האוצר והביטחון, מלחמת הגרסאות: כמה מיליארדים נוספו לתקציב משרד הביטחון?

תוספת של 9 מיליארד שקל, 7 מיליארד או בכלל 3 מיליארד? • בפגישה שנערכה אמש סיכמו בנט, ליברמן וגנץ על תקציב מערכת הביטחון לשנת 2022, אך בין משרדי האוצר והביטחון מתנהלת מעין מלחמת גרסאות בנוגע להיקף התוספת לתקציב

הרמטכ"ל אביב כוכבי ושר הביטחון בני גנץ / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
הרמטכ"ל אביב כוכבי ושר הביטחון בני גנץ / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

במשרד הביטחון ביקשו תוספת של 9 מיליארד שקל לתקציב הביטחון, האוצר נתן להם כ-7 מיליארד - כך עולה מהסיכום שהושג אמש (ג') בין ראש הממשלה, שר האוצר ושר הביטחון.

בפגישה שנערכה אמש (ג׳) סיכמו ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הביטחון בני גנץ, כי תקציב מערכת הביטחון במסגרת חוק התקציב המתגבש בימים אלו יעמוד על כ-58 מיליארד שקל בשנת 2022.

כחלק מההבנות, סוכם כי יינתן מענה להצטיידות והתעצמות צה"ל בהתאם לאיומים, תוך מתן דגש על רכש מחברות ביטחוניות הפועלות בפריפריה, על הקצאת תקציב בהיקף של 750 מיליון שקל לטובת העורף בשנת 2022, על קידום רפורמת נפש אחת במלואה, וכן על תקצוב מלא של תכנית "ממדים ללימודים".

כמו כן, סוכם על הסדרת נושא תקופות השירות במתווה מאוזן שהוצג ע"י משרד הביטחון.

הדיון על נתח התקציב של משרד הביטחון בתקציב המתגבש התנהל בשבועות האחרונים בין ליברמן, גנ"ץ והרמטכ"ל אביב כוכבי. מדובר באחת המחלוקות המשמעותיות סביב כל תקציב ובאופן מסורתי משרד הביטחון וצה"ל דורשים העלאה של התקציב למשרד בשל האיומים המתגברים על ישראל - וכך גם במסגרת השיחות שנערכו כעת.

צה"ל דרש תוספת של 9 מיליארד שקל, בהם 2.5 מיליארד שקל שכבר אושרו להם בינואר השנה - תוספת שנועדה לגשר על פערים שנותרו בשל התקציב ההמשכי של 20-21 ונועדו לאפשר את התר"ש של צה"ל שבפועל כבר הוחל בקיומו. בנוסף, הייתה דרישה לעוד 3 מיליארד שקל בגין מבצע שומר החומות.

בהסכם עם מפלגת כחול לבן היו עוד שני סעיפים שהיקפם מיליארדים ושעוסקים בהתחייבות לקדם ולתקצב את תוכנית מעבר אמ"ן לנגב, בדגש על הצרכים התחבורתיים על פי סיכומים שיהיו בין משרדי הביטחון, האוצר והתחבורה (שדרוג מסילת הרכבת מהמרכז לבאר שבע והנחת קו משוכלל עד לבסיס אמ"ן מדרום לעיר, במחיר של לפחות 2 מיליארד שקל).

באוצר הסכימו לדבר על תוספת של 4 מיליארד שקל.

השבוע, במסגרת כנס שערך גלובס בהשתתפות שר האוצר ליברמן, אמר ליברמן בקשר לדרישת 9 מיליארד השקלים של גנץ, כי "שר הביטחון צודק מבחינתו. האיומים על מדינת ישראל לא עלו מדרגה אלא קפצו מדרגה. אז שר הביטחון צודק, והוא צריך להגן על התקציב שלו, ואני צריך להגן על הכסף הציבורי, אבל אני מצדיק אותו. מבחינת הביטחון האם הדרישה מוצדקת? כן, זה לא סתם שמישהו דורש תוספת לתקציב. כמה אני אוכל לספק אני לא יודע".

הסכום שסוכם מהווה את הפשרה שהושגה לבסוף אך בין משרדי האוצר והביטחון מתנהלת מעין מלחמת גרסאות בנוגע להיקף התוספת לתקציב. תקציב הביטחון האחרון שאושר, ב-2019, עמד על כ-55 מיליארד שקל ולכן באוצר אומרים שהתוספת עומדת על כ-3 מיליארד שקל. מנגד, במשרד הביטחון אומרים, כי ב-58 מיליארד השקלים לא נכללים סעיפים חיצוניים בהיקף של עוד יותר משלושה מיליארד, וביחד מדובר בכמעט 7 מיליארד שקל.