשרד האוצר לאחר כמה שבועות של שיחות" •  על אף שהפגישה הערב הופסקה, בימים האחרונים נרשמה התקדמות משמעותית בשיחות

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

ימים ספורים לפני תאריך היעד לגיבוש עסקת חבילה, התפוצצה הערב הפגישה בין צוותי המשא ומתן של ההסתדרות, משרד האוצר ונציגי המעסיקים. כבר למעלה מחודש שהשיחות לא מבשילות לכדי פתרון מוסכם והצדדים נשמעים פסימיים.

בפגישה השתתפו יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן, מנכ"ל האוצר רם בלינקוב, ראש אגף התקציבים באוצר יוגב גורדוס ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי. בהסתדרות טענו כי הפגישה התפוצצה בעקבות "דרישות חדשות ודרקוניות שהעלה הדרג המקצועי במשרד האוצר לאחר כמה שבועות של שיחות". עוד ציינו בהסתדרות כי "הדרישות הללו צפויות לפגוע במיליוני עובדים וגמלאים".

במשרד האוצר לעומת זאת טענו כי ימשיכו במאמצים להגיע להסכמות. גורם המעורה בפרטים ציין גם כי "המשא ומתן יימשך ומדובר במשבר רגעי בלבד". על אף שהפגישה הערב הופסקה, בימים האחרונים נרשמה התקדמות משמעותית בשיחות בין ההסתדרות לבין נשיאות המגזר העסקי, ולובנו חלק מהסוגיות שהיו במחלוקת.

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד מסר הערב כי "עסקת החבילה היא הזדמנות חד-פעמית לשקם את הכלכלה והמשק, ולכל הצדדים יש אחריות להיאבק על העסקה הטובה ביותר לציבור הישראלי. כל ניסיון להקשיח את העמדות בשלב זה פוגע בעתיד המשק הישראלי. גיליתי אחריות וממלכתיות בשנתיים האחרונות, אך לא אתן יד לפגיעה רחבה באדם העובד ובגמלאים. תפקידנו להצעיד את המשק קדימה ולא להחזירו לאחור".

יומיים לאחר כניסתו לתפקיד כינס ליברמן את ראשי ארגוני העסקים והתעשייה וההסתדרות לצורך הכרזה על גיבוש "עסקת חבילה" במסגרת שולחן עגול. ליברמן ביקש שהארגונים והאוצר יקדמו יחד את ההתמודדות עם בעיות התעסוקה והפריון במשק, הסכמי השכר הצפויים והצורך להעביר את המשק ממשבר לצמיחה. בפגישה שקיים אז עם נגיד בנק ישראל וראשי ארגוני העסקים והתעשייה נרשמה אופטימיות וממלכתיות.