ביידן מבקש להשית כלל "Buy American" על רכש ממשלתי

במסגרת הכלל, קבלנים יצטרכו להוכיח כי המרכיבים במוצרים שלהם הם תוצרת ארה"ב

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Perry McLeod
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock, Perry McLeod

ממשל ביידן הציע כלל שיאיץ מדיניות רכישה פדרלית לדרישת רמה גבוה יותר של מוצרים מתוצרת ארה"ב.

במסגרת יוזמה שפורסמה ביום רביעי, הממשלה תדרוש שבמוצרים שנרכשו במסגרת תוכנית "לקנות אמריקאי" הוותיקה לפחות 60% מערך הרכיבים ייוצרו בארה"ב, לעומת הרף הנדרש הנוכחי, העומד על 55%. עד שנת 2029 הרף הזה יעלה ל־75%, אמרו בכירים בבית הלבן.

"בשנים האחרונות, 'לקנות אמריקאי' הפך להבטחה חלולה, אבל הממשל שלי הולך להפוך את 'לקנות אמריקאי' למציאות,", אמר הנשיא ג'ו ביידן בנסיעה למפעל של משאיות מאק בפנסילבניה, מדינה שהיא שדה קרב חיוני שזכה בו בקושי רב ב־2020 אחרי הניצחון של דונאלד טראמפ שם ב־2016.

ביידן אמר כי הרף של 55% "אינו גבוה מספיק", וכי נחוצה אכיפה על-מנת לוודא שקבלנים פדרליים עומדים ביעדים.

התוכנית משכה ביקורת מצד לשכת המסחר של ארה"ב, שהודיעה כי "דרישה להגדלות נוספות ברפי הרכישה והמכסות אינה יעילה, תהיה יקרה ובסופו של דבר קונטרה־פרודוקטיבית".

ההצעה מבקשת לחזק את הציות על-ידי דרישה שקבלנים יוכיחו כי המוצרים שהם רוכשים בשם הממשלה עומדים בדרישת הסף. נכון להיום, קבלנים אומרים בעצמם לממשלה אם הם עומדים בסטנדרט, כך אמרו בכירים לממשל.

"ההצעה הזו תסגור פער בעייתי ברגולציה הקיימת, בזמן שהיא גם תיתן לחברות זמן לכוונן את שרשראות האספקה שלהן על-מנת להגדיל את השימוש ברכיבים מתוצרת אמריקאית", כך נכתב בגיליון עובדות שהוציא הבית הלבן.

בשבוע הראשון שלו כנשיא, חתם ביידן על צו נשיאותי שהטיל כללים מחמירים יותר על נהלי רכש ממשלתי והפעולה שהוצעה ביום רביעי מניעה את תהליך החקיקה בנושא, הכולל תקופה של 60 יום לקבל משוב מהציבור.

היוזמה החדשה דומה ליוזמה של ממשל טראמפ כשניסה לחזק את הייצור המקומי במטרה מובחנת להקטין את ההסתמכות על סין.

פקידים בכירים אמרו כי הכלל החדש גם יגדיל את הכמות בה מותר לממשלה לשלם יותר תמורת סחורות מקומית על פני סחורות ממדינות זרות. הרמה החדשה עוד לא נקבעה, אמרו בכירים בבית הלבן. הם אמרו כי הכלל ייתן עדיפות לסחורות של שרשרת האספקה שנעשו נדירות בזמן מגפת הקורונה, כמו מוצרים המשתמשים במעבדים וציוד רפואי.

בשנה הפיסקלית 2020, סוכנויות פדרליות רכשו 665 מיליארד סחורות ושירותים, על-פי משרד אחריותיות הממשלה, הגדולה של 70 מיליארד דולר לעומת 2019, כאשר חצי מההגדלה קשורה לרכישת ציוד רפואי ותרופות לטיפול בקורונה.