האופוזיציה עתרה לבג"ץ: "אין מנוס מהפעלתה של ביקורת שיפוטית"

מספר ח"כים מהאופוזיציה הגישו עתירה לבג"ץ נגד סיעות הקואליציה, בהם דוד ביטן, מירי רגב, קטי שטרית, פטין מולא, משה ארבל ומיכאל מלכיאלי • דורשים מבג"ץ להתערב בהחלטת הקואליציה להקים ועדות באופן שלא הולם את יחסי הכוחות בין הקואליציה לאופוזיציה בכנסת

יו"ר הכנסת מיקי לוי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
יו"ר הכנסת מיקי לוי / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מתיחות קואליציה-אופוזיציה: מספר חברי אופוזיציה פנו היום (ד') לבג"ץ בדרישה להתערב בהרכב הוועדות. על העתירה חתומים חברי הכנסת דוד ביטן, מירי רגב, קטי שטרית, פטין מולא, משה ארבל ומיכאל מלכיאלי נגד הכנסת, יו"ר הכנסת מיקי לוי, ועדת הכנסת וכן סיעות הקואליציה.

בין היתר דורשים העותרים מבית המשפט להתערב בהחלטת הקואליציה להקים ועדות באופן שלא הולם את יחסי הכוחות בין הקואליציה לאופוזיציה בכנסת, בעיקר בוועדות כספים, חוקה, רווחה וכנסת. "רוב ניכר זה מתאפשר באמצעות מהלך מקביל, פסול ומניפולטיבי של יצירת רוב ניכר ביותר לטובת סיעות האופוזיציה בוועדות אחרות שאינן מרכזיות", כתב עו"ד אילן בומבך המייצג את העותרים.

בעתירה מצוטטת עמדת היועצת המשפטית לכנסת עו"ד שגית אפק וכן של היועצת המשפטית לוועדת הכנסת ארבל אסטרחן שהתנגדו לאותה הצעה שעלתה אז להצבעה. יש לציין כי מאז שונתה ההצעה ובייעוץ המשפטי של הכנסת טענו כי היא "סבירה בהחלט". עוד טוענים העותרים כי "קיים צורך חיוני ודחוף להשיב את הפעילות הפרלמנטרית בוועדות הכנסת למסלולה, באמצעות אכיפת הדין המחייב כי הרכב הוועדות הקבועות ישקף את הרכב סיעות הכנסת בהתאם לגודלן היחסי".

עוד טענו כי "בעת הזו מצויה ישראל במשבר חוקתי בין הרשות המבצעת למחוקקת שסופו לא נראה באופק". במסגרת טענות האופוזיציה נגד הקואליציה נכתב גם על פגיעה במרקם החיים בכנסת, על העובדה שיו"ר הכנסת לא נרתם לצאת להגנתם ועוד ועוד. "אין מנוס מהפעלתה של ביקורת שיפוטית כדי למנוע פגיעה חמורה וממושכת במרקם החיים הפרלמנטרי", כתב בומבך.

במוקד הביקורת כאמור הרכב ועדת כספים שבה מקבלת האופוזיציה רוב של שני חברי כנסת במקום של אחד בדומה ליחסי הכוחות בין הקואליציה לאופוזיציה. וכן על העובדה ששר האוצר מחזיק בוועדת כספים וכן באפשרות למנות 3 חברי כנסת כממלאי-מקום מטעם סיעת ישראל ביתנו. "היש ביטוי מובהק יותר להשתלטות עוינת של הרשות המבצעת על מוסד פיקוח ובקרה פרלמנטרי מרכזי"? תהו העותרים.

בית המשפט העליון קבע כי הדיון יקבע להרכב בתוך 14 ימים, והמשיבים יגישו תגובה תוך 48 שעות. בית המשפט הורה גם ליועץ המשפטי לממשלה להגיש את עמדתו.

אתמול אף הודיעו מטעם הליכוד כי הם מחריפים את המשבר ומנתקים מגע מול יו"ר הקואליציה לאחר שזו נשאה מיקרופון לתוך המליאה. מהליכוד נמסר כי "המעשה שעשתה ח"כ עידית סילמן הוא חצייה של קו אדום ביחסים בין חברי הכנסת והולכת שולל חמורה. לפיכך, האופוזיציה מנתקת כל מגע עם יו"ר הקואליציה שחטאה לתפקידה. הפגיעה בכבודה של הכנסת הוא בלתי נסבל, ויש לעצור את ההידרדרות המסוכנת אליה מובילה אותנו ממשלת לפיד בנט שיצרה כל-כך הרבה תקדימים בביזוי בית המחוקקים".

 ח"כ קטי שטרית מהליכוד מסרה בתגובה על הגשת העתירה: "הקואליציה לא השאירה לנו ברירה. הם נוהגים בדורסנות חסרת התקדים ומסוכנת בכנסת הם מעוותים את העיקרון הבסיסי של הדמוקרטיה, ואת תוצאות הבחירות והקול של קול אחד, יש לו אותו משקל כאן בבניין. היום אנחנו יודעים שמי שהצביע למשותפת, יש לו משקל פי חמישה ממי שהצביע בעד הליכוד. איך זה יכול להיות?".

עוד הוסיפה שטרית כי "אין מנוס מהפעלתה של ביקורת שיפוטית כדי למנוע פגיעה חמורה וממושכת במרקם החיים הפרלמנטרי".