מחאת החקלאים עולה שלב, ובכנסת מתגייסים לעזור

נציגים מרוב סיעות הקואליציה מנסים לגבש פשרות ברפורמת החקלאות שמבקשים לקדם שר האוצר ושר החקלאות • הבוקר הפגינו חקלאים ברחבי הארץ וחסמו צמתים • 
ליברמן: "החקלאים בוחרים שלא להתמקד בשאלה המטרידה ביותר - עליית מחירי הפירות והירקות"

הפגנות חקלאים ברחבי הארץ
הפגנות חקלאים ברחבי הארץ

על רקע ההפגנות שהתרחשו הבוקר (ה') ברחבי הארץ, פועלים חברי הכנסת מרוב סיעות הקואליציה, לצדם של החקלאים, מול משרד האוצר בניסיון לגבש פשרות ברפורמת החקלאות שמבקשים לקדם שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר.

ביש עתיד אמון על המאבק רם בן ברק, במפלגת העבודה רם שפע, במרצ יאיר גולן, ובכחול לבן מרכז את הנושא אלון שוסטר. נכון לשעה זו טרם הושג הפתרון המתבקש.

רם בן ברק / צילום: איל יצהר
 רם בן ברק / צילום: איל יצהר

בעוד אתמול (ד') פרסם ח"כ בן ברק כי הגיעו למספר הסכמות בנושא מול האוצר, בעיקר בצורך לתקן את החוק רק אחרי שיעבור בקריאה ראשונה בכנסת, במפלגת העבודה דורש ח"כ שפע לבטל את הכנסת הרפורמה לחוק ההסדרים או לחלופין להגיע להסכמות מול החקלאים כתנאי להמשך קידומה.

בכחול לבן וביש עתיד נוקטים קו שנוטה לפשרות, בעוד במפלגת העבודה, הקשורה בעבותות ללובי החקלאי, נוטים שלא להתפשר כלל בנושא. גם ח"כ גולן ממרצ כבר הודיע כי אם הרפורמה תיכלל בחוק ההסדרים, הוא יצביע נגדה.

"אני מקיים דיונים רבים כדי להגיע לסיכומים שיטיבו עם חקלאי ישראל ואזרחי מדינת ישראל. אם יאפשרו לחקלאי הישראלי להתמודד עם תחרות ויבוא, אנחנו מחויבים להעניק לו את התנאים ההוגנים לכך", אמר אתמול ח"כ בן ברק. "ביום ראשון הקרוב יוקם צוות ייעודי שידון בנושאי הרפורמה ויבטיח את השמירה על החקלאות הישראלית. הדיונים יתקיימו בארבעים וחמישה יום הקרובים עד להעברת התקציב".

רגעים לאחר ההודעה הזו נשלחה הודעה כי המשא-ומתן בין הצדדים התפוצץ. במוקד המחלוקת הרפורמה בענף ההטלה, לאחר שאתמול מנכ"לית משרד החקלאות נעמה קאופמן הודיעה בשם השר כי הם אינם מוכנים לשום פשרה בנושא. "ביטול התכנון בענף ההטלה פירושו הוצאת 4,000 משפחות מגבול הצפון לאבטלה מיידית", ענו ראשי המאבק, בהם יו"ר מרכז השלטון האזורי, שי חג'ג'.

בנוסף, בישראל ביתנו נכון לשלב זה מסרבים להוציא את הרפורמה מחוק ההסדרים ולהיכנע לדרישות החקלאים.

ביום ראשון צפויה להתקיים ישיבת הממשלה המכרעת, ובסיעות הקואליציה יפעילו לחץ כבד על ליברמן כדי להוציא את הרפורמה מהחוק. הישיבה, שצפויה להימשך לתוך הלילה, צפויה להיות סוערת, כאשר על השולחן יעלו המחלוקות כולן בניסיון להגיע לפשרות שלפני הפצת הנוסח שיעלה על שולחן הכנסת להצבעה בקריאה ראשונה. כדי להבטיח את שלמות הקואליציה, נראה כי ליברמן יידרש לתת יותר מהבטחות. 

ליברמן: "החקלאים בוחרים שלא להתמקד בשאלה המטרידה ביותר"

שר האוצר ליברמן הגיב למחאה ואמר: "השלכת ביצים, פירות וירקות על הכבישים תוך חסימת הדרכים לא תטיב עם הצרכנים, לא תביא להגדלת התוצרת או רמת הצריכה בשום צורה, אלא רק תפגע בהם בדרכים נוספות.

"צר לי שהחקלאים בוחרים שלא להתמקד בגופו של עניין ובשאלה המטרידה ביותר - מדוע ב-20 שנה האחרונות מחירי הפירות עלו בלמעלה מ-100%, הירקות בלמעלה מ-80%, הצריכה ירדה ב-20%, ולמה הפירות בסקנדינביה זולים יותר מאשר בחיפה?

"רק נזכיר שהרפורמה שאנחנו מביאים מעניקה הטבות חסרות תקדים לחקלאים - בין היתר: תמיכה ישירה של מיליוני שקלים, הוזלה משמעותית בחומרי ההדברה והדישון, סימון תוצרת הארץ והשקעת מיליארדים במחקר ופיתוח בדרך להסבת החקלאות לחדישה ומתקדמת".