באוצר התקפלו: חברות זרות שיזכו בהקמת המטרו יחויבו ברכש מישראל

באוצר התנגדו, אך לאור דרישת שרת הכלכלה אורנה ברביבאי חוק המטרו יכלול סעיף רכש גומלין • הסעיף מבטיח שבמקרה שבו חברות זרות יזכו במכרז להקמת פרויקט התשתית היקר בישראל – הם יחויבו ברכש גומלין כחול לבן • באוצר טענו שמצב זה יביא לייקור הפרויקט

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

ניצחון לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי מול האוצר במחלוקת על הכנסת סעיף רכש הגומלין בחוק המטרו. לגלובס נודע כי לפי הסכמות משותפות אליהן הגיעו משרדי האוצר והכלכלה החוק שנועד לקדם את פרויקט המטרו - הרכבת התחתית של מטרופולין דן - יכלול סעיף רכש גומלין. סעיף זה קובע כי במקרה שבו חברה זרה זוכה במכרז ממשלתי בהיקף של 5 מיליון דולר ומעלה היא תחויב ברכש גומלין מהתעשייה המקומית.

מי שדחפה להכנסת הסעיף שמשמעו עידוד לתעשיינים בישראל היא ברביבאי. יודגש כי מדובר בסעיף שקיים בחוק חובת המכרזים. מנגד באוצר התריעו כי הכנסת הסעיף תגרום לייקור של הפרויקט, כשטענו כי לפי מחקרים, "מדיניות רכש גומלין אינה אפקטיבית בהגדלת התוצר, ומביאה להתייקרות בפרויקטים ולפגיעה בתחרות. לאור כך, המגמה העולמית היא צמצום העדפת תוצרת מקומית ברכש ממשלתי. כך רק מחצית ממדינות ה-OECD מפעילות רכש גומלין, ורק מחצית מהן מפעילות גם רכש גומלין אזרחי זאת נוכח הפגיעה ביעילות, הקשר לאי סדרים והגברת עלות הרכש. לאור האמור, אין הצדקה בייקור עלויות הפרויקט אשר מוגבלות ל-150 מיליארד שקל, תוך ויתור על מקטעים ותחנות לשם סבסוד יקר של התעשייה".

בהודעה שהוציאה לשכתה של ברביאי נאמר כי "במסגרת הדיונים על התקציב וחוק ההסדרים, הוצע כי במסגרת חוק המטרו שבחוק ההסדרים, לא תתחייב חובת ביצוע של רכש גומלין. בעקבות התערבות שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (במיל') אורנה ברביבאי, חוק המטרו שבחוק ההסדרים לא יכלול סעיף המבטל את שיתוף הפעולה התעשייתי בהקמת הרכבת התחתית במטרופולין דן".

מנתונים שהעביר משרד הכלכלה לגבי היקף רכש הגומלין בישראל לשנת 2020 נמסר כי בשנה זו נהנו 961 חברות ישראליות מכספי רכש גומלין. מתוכן, 356 מהחברות נהנו לראשונה משיתופי פעולה עם ספקי חוץ המחויבים ברכש גומלין. 243 חברות קטנות ובינוניות מכרו לספקים חיצוניים בסך כולל של כ-954 מיליון דולר.

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר אמר תגבוה לדברים: "אני מודה לשרי האוצר והכלכלה והתעשייה ולמנכ"ל משרד האוצר שנענינו והבינו שתעשייה מקומית חזקה מביאה לכלכלה חזקה. ביצוע רכש גומלין בפרויקט המטרו יכול לייצר 57 אלף מקומות עבודה חדשים שהינם קריטיים למשק דווקא בתקופה זו. אני שמח שהשרים שינו את ההחלטה כך שהפרויקט ייצר עוד מקומות עבודה איכותיים בשכר הוגן בפריפריה".