למרות ההתחייבות: אל על מבקשת מהאוצר לדחות את ההנפקה

חברת התעופה מבקשת לדחות את ההנפקה, שהייתה אמורה להתבצע עד סוף החודש, בשל השפעות וריאנט דלתא של הקורונה • במכתב לעובדים ציין מנכ"ל אל על כי החברה עשויה לבצע פיטורים נוספים, אך בינתיים אין תוכניות כאלו

מטוס אל על בנתב"ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ'
מטוס אל על בנתב"ג / צילום: מיכל רז חיימוביץ'

אל על מבקשת לקבל ממשרד האוצר אישור שלא לבצע את ההנפקה שתוכננה לחודש יולי במסגרת מתווה סיוע של המדינה לחברה. זאת "לאור השינויים בסביבה העסקית והשפעות זן הדלתא של נגיף קורונה". אל על הייתה אמורה להנפיק מניות במטרה לגייס היקף של לפחות 105 מיליון דולר - וכעת היא מבקשת אישור לדחות את מועד ההנפקה, שהייתה אמורה להתבצע עד סוף חודש יולי. "אין ודאות שמשרד האוצר יסכים לדחייה", כך מדווחת אל על לבורסה.

הסיכום עם האוצר נעשה בחודש מאי אחרי שאל על קיבלה מקדמה של 210 מיליון דולר (כ-685 מיליון שקל) עבור כרטיסי טיסה עתידיים למערך האבטחה לתקופה של 20 שנה, זאת כחלק ממתווה הסיוע שהחברה ביקשה לאור המשבר המתמשך. במסגרת המקדמה התחייבה אל על לבצע הנפקה בגובה של מחצית מהסכום כאשר בעלי החברה, קני רוזנברג ובנו אלי רוזנברג התחייבו לרכוש מניות בהיקף של 43 מיליון דולר. כעת כאמור מבקשת אל על לדחות את מועד ההנפקה כשהיא מציינת את המצב שבו נמצא ענף התעופה לנוכח התפשטות הנגיף, מגבלות התעופה לרבות איסור טיסה לשורה של מדינות ואיסור כניסת התיירים לישראל.

גם ישראייר וארקיע קיבלו מהמדינה סיוע דומה במסגרת של מקדמות לכרטיסי טיסה לתקופה של 20 שנה - ישראייר קיבלה כ-16 מיליון דולר והיא התחייבה לגייס הון של 8 מיליון שקל בהנפקה שתבוצע עד לחודש אוקטובר 2021.

מבקשת פיצוי מיידי

במכתב לעובדי החברה, כתב המנכ"ל אביגל שורק כי "אנו במצב מורכב שבו התמשכות משבר הקורונה ונגיף דלתא הביאו להחלטות הממשלה בדבר הטלת הגבלות נוספות על טיסות לחו"ל ודחיית כניסת תיירים מחוסנים ארצה, הכרזה על מדינות נוספות כ'אדומות' כמו גם פרסומים שלא התממשו על מדינות ש'עתידות' להפוך לאדומות (הכוונה היא לפרסומים בחלק מכלי התקשורת לפיהם יוון ואף ארה"ב יכללו ברשימה של המדינות האדומות, מה שהתברר כפרסום שגוי, מר"ח) מגבירים את מגמת אי הוודאות לעתיד. כל אלה משפיעים על יישום התוכנית העסקית שלנו".

במכתב הוא הסביר כי החברה פנתה למשרד האוצר בבקשה כאמור לדחות את מועד ההנפקה לצד דרישה שהופנתה לשרי ממשלה ולראש הממשלה למתן פיצוי מיידי והלוואה בערבות מדינה לחברה תוך גיבוש מתווה הגיוני, ברור ויעיל לטיסות בטוחות בעידן הקורונה. "אנו מצויים במגעים אינטנסיביים עם גורמי המקצוע במשרד האוצר בכל הקשור לעיתוי ביצוע ההנפקה על מנת שהיא תהיה מוצלחת ומשקפת את הפוטנציאל העצום של אל על", כתב שורק.

עוד מציין שורק כי ייתכן שהחברה תצא להתייעלות נוספת (לנוכח פרסומים בתקשורת כי לחברה יש כוונה לפטר 300 עובדים נוספים, מר"ח) אלא שהוא מדגיש כי "בשלב זה אין החלטה כזו ואין תוכנית כזו וככל שנידרש לכך הדברים ייעשו בשקיפות ותיאום מלא עם נציגות העובדים ועם ההסתדרות".

לאחרונה נפרדה אל על מכשליש מעובדיה, כ-2,000 עובדים, במסגרת תוכנית ההתייעלות אליה התחייבה החברה עוד בחודשים הראשונים של המשבר. בנוסף, לאחרונה היא הודיעה על הארכת תקופת החל"ת לכ-1,400 עובדיה, שעדיין מצויים בחל"ת, עד לסוף חודש אוגוסט.